Motorsåg och handhållet

Grov gran

82 inlägg 42235 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grov gran

Williamm  
#824079 85cm i brytmånen med 16"svärd (i förhållande till svärd) och 105 med 20" är nog mina grövsta hittills.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Grov gran

isteskog  
#824083
Williamm skrev:85cm i brytmånen med 16"svärd (i förhållande till svärd) och 105 med 20" är nog mina grövsta hittills.

Tog ner en 74 cm med 13" svärd för några år sedan. Bävergnag bak och instick i fällskäret så gick det bra!

Användarvisningsbild

Re: Grov gran

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#824085
Williamm skrev:85cm i brytmånen med 16"svärd (i förhållande till svärd) och 105 med 20" är nog mina grövsta hittills.

Det slår nog min gran på de tidigare bilderna. Jag mätte aldrig stubben men den ser ut att varit runt 80 cm diameter i skäret om man försöker uppskatta det med svärdslängden ock de uppkapade kubbarna. Jag får komma ihåg att gå förbi stubben någon gång och mäta.

Användarvisningsbild

Re: Grov gran

anersimyra  
#824100 Med ett rotben avkapat blev diametern lite drygt 86 cm vilket var vad en trött 44 med 13” praktiskt mäktade med..🙂.

Användarvisningsbild

Re: Grov gran

Williamm  
#824189
th skrev:
Williamm skrev:85cm i brytmånen med 16"svärd (i förhållande till svärd) och 105 med 20" är nog mina grövsta hittills.

Det slår nog min gran på de tidigare bilderna. Jag mätte aldrig stubben men den ser ut att varit runt 80 cm diameter i skäret om man försöker uppskatta det med svärdslängden ock de uppkapade kubbarna. Jag får komma ihåg att gå förbi stubben någon gång och mäta.

Jag ska nog ta men bild också.
1703941203_img_0017.jpg
1703941159_img_0001.jpg


Men du tar bra stihlpoäng på coolaste sågen!

Användarvisningsbild

Re: Grov gran

Elis76  
#824199
anersimyra skrev:Med ett rotben avkapat blev diametern lite drygt 86 cm vilket var vad en trött 44 med 13” praktiskt mäktade med..🙂.


Kanooon och fin film, men varför tror Du den spjälkade sig?

👍 💪 🌲

Användarvisningsbild

Re: Grov gran

anersimyra  
#824206
Elis76 skrev:
anersimyra skrev:Med ett rotben avkapat blev diametern lite drygt 86 cm vilket var vad en trött 44 med 13” praktiskt mäktade med..🙂.


Kanooon och fin film, men varför tror Du den spjälkade sig?

👍 💪 🌲

Grenverket på höger sida träffade ett stående träd, och med tanke på de styva grenarna på den borredöda granen så vred sig trädet vartefter det splälkade en smula..🙂👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).