Motorsåg och handhållet

Nya AFS 2012:1

60 inlägg 27871 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

Nonkan  
#183758 Intressant!

Som jag tolkade avsnittet med undantag så gällde undantagen alla skyddsutrustningar om man gjort riskbedömning och om det inte handlade om trädfällning.

T.ex. så skulle räddningstjänsten ha svårt att använda huggarstövlar/sågbyxor när de sågar i brandhärdar, där är det viktigare med brandsäkra kläder.

Jag pratade också med Arbetsmiljöverket för något år sen om varselgrejer till visstidsanställda inom kommun och arbete vid väg men det var verkligen goddag yxskaft hos den jag pratade med. Svårt att få tag på rätt person känns det som.

Jag reagerade också på priset för EN147-standarden. När någon står i butiken och prutar i en halvtimme på en såg för 2000 spänn känns det som man valt fel jobb när man kan sälja kopior av dokument istället :)

Det jag har hittat med EN147 är ju även alla varselvästar, men att ha de på sig samtidigt som huggarblus känns inte görbart, så vi kör på som vanligt så får vi se. Har för mig att det varit krav på en högre varselklass vid upparbetning längs väg. Det är mycket möjligt att det räcker med flourescerande färg för den lägsta varselklassen, men att det skulle vara en viss yta med reflexer vid högre.

Det här känns som att någon av leverantörerna borde ta tag i, jag vet att ni läser här, både Husqvarna och Stihl, så någon av er kanske kunde hoppa in och reda ut lite :)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

åberg  
Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183823
Ekhagas trädfällning skrev:
SkogsGotte skrev:Så man åker alltså dit på 10 000 kr per anställd om de anställda använder varselbyxor och har en vanlig flanellskjorta på sig när de röjjer?


De 10000 kr stod i samband med att man skulle ha dokumenterade kunskaper i motorsågskörning (motorsågskörkort),.
eller annat dokumenterande utbildnings bevis så då räcker det med betyg i från skogsbruksskola.

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183846 knaggen; Det skulle vara mycket intressant att får reda på om betyget från skogsbruksskolan räckte. Frågan är väll vilken kurs man ska ha gått och vilket betyg man måste ha fått i kursen för att det ska räknas som godkännt. För det räcker ju knappast med att man bara gått på en skogsbruksskola.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

Skogshuggaren83  
#183856 Fick ett brev från arbetsmiljöverket att jag kan vara en av de lyckligt lottade att få en kontroll.
Började läsa på hemsidan.
Utbildning = skogsbruks skola på alla så det skall vara ok.

Kläder, sågar, kemikalier, bränle, oljor mm skall vara helt ok.

Rastkoja, där blev svaret att det kan bli mer än föreskrivna 5-10 min gångtid eller 0-800m avstånd, den är inte terränggående annars ok.

Men vad jag kommer ryka dit på är toalett? Vem f**n i he*v*te har en bajamaja med sig ut i skogen om vi aldrig sover över i kojan? Vi gör väl som björnen och älgen vi skiter i skogen om det kniper.

Det hela känns lite krystat i föreskrifterna. Visst skall vi minska skador men ibland undrar man om de som skriver regler aldrig har varit ute i praktiken?

Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

Robertberg  
#183864 Jag högg hela vintern i långärmad tröja med varselväst över, utan att klaga.

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183865
Nonkan skrev:Intressant!

Som jag tolkade avsnittet med undantag så gällde undantagen alla skyddsutrustningar om man gjort riskbedömning och om det inte handlade om trädfällning.

T.ex. så skulle räddningstjänsten ha svårt att använda huggarstövlar/sågbyxor när de sågar i brandhärdar, där är det viktigare med brandsäkra kläder.

Jag pratade också med Arbetsmiljöverket för något år sen om varselgrejer till visstidsanställda inom kommun och arbete vid väg men det var verkligen goddag yxskaft hos den jag pratade med. Svårt att få tag på rätt person känns det som.

Jag reagerade också på priset för EN147-standarden. När någon står i butiken och prutar i en halvtimme på en såg för 2000 spänn känns det som man valt fel jobb när man kan sälja kopior av dokument istället :)

Det jag har hittat med EN147 är ju även alla varselvästar, men att ha de på sig samtidigt som huggarblus känns inte görbart, så vi kör på som vanligt så får vi se. Har för mig att det varit krav på en högre varselklass vid upparbetning längs väg. Det är mycket möjligt att det räcker med flourescerande färg för den lägsta varselklassen, men att det skulle vara en viss yta med reflexer vid högre.

Det här känns som att någon av leverantörerna borde ta tag i, jag vet att ni läser här, både Husqvarna och Stihl, så någon av er kanske kunde hoppa in och reda ut lite :)


Nonkan! jag vill bara rätta dig lite!...det är inte EN 147....utan EN 471.

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183866 Dessutom ser jag ingenstanns att det ställs krav på varselkläder enl EN 471! det står bara "varselkläder" då borde ju sågtillverkarnas flouriserande huggarkläder duga!? Eller har jag missat nåt?

Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

Nonkan  
#183870 Bra att du rättar när jag svamlar på.

Det är ju det som är grejen. Vad är varselkläder? Jag tycker det är kläder som uppfyller en varselstandard, men vad tycker arbetsmiljöverket?

Vore kul om någon ville pynta de 800 för pdf:en så man får veta exakt vad som står om varsel.

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183873 Det mest korkade i hela afsen är nog kravet på kängor eller stövlar med sågskydd när man röjer! :surp: ..har aldrig hört talas om nån som lyckats med konststycket att såga sig i foten med röjsåg?? :roll: ..... varför ställer dom inte krav på sågskyddshandskar då?....det är betydligt fler som haft "otur när dom tänker" som lyckats såga av sig ett å annat finger med röjsåg,än att såga sig i foten!!

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183882 Dessutom är väll sågskydd i huggarbyxor och kängor gjorda för kedjor där trasslet kan komma in mellan drev/axel/kedja/svärd. Så jag undrar om sågskyddskängor eller skyddsbyxor skulle stoppa en röjsågsklinga.

Dessutom går skärtänderna ut på klingan betydligt fortare än vad skärtänderna gör på en motorsåg.

Motorsåg ca 20 m/sek
Röjsågsklinga ca 380 m/sek (egen uträkning med förutsättningar; 12000 v/min på motorn, 20 cm diameter på klingan, ingen "nerväxling" i vinkelväxeln - osäker på om det är så)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183888 Huggarn, så vitt jag förstod, så gäller kravet på sågskyddskängor enbart för röjning med midjeröjare (Husqvarna 535 FBX, knappast för röjning med traditionella röjsågar. För när allt kommer omkring, så överstiger ju röjsågsklingans maxhastighet med råge den skyddsklass som dagens basta huggarstövlar har.

Bra huggarstövlar och huggarkängor idag har sågskyddsklass 3, vilket motsvarar en sågkedjehastighet på 28 m/s. En 225 mm röjsågsklinga har ett maximalt varvtal på 13000 varv/minut, vilket då ger en periferihastighet på 13000/60*3,14*0,225 = 153,075 m/s. Det skulle alltså motsvara sågskyddsklas 35, om jag inte är ute och cyklar.

Så länge tillverkarna får fram någon känga eller stövel i närheten av sågskyddsklass 35, så kan du nog sova lugnt... För det är väl ingen risk att du skaffar dig en Husqvarna midjeröjare... :P

Till saken hör ju också att sågskyddet i huggarkängan/huggarstöveln bara har till uppgift att sänka sågkedjans hastighet, inte att kunna stoppa kedjan helt och hållet. Sågskydd i huggarbyxor ska däremot kunna stoppa kedjan helt och hållet.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 21 aug 2012, 00:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183897
Niking skrev:Bra huggarstövlar och huggarkängor idag har sågskyddsklass 3, vilket motsvarar en sågkedjehastighet på 28 m/s. En 225 mm röjsågsklinga har ett maximalt varvtal på 13000 varv/minut, vilket då ger en periferihastighet på 13000/60*3,14*0,225 = 153,075 km/s. Det skulle alltså motsvara sågskyddsklas 35, om jag inte är ute och cyklar.

Om det är km/s så blir det väl sågskyddsklass 38265 :geek: :geek: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183898
th skrev:
Niking skrev:Bra huggarstövlar och huggarkängor idag har sågskyddsklass 3, vilket motsvarar en sågkedjehastighet på 28 m/s. En 225 mm röjsågsklinga har ett maximalt varvtal på 13000 varv/minut, vilket då ger en periferihastighet på 13000/60*3,14*0,225 = 153,075 m/s. Det skulle alltså motsvara sågskyddsklas 35, om jag inte är ute och cyklar.

Om det är km/s så blir det väl sågskyddsklass 38265 :geek: :geek: :grin:


Ok! ändrat i originalet :oops:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183906
Ekhagas trädfällning skrev:knaggen; Det skulle vara mycket intressant att får reda på om betyget från skogsbruksskolan räckte. Frågan är väll vilken kurs man ska ha gått och vilket betyg man måste ha fått i kursen för att det ska räknas som godkännt. För det räcker ju knappast med att man bara gått på en skogsbruksskola.

Skulle en 1 årig eller 2 årig kurs på en skogsbruks skola inte räcka som dokumentation på att man kan hantera en såg då är det ganska illa och att en kurs på 30 timmar skulle smälla högre .

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).