Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 475842 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309913 Att de har olika mallar har inget med Oregon att göra det är mallens marknadsföring som är fel.
20BPX och 21BPX SKA ha samma mall oavsett vad marknadsföringen säger.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309914
Mange skrev:Att de har olika mallar har inget med Oregon att göra det är mallens marknadsföring som är fel.
20BPX och 21BPX SKA ha samma mall oavsett vad marknadsföringen säger.


OJ, det blir den som är avsedd för 21BPX då?! För rullmallen som är avsedd för 20BPX får man ju inte ner på den lite grövre 21BPX. Eller?

Men då får man ha en separat ryttarmall om man har rullmall med ryttarmall. För ryttarmallen som sitter på rullmall-21BPX passar inte på kedja-20BPX, eftersom ryttaren är olika utformade.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Storken  
#309921 Är inte 20 BPX och 21 BPX samma kedja?
Det som skiljer är väl drivlänksbredden?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

mghg  
#309923
Ekhagas trädfällning skrev:
Mange skrev:Att de har olika mallar har inget med Oregon att göra det är mallens marknadsföring som är fel.
20BPX och 21BPX SKA ha samma mall oavsett vad marknadsföringen säger.


OJ, det blir den som är avsedd för 21BPX då?! För rullmallen som är avsedd för 20BPX får man ju inte ner på den lite grövre 21BPX. Eller?

Men då får man ha en separat ryttarmall om man har rullmall med ryttarmall. För ryttarmallen som sitter på rullmall-21BPX passar inte på kedja-20BPX, eftersom ryttaren är olika utformade.

Kan det vara så att du blandar ihop 20BPX och 95VPX?

En rullmall för den smalskärande Oregon 95VPX och Husqvarna H30 brukar inte gå att sätta på 21BPX/H25.

Som redan påpekats är skärtanden för 20BPX identisk med 21BPX, d.v.s. skärtänderna är lika grova men drivlänkarna är olika tjocka. Därmed skall en rullmall avsedd för Oregon 21BPX och Husqvarna H25 passa på en 20BPX. Antar att även ryttarmallen för 21BPX passar för 20BPX.

För övrigt undrar jag hur vanlig 20BPX är i Sverige. Jag har aldrig sett denna kedja och inte heller någon mall med beskrivning att den passar på 20BPX.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309926 Ryttaren är inte lika på 20BPX och 21BPX. Det gör att om man har en kombimall (alltså rullmall med ryttarmal på) så passar inte mallen till 21BPX på kedjan 20BPX.

mghg; 20BPX eller H30 som Husqvarna kallar sin kedja är en av de vanligaste kedjorna i Sverige eftersom de sitter som original på Hq 346, Hq550 och säkert på fler.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309927 H30 är 95VPX.
H22 är 20BP.
S22 är 20BPX

20 och 21 är samma kedja. Samma delar så när som den som har, den har 1,3 i undre halvan på drivlänk. Samma nit, samma drivlänkstjocklek i över del, sidolänk, skärtand...

20BPX säljs en del. Jag använder den på såg över 45cc där kunden råkat köpa 1,3 så slipper de byta svärd med detsamma. De gör de rätt fort efter ändå.
Vissa tycker att det är mindre friktion i 1,3 och vill hellre ha det. Är det en medel eller större såg får det bli 20BPX då om det ska hålla.
Små såg mår bra av 95VPX eller ännu bättre 91VXL.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309929 Ok, jag hade fel... Det är bara att gräva ner sig och komma igen. Jag blandade ihop 20BPX med 95VPX precis som mghg misstänkte.

Problemet med rullmallarna kvarstår dock, även om jag kallar kedjorna vid rätt namn - H30/95VPX och H25/21BPX.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309930
Ekhagas trädfällning skrev:Ok, jag hade fel... Det är bara att gräva ner sig och komma igen. Jag blandade ihop 20BPX med 95VPX precis som mghg misstänkte.

Det är inget o deppa för. Händer mig nästan dagligen.
Ekhagas trädfällning skrev:Problemet med rullmallarna kvarstår dock, även om jag kallar kedjorna vid rätt namn - H30/95VPX och H25/21BPX.

De har inte samma mall. Med rätt mall funkar det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

mghg  
#310023
Ekhagas trädfällning skrev:Ok, jag hade fel... Det är bara att gräva ner sig och komma igen. Jag blandade ihop 20BPX med 95VPX precis som mghg misstänkte.

:smile: Lätt hänt när det finns så många kedjevarianter. Onödigt många tycker jag ...
Ekhagas trädfällning skrev:Problemet med rullmallarna kvarstår dock, även om jag kallar kedjorna vid rätt namn - H30/95VPX och H25/21BPX.

Jag använder 21BPX och filar med hjälp av H25-rullmall och 4,5 mm fil. Tycker resultatet blir utmärkt. Rullmallen passar bra och valet av fil bestämmer om det skall bli standard stötvinkel (85 grader m.hj.a. 4,8 mm fil) eller X-form med tendens till höknäbb (c:a 70 grader m.hj.a. 4,5 mm fil). Jag återkommer till ämnet ...

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310044 Det borde bli mer näbb med mindre fil.
Jag gillar det tvärt om, mindre näbb o super vasst så håller det längre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

axwell  
#310053
mghg skrev:Jag använder 21BPX och filar med hjälp av H25-rullmall och 4,5 mm fil. Tycker resultatet blir utmärkt. Rullmallen passar bra och valet av fil bestämmer om det skall bli standard stötvinkel (85 grader m.hj.a. 4,8 mm fil) eller X-form med tendens till höknäbb (c:a 70 grader m.hj.a. 4,5 mm fil). Jag återkommer till ämnet ...


Nu blir jag förvirrad, hur beter sig sågen sedan du filat fram 85 grader i stötvinkeln med 4,8 mm fil?
Är det tänkt för speciella trädslag eller situationer?

Avverkar kedjan med den stötvinkeln lika snabbt som kedjor med rekommenderade 60 grader?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

mghg  
#310071
Mange skrev:Det borde bli mer näbb med mindre fil.
Jag gillar det tvärt om, mindre näbb o super vasst så håller det längre.

Med "mer näbb" antar jag att du menar att skärtanden blir spetsigare och självklart har du rätt i att det är vad som händer när man använder en mindre fil och att en mindre spetsig skärtand är mer hållbar. Men jag har som vana att fila vid varje tankning, kedjan är fortfarande ganska vass efter en tank och med ett eller två lätta drag per tand har jag återställt kedjan till supervasst. Oavsett stötvinkel tycker jag man skall fila åtminstone vid varannan tankning, därefter blir tanden träslö även om stötvinkeln är 85 grader.

Man skall även vara medveten om att man gör som jag och använder en mindre fil så blir kedjan lite mer aggressiv. Om man kan hantera sågen på ett säkert sätt med stadiga händer och full gas så är blir det inte nämnvärt farligare. Det jag försöker åstadkomma är att behålla den X-form som en Oregon-kedja har när den är ny. Men det är inget jag rekommenderar till den osäkre nybörjaren.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

åberg  
#310073
mghg skrev:Det jag försöker åstadkomma är att behålla den X-form som en Oregon-kedja har när den är ny.

Vad menas med "X-form"?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

mghg  
#310075
axwell skrev:
mghg skrev:Jag använder 21BPX och filar med hjälp av H25-rullmall och 4,5 mm fil. Tycker resultatet blir utmärkt. Rullmallen passar bra och valet av fil bestämmer om det skall bli standard stötvinkel (85 grader m.hj.a. 4,8 mm fil) eller X-form med tendens till höknäbb (c:a 70 grader m.hj.a. 4,5 mm fil). Jag återkommer till ämnet ...


Nu blir jag förvirrad, hur beter sig sågen sedan du filat fram 85 grader i stötvinkeln med 4,8 mm fil?
Är det tänkt för speciella trädslag eller situationer?

Avverkar kedjan med den stötvinkeln lika snabbt som kedjor med rekommenderade 60 grader?

Mellan 80 och 85 grader stötvinkel är vad som traditionellt rekommenderas för .325-kedjor. Denna stötvinkel är vad man får om man följer tillverkarnas råd: Oregon rekommenderar 4,8 mm fil och att 1/5 av filens diameter skall ligga ovanför skärtanden, Stihl rekommenderar också 4,8 mm fil och att 1/4 av filens diameter skall ligga ovanför skärtanden,

Denna stötvinkel är avsedd för normalt skogsarbete och är inte något som är avsett för speciella trädslag eller situationer.

Jag har aldrig sett någon rekommendation där stötvinkeln är så låg som 60 grader för en .325-kedja, inte ens för X-kedjor från Oregon där stötvinkeln är 75 grader. Däremot brukar eggvinkeln rekommenderas till 60 grader.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

mghg  
#310077
åberg skrev:
mghg skrev:Det jag försöker åstadkomma är att behålla den X-form som en Oregon-kedja har när den är ny.

Vad menas med "X-form"?

Oregon-kedjor med ett X i modellbeteckningen, t.ex. 21BPX och 95VPX, har enligt produktkatalogen "Förbättrad slipningsgeometri". Oregon skriver också "X=Faster" i sina illustrationer.

Vad det handlar om är att Oregon har sänkt stötvinkeln från mellan 80 och 85 grader, som är det traditionella för .325-kedjor, till 75 grader. D.v.s. skärtanden blir spetsigare och sågar snabbare men blir samtidigt något mer aggressiv.

"X-form" var mitt eget uttryck för att benämna det ovanstående.

Husqvarna-kedjorna H25 och H30 har samma form som 95VPX respektive 21BPX.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).