Motorsåg och handhållet

Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

85 inlägg 32971 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

anersimyra  
#751221 Jag var dum nog att köpa en kinatillverkad undervattensdrönare, det jävla skräpet har en minneskortplats som visade sig sakna funktion, det är helt enkelt en fack utan några som helst anslutningar till någon elektronik. Jag ger mig fan på att något liknande gäller för skalan på Jackslipen vilket kanske framgår av följande filmklipp.. 🤬 🤬 …. :-o

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

JensSkoog  
#751223 Den där Jackslipen verkar
vara rena skiten. :((
Släng skiten och köp en Stihl USG. Tysk kvalité, och instruktionsbok som även jag fattar.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

anersimyra  
#751225
JensSkoog skrev:Den där Jackslipen verkar
vara rena skiten. :((
Släng skiten och köp en Stihl USG. Tysk kvalité, och instruktionsbok som även jag fattar.

Ja, du har tusan rätt i det, Jens!! Jag tittade på stihls slip men tyckte att den var för dyr men som vanligt får man ju vad man betalar för..🤑🤑🤑

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

JensSkoog  
#751226 Så är det :-bd
Har haft min USG nu i 9 år, och slipat några tusentals kedjor på den, samt röjsågsblader och häcksaxknivar, så jag kan skriva under på att det är kvalité.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

anersimyra  
#751233
1646514271_2fec6c47-3a49-428d-8746-69a023d69d8a.jpeg
JensSkoog skrev:Så är det :-bd
Har haft min USG nu i 9 år, och slipat några tusentals kedjor på den, samt röjsågsblader och häcksaxknivar, så jag kan skriva under på att det är kvalité.

..🤔 då kanske du vet hur den här skalan ska användas? Om man ställer städet på 35 grader slipvinkel så går det endast ställa skalan på strecket strax efter 10 på respektive sida, men vrider man städet till 35 grader åt motsatt håll så kan skalan endast ställas mellan 0-10 grader åt höger.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

Vante  
#751236 Den påminner om Tecomec jolly evo
Värkar vara hela klämsvärds platta med under spak och skruv fel monterar något tar i försutnings slitsen under går de lossa hela bilivipen har svårt tro det där är rätt kom den komplett så eller är den dit monterad efter åt ?jag tittade på jolly evo den har spaken uppe i städet för klämsvärd inte under för kläms åt lossa klämsvärds städet
Den har motsvarande skalor placering funktioner nu har jag ingen erfarenhet modell min Einhell motsvarar Tecomec sharpmaster i funktioner kommit på vända slip skriva för formatering nöt kompensering av slipning på skivan.
Senast redigerad av Vante sön 06 mar 2022, 09:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

JensSkoog  
#751239
anersimyra skrev:
1646514271_2fec6c47-3a49-428d-8746-69a023d69d8a.jpeg
JensSkoog skrev:Så är det :-bd
Har haft min USG nu i 9 år, och slipat några tusentals kedjor på den, samt röjsågsblader och häcksaxknivar, så jag kan skriva under på att det är kvalité.

..🤔 då kanske du vet hur den här skalan ska användas? Om man ställer städet på 35 grader slipvinkel så går det endast ställa skalan på strecket strax efter 10 på respektive sida, men vrider man städet till 35 grader åt motsatt håll så kan skalan endast ställas mellan 0-10 grader åt höger.. 😮

Enda jag kan tänka mig är.att den är för att justera så kedjan ligger precis under mitten av skivan????

Avatar Fallback

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

Blondin 750  
#751251 På Maxx-slipen så kommer till läge 12 på den horisontella skalan åt båda håll oavsett vilket gradtal man väljer på den roterande skalan.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

Vante  
#751252 Spaken är på fel ställe skall sitta uppe vid städet sitter med största sannolikhet excenter till klämsvärdet den skall gå uppna nypa för varge länk man matar mot låstungan bakom länk och fixera nyper och under skall skruv finnas för sjustera nyp brädden och vinkel 0*-35* och då skall även filhållvinkel 0*-15* försluts gå sjustera det är den felaktiga instruktion bok som ställer till det hur sakerna skall vara.
Går se på en Tecomec jolly Evo på Swedol eller skogsverktyg kanske finns även YouTube för den värkar exakt funktions uppbyggnad samma grunder som den.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

anersimyra  
#751257
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:
1646514271_2fec6c47-3a49-428d-8746-69a023d69d8a.jpeg
JensSkoog skrev:Så är det :-bd
Har haft min USG nu i 9 år, och slipat några tusentals kedjor på den, samt röjsågsblader och häcksaxknivar, så jag kan skriva under på att det är kvalité.

..🤔 då kanske du vet hur den här skalan ska användas? Om man ställer städet på 35 grader slipvinkel så går det endast ställa skalan på strecket strax efter 10 på respektive sida, men vrider man städet till 35 grader åt motsatt håll så kan skalan endast ställas mellan 0-10 grader åt höger.. 😮

Enda jag kan tänka mig är.att den är för att justera så kedjan ligger precis under mitten av skivan????

Ja, det är det sannolikt då Oregon nämner justering av skivans förslitning i sina manualer, dessutom så fick man justera djupet utifrån vilket läge som skalan ställs in..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

anersimyra  
#751259
Vante skrev:Spaken är på fel ställe skall sitta uppe vid städet sitter med största sannolikhet excenter till klämsvärdet den skall gå uppna nypa för varge länk man matar mot låstungan bakom länk och fixera nyper och under skall skruv finnas för sjustera nyp brädden och vinkel 0*-35* och då skall även filhållvinkel 0*-15* försluts gå sjustera det är den felaktiga instruktion bok som ställer till det hur sakerna skall vara.
Går se på en Tecomec jolly Evo på Swedol eller skogsverktyg kanske finns även YouTube för den värkar exakt funktions uppbyggnad samma grunder som den.

Slipen kommer monterad på ett korrekt sätt men konstruktionen tillåter inte att städet kan förflyttas utefter hela skalan vid slipning av ena sidans tänder.. 🤬

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

anersimyra  
#751288 Då så, nu har jag fått till det hela med ett synbart bra slipresultat. Tänk bara på att köper man jackmodellen så ingår inte schimsbrickan ( den är av papp ) och det innebär att en 3mm diamantskiva inte går att montera glappfritt!!!!?? Den där papphistorian tycks heller inte finnas som reservdel hos Skogma.. 🤬 och skulle de nu få fram pappbiten med ett värde av fem öre så kostar frakten av densamma runt en hundring.. 🤬 🤬

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

anersimyra  
#751289
Kinatoleranser.. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

JensSkoog  
#751295
anersimyra skrev: Kinatoleranser.. 🤣

HAHA!
Vilken kvalitepryl, "anersimyra" :D

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

Vante  
#751304 Den är gjord så spak under.. var tittade på skogma Max slip fans länk video att titta på glapp som en hel isskrapa mellan diamant skivan på denna jaken slip. 😀

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).