Motorsåg och handhållet

effektskillnad 95-oktan handelsbensin/aspen 2-t

127 inlägg 50677 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26543
knaggen skrev:
swe#kipp skrev:Har för mig att jag någånstans läste att det skall vara helsyntetisk olja i Aspen, kan den ändå vara vegetabilisk Knaggen ???
frågar av nyfikenhet då bräsnle/olje frågor aldrig legat mig så varmt om hjärtat ,,,,, kanske borde kolla upp det lite mer dock :)

enligt mail kontakt som jag har haft med aspen så är det en vegetablisk tvåtakts olja i alkalyten och att jag hade kontakt med dom var om att man blev sur i halsen och så som han förklarade så kunnde det bero på tvåtakts oljan då den brukade att härskna .


Nu är du där igen...

Kom vi inte fram till att du hävdade det var ester olja o sen att det inte var veg olja utan Ester olja är syntetisk?

Aspen har Helsyntetisk olja. I alla fall det som finns o köpa i dagens läge.

Det är ingen "kompis som sagt det till mig, det är bara o läsa....
Har kopior på detta om du vill ha eller så går det o scanna in.

Att man vill ha bort vissa ämnen o köra på Alkylat är för att dessa ämnen är skadliga och det fungerar bra utan dem.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26598
Mange skrev:
knaggen skrev:
swe#kipp skrev:Har för mig att jag någånstans läste att det skall vara helsyntetisk olja i Aspen, kan den ändå vara vegetabilisk Knaggen ???
frågar av nyfikenhet då bräsnle/olje frågor aldrig legat mig så varmt om hjärtat ,,,,, kanske borde kolla upp det lite mer dock :)

enligt mail kontakt som jag har haft med aspen så är det en vegetablisk tvåtakts olja i alkalyten och att jag hade kontakt med dom var om att man blev sur i halsen och så som han förklarade så kunnde det bero på tvåtakts oljan då den brukade att härskna .


Nu är du där igen...

Kom vi inte fram till att du hävdade det var ester olja o sen att det inte var veg olja utan Ester olja är syntetisk?

Aspen har Helsyntetisk olja. I alla fall det som finns o köpa i dagens läge.

Det är ingen "kompis som sagt det till mig, det är bara o läsa....
Har kopior på detta om du vill ha eller så går det o scanna in.

Att man vill ha bort vissa ämnen o köra på Alkylat är för att dessa ämnen är skadliga och det fungerar bra utan dem.

esterande vegtebilisk tvåtakts olja så har han på aspen skrivit men varför inte kontakta dom själv så får du reda på samma sak som jag fick.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26604 Jo visst! Skicka mig namnet på killen i PM.
Kan ju knappast fråga efter "han som sanckade med Knaggen.

Ska bli roligt o höra varför han har andra uppgifter än analyser gjorda av Aspen.

Användarvisningsbild
Robin  
#26607
Mange skrev:Jo visst! Skicka mig namnet på killen i PM.
Kan ju knappast fråga efter "han som sanckade med Knaggen.

Ska bli roligt o höra varför han har andra uppgifter än analyser gjorda av Aspen.

Säljer du aspen Mange? Du verkar väldigt för just det bränslet, nästan mer för att bara vara för eget bruk.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26622 Nej, jag säljer inte Aspen. Jag är säljare, men har inte tagit hem. Jag tar hem från bulk av en annan ÅTF o tillhandahåller det till de kunder som inte vill köra dit själv.
Skulle kunna sälja här om det var mer omsättning, men just nu är det inte så. Jag har högre inköps pris på dunk än han säljer det för på bulk, så jag hänvisar kunderna till honom.

Jag råkar bara se vad det har för egenskaper dagligen o tycker det är vettigt.
Att tjafsa en massa utan belägg retar mig, nu råkar detta vara Aspen det gäller men hade haft samma effekt om det varit nåt annat.
Påstående utan någon som helst fakta bakom är rent nöjes snack o bör då vara med lite humor i någon form. Personliga åsikter är en sak, fakta är enn annan!

Var gång såg öppnas så ser man tydligt skillnad.
Att jag varit i fabrik o sett själv vad Husqvarna testar såg med o den litteratur o undersökningar som gjorts med sakliga grunder stärker min uppfattning. Har talat med den i början drivande kraften bakom detta (viket var från Huskvarnas fabrik) o tagit del av deras synpunkter o anledningar. Utan Husqvarna hade inte Aspen funnits.

Att gå på info som inte finns dokumenterat eller i analys är inte direkt sakligt i mitt tycke.

Jag trodde inte ett smack på Alkylat när det kom. Hade ingen direkt aning om vad det var heller o efter att krashat en såg i test av bränslet fick jag agg till det. När jag sen började skruva o fick se resultat o lärde mig mer om det insåg jag vad som hänt då min såg rasade, insåg mer vilka fördelar det fanns när jag till sist testade det i ny såg från start.

Jag är öppen för ideer o nya produkter, att inte vara det är lite tråkigt o inte särskilt ekonomiskt.

Att betala mer för en sämre produkt kan andra göra.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26623
Bild


Bild

Avatar Fallback
Patrik.L  
#26638 :lol: Jag har inte tänkt på hurdan blandning det har varit i dunken, på något sätt har jag hakatt up mig på 4%
å alltid trott att det varit det, nu läser man att det är 2% helsyntet :shock:
en får väl skriva 98% och öl på dunkarna nu så man kan hålla reda på det :lol:

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26642
Mange skrev:Jo visst! Skicka mig namnet på killen i PM.
Kan ju knappast fråga efter "han som sanckade med Knaggen.

Ska bli roligt o höra varför han har andra uppgifter än analyser gjorda av Aspen.

du kan prova med den här killen på aspen Ulf Karlsson han är miljö chef på företaget.
sen får du en länk så du slipper att googla http://www.aspen.se/Aspen_(sv)_Aspen_Produktion_Kontaktpersoner_DXNI-3161_.aspx
nä jag andvände mitt riktiga namn när jag hade mail kontakt

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26653 Jag ska kontakta dem o se vad de säger.
:roll:
Till o med första sidan står det klart o tydligt:

Aspen 2t är färdigblandad bensin med 2% helsyntetisk tvåtaktsolja.


http://www.aspen.se

http://www.aspen.se/Files/PDF/sakerhets ... /SE-2t.pdf

Användarvisningsbild
Robin  
#26654 Kan tänka mig att dom har hört en och annan "förståsigpåare" som mailat dom och ska berätta hur det är :)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26672 Det är nog klokare o fråga än berätta...

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26677
Mange skrev:Jag ska kontakta dem o se vad de säger.
:roll:
Till o med första sidan står det klart o tydligt:

Aspen 2t är färdigblandad bensin med 2% helsyntetisk tvåtaktsolja.


http://www.aspen.se

http://www.aspen.se/Files/PDF/sakerhets ... /SE-2t.pdf

ja du du verkar inte ha någon större koll på tvåtakts oljor ta t.e.x castrol 747 den är en Syntetisk/vegetabilisk 2-taktsolja för tävlingsbruk.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26679 Nä, troligtvis lika bra som du har om oljor för yrkesbruk verkar det som...

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26683 Vi kan väl reda ut detta först, så kan du lära oss om tävlings oljor o bränsle sen.

Att blanda olika oljor är ju inget nytt, det har ju gjorts sedan 30-talet.

Men att tillverka en syntetisk olja o kalla den veg olja är nog nytt.
Nytt för mig i alla fall...

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26685
Patrik.L skrev::lol: Jag har inte tänkt på hurdan blandning det har varit i dunken, på något sätt har jag hakatt up mig på 4%
å alltid trott att det varit det, nu läser man att det är 2% helsyntet :shock:
en får väl skriva 98% och öl på dunkarna nu så man kan hålla reda på det :lol:


Länsman skulle nog klia sig i skägget ett tag om han hittar en sån dunk i skogen!


Angående oljor så vet jag inte längre vad ni snackar om, ni kan båda ha rätt. Inom motoroljor finns det inget helsyntet, alla oljor baseras på en mineralolja och syntetoljan har diverse tillsatser i viss mängd.
Om det är det ni snackar om så kan knaggen ha fått svaret att oljan är en syntetolja med vegetabilisk olja som bas.

Men resten av Aspens fördelar jämfört med bensin backar jag inte från :lol:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).