Motorsåg och handhållet

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

457 inlägg 485970 visningar 78 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Trond-Erik  
#147676 Har selv en Jonsered 2152 og må si meg svært fornøyd med den. Bruker en gammel Jonsered 2045Turbo til småvirke, en Jonsered FC2145S til krattrydding og 2152 der det er litt grovere virke. Har vært fornøyd med alle sagene jeg har hatt fra Jonsered og bruker stort sett bare Aspen miljøbensin på sagene mine. Kan nevnes at min gamle 2050 og 2045 er noe tungstartet når de er kald, men 2050 er nå pensjonert og 2152 har tatt over plassen og den har fungert helt topp fra dag 1 :)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

molnia  
#151723 Igår var lilla julafton för mig... Fick bla en husqvarna 254 som hade stått gömd i ett förråd i ca 10 år.
Om jag har förstått modellserien så ska den vara starkare/större än hqv 346xpg som vi har hemma på gården? motsvara 353 i den nya modellserien?
Blir ju en renovering av den innan den kommer igång.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

åberg  
#151728 Då kan vi se fram mot en bildspäckad renoveringstråd då? 8)

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

molnia  
#151900
åberg skrev:Då kan vi se fram mot en bildspäckad renoveringstråd då? 8)


Jag har en känsla av att det inte blir en billig såg trots att jag fick den då jag har haft funderingar på en verktygsvagn om man ska göra några arbeten.... så kanske skulle vara billigare att köpa en ny såg :grin: :lol: men om jag ska ge mig på den så blir det förmodligen en tråd då jag anser mig vara okunnig på motorer.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

totte  
#151920
men om jag ska ge mig på den så blir det förmodligen en tråd då jag anser mig vara okunnig på motorer.


Jamen vad kul, då blir det ju extra intressant! :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

242xpg  
#153747 tjenare intressant forum! har en 242xpg med triobrake,samt ett stihl ms 200. det börjar dessvärre bli dax att degradera 242 till reserv. och inhandla ett nytt såg. står emellan 346 eller stihl 261 kanske ett jonsered 2153... hugger nog ca 100-200m3 om året. vilket är det bästa alternativet är helnöjd med 242 och vill ju ha ett såg av samma klass..

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

M-F  
#153774
242xpg skrev:tjenare intressant forum! har en 242xpg med triobrake,samt ett stihl ms 200. det börjar dessvärre bli dax att degradera 242 till reserv. och inhandla ett nytt såg. står emellan 346 eller stihl 261 kanske ett jonsered 2153... hugger nog ca 100-200m3 om året. vilket är det bästa alternativet är helnöjd med 242 och vill ju ha ett såg av samma klass..


Hej!346an och 2153an är ju i princip samma såg.Är väl bara handtaget som är lite vinklat på 346an och så färgen förstås!Jag stod också och valde mellan dom sågarna för en tid sen.Tyckte Stihl 261an kändes lite klumpig när jag höll i den,men då fick jag syn på en Stihl 241a som är ungefär som din 242a och valde den.Lite mindre än dom andra men går hur fint som helst att såga omkull lite större träd med den också!Idag högg jag ett par torrgranar på 60-70cm i rot och det gick hur fint som helst! :grin: Sen kommer ju hva snart med en ersättare till 346an som heter 550 om du har tålamod att vänta! :D

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Fiat 60-90  
#153792
242xpg skrev:tjenare intressant forum! har en 242xpg med triobrake,samt ett stihl ms 200. det börjar dessvärre bli dax att degradera 242 till reserv. och inhandla ett nytt såg. står emellan 346 eller stihl 261 kanske ett jonsered 2153... hugger nog ca 100-200m3 om året. vilket är det bästa alternativet är helnöjd med 242 och vill ju ha ett såg av samma klass..


Ska erkänna att jag är en vän av sågar från Sthil efter att han kört både Jonsered och Husqvarna. Hugger du mest ved och gallring tycker jag att du ska titta på Sthil 241, men hugger ¨groft kan den vara lite "klen" och dåska du välja 261. Har du en bra handlare i närheten borde du få testa bägge modellerna i skogenoch bilda dig en egen uppfattning.
Lycka till med val av såg.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

242xpg  
#153818 det blir ju ganska mycket rotkapning men sällan övergrovt, när jag kör gallring är ju ms200 jäkligt goer och smidig. jag fick känslan av att 261 var en klass för tung för sin storlek, typ som en 357 men med motor som 346... således lutar det nog åt ett av de svenska alternativen.. kollade även på ms 241 är lite orolig för att den är för vek för 15" svärd och och fällning, barnslig som man är vill man ju helst gå upp en storlek när man ändå ska investera 😈 ... fick faktiskt rätt bra pris på 346an . det skulle bara skilja 600 spänn mellan 261 och 346, visserligen till tyskens fördel men det är ju inte tillräckligt för att vara avgörande direkt i alla fall. väntar prisuppg. på 2153an men det kan väl inte skilja nämvärt...

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153923 Det kan vara värt att notera att 346 finns med triobrake, vilket inte 2153 gör. Vill man ha triobrake på 2153, måste man byta bottenplattan till 346:ans bottenplatta för triobrake. Kan bli en dyr affär, om inte handlaren vill ha en röd bottenplatta liggandes som reservdel...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Jerrka  
#154846 Jag hugger enbart ved sällan över 35 cm....Jag har en ny 346 XPG NE och är nöjd med farten styrkan i den sågen för mitt ändamål....Men igår var jag och kände på en stihl 241C och en 201C...Och kan säga att 201C har liggande motor och väger knappt häften så mycket som 346:an..Så det är den smidigaste vedhuggarsåg du kan tänka dig!! Så jag funderar på att köpa en sådan för vedhuggningen och sätta på ett 15" eller 18 " svärd på 346:an och ha den om det blir något timmer att hugga...Min känsla är att stihl 241 är lite smidigare än 346:an...Och 261 lite klumpigare...Ingen erfarenhet av jonsered.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154919
Jerrka skrev:Och kan säga att 201C har liggande motor och väger knappt häften så mycket som 346:an.

:surp: :surp: :surp: 346:an väger 5 kg och 201:an väger 3,9 kg, vilket är ca 80% av 346:ans. Med svärd på blir skillnaden ännu mindre.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Jerrka  
#155424 Ja precis !

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Johan C  
#155435 Den lilla skilnaden märker man markant när man hugger klent hela dagar.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

242xpg  
#155570 det blev en 346 xpg TB :grin: är hel nöjd kört ca 20 tim nu ...bra klipp och känns mkt lättare än 242 an framför allt bättre balans i den.. har ju ms 200 till klenhugning , 242 an till reserv och 346 an är klar favorit!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).