Motorsåg och handhållet

Kastskydd HVA 444

14 inlägg 2255 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kastskydd HVA 444

Fredrik86  
#762241 Finns det nån här som har koll på justeringen på kastskyddet på en Husqvarna 444?
Jag har nyligen blivit ägare till min första motorsåg och den saknar justerskruven till kastskyddet.
Är det som det ser ut att skruven ska vara en distans mot handtaget?
Jag skruvade i en M4 x 50 men det gör ingen större skillnad.
Är det vibrationsdämparna som är slut vilken ger ett för stort spel mellan handtag och kastskydd?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kastskydd HVA 444

anersimyra  
#762245 Skruven som går mot handtaget är inte en justering för själva bromsbandet.

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd HVA 444

Fredrik86  
#762246 Nä precis. Jag har skruven som sitter i fjädern och den justerar hur hårt bromsbandet sitter. Jag frågar efter skruven som justerar hur hårt man måste trycka för att kastskyddet ska lösa ut

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kastskydd HVA 444

anersimyra  
#762252 Ok, det var informationen om att du monterat en m4x50 och att det inte ”gjorde någon skillnad” som fick mig att svara som jag gjorde..🙂👍 vad är det alltså som du inte uppnådde genom att montera skruven? Är vibrationsdämparna dåliga så löser det ut kastskyddet vid ansättning av sågen även om man skruvar ner skruven i botten.

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd HVA 444

Fredrik86  
#762253 Det är en hake som håller ner fjädern när bromsen är ur, den överlappar ca 2 mm. Jag satte skruven i det gängade hålet på haken där den saknade skruven ska sitta och med skallen mot handtaget. Är tanken man med justerskruven ska trycka på haken så att överlappningen ska bli mindre och därmed ska det krävas mindre kraft för att den ska glida av och utlösa bromsen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kastskydd HVA 444

anersimyra  
#762270 Vi får nog snart svar från Johan som fick den sprängskiss som följde med min 444.. 😀 👍

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd HVA 444

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762275 Vilken spränskiss är det till denna sågen? De flesta är rätt lika.
Serienummer?
Sprängskiss: http://files.chainsawcollectors.se/down ... a444sg.pdf
Manual: http://files.chainsawcollectors.se/down ... 444.OM.pdf
Mer: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 74&t=13411
Ser ut som bågen är lite bockad.. O det är inte ens fredag...

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd HVA 444

johan eriksson  
#762280
anersimyra skrev:Vi får nog snart svar från Johan som fick den sprängskiss som följde med min 444.. 😀 👍


Intagit ryggläge nu, kollar imorgon.

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd HVA 444

Fredrik86  
#762296 Nu har jag fått tag i ett kastskydd med skruv så nu kanske det blir lite tydligare vad jag svamlar om. Är det tänkt att ratten på skruven ska ligga emot handtaget när bromsen är i öppet läge så att man kan justera hur långt låshaken går in på fjäderfästet och där med ändra hur lätt kastskyddet löser ut eller har skruven en annan funktion? På bilden är skruven max utgängad så det är ganska långt ifrån. Det står 5 mm i manualen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kastskydd HVA 444

anersimyra  
#762303 I en av de pdf:er som Mange länkar till finns beskrivet hur man justerar kastskyddet. Men kort sagt så börjar man med att justera bromsbandet och därefter justerar man avståndet mellan skruvskallen och handtaget. Vad gäller haken som håller skyddet i uppspänt läge så kan man fixa till den med en rundfil om den inte håller bromsbandet i uppspänt läge.

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd HVA 444

Fredrik86  
#762308 Jo, jag har läst manualen. Att spänna bromsbandet var inga problem men man får trycka på rätt ordentligt för att få kastskyddet att lösa ut så det jag inte fattar är hur det är tänkt att fungera och hur man justerar det så att det går lättare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kastskydd HVA 444

totte  
#762342 Skruven med ratten har inget med justeringen av bromsverkan att göra. Avsikten med den är att om sågen kastar så fjädrar den upp mot bågen och när bågen träffar skruven så skall det utlösa bromsen. Med ratten justerar man till lagom avstånd så att den inte utlöser i onödan av normala rörelser.

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd HVA 444

anersimyra  
#762377
Fredrik86 skrev:Jo, jag har läst manualen. Att spänna bromsbandet var inga problem men man får trycka på rätt ordentligt för att få kastskyddet att lösa ut så det jag inte fattar är hur det är tänkt att fungera och hur man justerar det så att det går lättare.

Vissa går relativt lätt att slå i och andra kan vara riktigt motspänstiga men varför har jag inte brytt mig om att undersöka. Men en tänkbar orsak är formen på haken, när haken blir såpass sliten att den inte längre håller fjädern i öppet läge så går det att justera denna med en rundfil.

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd HVA 444

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762398 Systemet i sig är det inget fel på. Troligare att delar i systemet inte är rätt.

Har handtaget fått en smäll och inte sitter där det ska funkar det inte att justera, det räcker liksom inte till.

Likaså om vibrationselementen är kass. Mjuka, Hårda på fel ställen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).