Motorsåg och handhållet

Vilken motorsåg ska jag köpa?

17 inlägg 5813 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken motorsåg ska jag köpa?

Duvan82  
#759095 Vilken motorsåg ska jag köpa?

Jag har en mindre fastighet där jag ska röja lite smått och kommer väl ta nått lite större träd men det är ju en djungel att välja såg.
Kommer inte använda den speciellt mycket så jag vill väl inte lägga en förmögenhet.
Så vad ska jag ha?

Och ja jag vet att frågan varit uppe tidigare..



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa?

Rotvältaren  
#759097 Det är nog egentligen bara du som kan svara på den frågan...
Det bästa är om du kan åka till återförsäljare så du kan känna och klämma lite på sågar så du kan få en uppfattning om vad som skulle passa just dig.

Utifrån det du skriver skulle jag personligen titta närmare på en Echo CS390 ESX : Echo CS390 ESX – lätt 40-kubikare i 50-kubikskostym

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa?

anersimyra  
#759108 Ska du ”röja lite smått” med motorsåg samt ta något lite större träd emellanåt så är någon av stihls eller Husqvarnas batterisågar det perfekta valet.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759109
anersimyra skrev:Ska du ”röja lite smått” med motorsåg samt ta något lite större träd emellanåt så är någon av stihls eller Husqvarnas batterisågar det perfekta valet.. :-bd


Särskilt om TS kan kombinera batterisågen med batteridriven röjsåg, trimmer, gräsklippare, häcksax...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa?

tallen100  
#759111 En bensinare på 35 cc och uppåt från huskvarna eller stihl är det bästa 👍 lätta att bära och du kan även kapa riktigt grovt om du bara håller kedjan vass.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa?

anersimyra  
#759113
tallen100 skrev:En bensinare på 35 cc och uppåt från huskvarna eller stihl är det bästa 👍 lätta att bära och du kan även kapa riktigt grovt om du bara håller kedjan vass.

Då förordar jag själv en stihl 241 då Husqvarnas sågar i segmentet verkar vara mer som en överprisad leksak.. 🙃

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759247 Om du inte vill lägga en förmögenhet. Er en Stihl MS 211 eller 231, mer i din pris bild. MS211 er en trevlig sag som mange overser til hobby bruk.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa?

jannee  
#759251 Sthil MS 241, den bör duga under de närmaste 20 åren.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa?

Heavy_D  
#759271 Om du skall köpa nya grejer instämmer jag med andra och röstar på Stihl MS241. Duger det med begagnat hade jag nog försökt få fatt i en HVA 346.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa?

Søren Fischer  
#759274 Skulle jeg gøre mine valg om, ville jeg nok starte ud med en Stihl ms201.
Den er let og 100% proff. Har et Stihl ms261 som allround motorsav og en batteri husqvarna 540ixp, og er glad for begge.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa?

hva555  
#759277
Duvan82 skrev:Vilken motorsåg ska jag köpa?


Kommer inte använda den speciellt mycket så jag vill väl inte lägga en förmögenhet.
Så vad ska jag ha?

Och ja jag vet att frågan varit uppe tidigare..


Du får ju många förslag och och om det är Stihl HQ eller Echo säger jag inget om men din rad om att inte lägga en förmögenhet tycker jag pekar på en begagnad proffssåg som du får för samma pengar som en ny enklare modell. Det ska ju gå att få tag i reservdelar efter några år också och den tål hårdare tag om det råkar bli det.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa?

jannee  
#759295 Enda nackdelen som jag kan se är att en gammal proffsåg redan är gammal, vilket kan innebära att om några år om eller när du kan behöva reservdelar finns de ej att uppbringa.
Har själv några gamla proffssågar och kan vara ett rent helvete när man kan behöva någon reservdel, dessutom åldras vissa detaljer, irriterande när det strular, allt har tydligen ett bäst före datum - även delar på proffssågarna. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa?

Duvan82  
#759297 En såg för 7-8000 kändes inte riktigt aktuellt som nån tipsade om samt en gammal såg vet man ju inte heller hur mycket den gått.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa?

hva555  
#759308 Ja, skicket är ju svårt att bedöma om man inte är så van vid sågar. Har du budget klar så bestämmer väl den en del. Det var bara mina erfarenheter av den 242 jag köpte 89 och som fortfarande går bra och reservdelar finns. Många av den tidens billigare sågar är borta nu och med det reservdelar.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa?

Rotvältaren  
#759315
Duvan82 skrev:En såg för 7-8000 kändes inte riktigt aktuellt som nån tipsade om samt en gammal såg vet man ju inte heller hur mycket den gått.


Vad hade du tänkt dig för prisklass?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).