Motorsåg och handhållet

Flödande förgasare

18 inlägg 4437 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flödande förgasare

Rs51  
#762732 Jag har en gammal röjsåg med mikuniförgasare. Problemet är att när jag startar den så rinner det bensin ur den. Och den går bara att köra med bensinkranen halvt avstängd. Jag har bytt nålventil och flottörnål men det blev ingen skillnad. Vad kan felet vara?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Flödande förgasare

Hepo  
#762759 Hej kolla om flotören har sprickor då rinner det in soppa å då flyter den inte upp har råkat ut för detta men det var på en gräsklippare.

Användarvisningsbild

Re: Flödande förgasare

Nyborg  
#762761
Hepo skrev:Hej kolla om flotören har sprickor då rinner det in soppa å då flyter den inte upp har råkat ut för detta men det var på en gräsklippare.

Samma på Novoletten! Och sachsmotorn på flakan. Om flottören inte är tät flödar det!

Användarvisningsbild

Re: Flödande förgasare

Rs51  
#762809 Det var en liten bit borta på flottören så jag får försöka få tag på en ny! Tack ska ni ha för svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flödande förgasare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762829 Det brukar gå att limma om så önskas.

Användarvisningsbild

Re: Flödande förgasare

Rs51  
#762874 Jag funderade på det, vilket lim använder man som inte bensinen löser upp?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flödande förgasare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762882 Ett lämpligt epoxylim. Loctite har några att välja mellan och någon variant finns hos Mekonomen.

Användarvisningsbild

Re: Flödande förgasare

Rs51  
#762883 Ok, tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flödande förgasare

Rs51  
#763044 Limningen blev bra men den flödar fortfarande. Nån som har fler tips?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flödande förgasare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763141 Stänger nålen?

Användarvisningsbild

Re: Flödande förgasare

Rs51  
#763148 Hur kan jag se det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flödande förgasare

totte  
#763154 Det ser du redan. Flödar den så stänger inte nålen. Nästa och den viktiga frågan är varför. Det kan bero på:

Flottören flyter inte.
Flottören påverkar inte nålen korrekt.
Nålen är skadad.
Nålsätet är skadat.

När du limmade flottören, försäkrade du dig om att det inte var vätska kvar i i den?

Förutsätter att det med "flöda" menas att det tränger in bränsle i överflöd inuti förgasaren. Om man däremot med "flöda"menar att det allmänt dryper bränsle så kan det ju t ex bero på fel på slangar och anslutningar eller dåliga packningar i förgasaren.

Användarvisningsbild

Re: Flödande förgasare

Rs51  
#763320 Flottören på den här är massiv, det var en bit borta men bränsle kunde inte ha hamnat inuti den. Det rinner ur förgasaren, inte från nån slang.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flödande förgasare

totte  
#763524 Ta flottören och lägg i en burk med bensin och se om den flyter som den skall. Om det är nån cellplast då kan det ha trängt in.

Jag upprepar: Om det rinner ut förgasaren så tätar inte nålen när den skall göra det.

Användarvisningsbild

Re: Flödande förgasare

Rs51  
#765412 Ursäkta sent svar, har varit på semester. Flottören flyter i bensin.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).