SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

516 inlägg 179749 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Fredrik320  
#840029 Intressant med svärdbredden. Jag visste inte att Husqvarnas 1,5mm och 1,3mm svärd är samma bredd, kollade med mina gamla svärd och det stämmer med dem jag har.

Sugihara light pro 1,3mm 325, är mellan 4,05mm - 4,10mm tjockt och Stihls 1,3mm light04 mätte jag till ca 4,25mm tjockt.
Vanliga Sugihara 1,3mm är 4,45mm, samma som gamla Husqvarna (har ej x-force) och Oregon speedcut 1,3mm.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#840400 Låter konstigt ur ett tillverkningsperspektiv.
Det borde skilja 0,2mm mellan 1,3 & 1,5mm svärd i totalbredd. Bredare spår, mer utrymme för olja = bättre kylning/smörjning

Men när ansvariga för Husqvarnas hemsida (som är en bombenation), så inser man att de har stora problem. Att låta folk utan tekniskt kunnande om vad det är man ska sälja och tjäna pengar på, så siktar man in sig på att förmedla en känsla istf tydlig visuell fakta. Man väljer en känsla som riktar sig till ett klientel som inte ens är kunder. Att istf att visa bilder på en kedja, väljer "coola" bilder vid arbete. Filning utan filmall, när man vill sälja dem. Det är så oerhört tråkigt att se vilken tragisk utveckling som Husqvarna har tagit. 300-serien var dess peak, nu går det bara utför. Prishöjningarna senaste åren kan bara tolkas att man kan mjölka sin kunder hur mycket som helst.

Klart om man ska vara ärlig, så bjöds det på Gårdsmans nedläggningsauktion till den grad att vissa saker blir dyrare än priserna på maskinklippet, så folk kanske är mjölkningsbara..


Men åter till kedjorna, hur svårt kan det vara att tydligt visualisera detta kaos av kedjor och svärd?
Senast redigerad av Hema sön 14 apr 2024, 12:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Williamm  
#840416 Om det är samma svärd med olika brett spår fräst så blir det ju lika brett både i 1,3 och 1,5.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#840419
Williamm skrev:Om det är samma svärd med olika brett spår fräst så blir det ju lika brett både i 1,3 och 1,5.

Klart beror på om de är solida eller laminat. Jag tänkte laminatsvärd.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Fredrik320  
#840438 Är det nån som planerar byta till helmejsel nu när det är en möjlighet?

Själv storgillar jag mejsel i allt utom kvistning och stubbkortning. Har härtills kört med stihls rs pro 1,3mm på både mina HVA, Echo och Stihl i 56, 60, 64, 67, 72 och 74dl. Kanske man får fila lite oftare med helmejsel 🤔 men spelar ingen roll för mig som gillar att fila. Tycker helmejsel går mjukare och kaphastigheten är alltid kul 😀 , blir ju nästan som hyvlade kap i helfrusna trän.

Skall bli intressant att se om Husqvarna härdat tänderna mer i C33 än deras SP33G och hur det håller skärpan i jämförelse med Stihl som hittills varit mer härdade än både xcut o speedcut.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#840473 Jag kör för lite för att det ska vara lönt. Då är nog frågan om man ska byta till svärd med 1,5mm spår.

Revidering av tidigare kommentar från min sida. Om nu skärtanden är samma på 1,3 som på 1,5. Så mer eller mindre tvingar det svärden att hålla samma totalbredd.

Tittar man på prisbilden för svärd o kedja 1,3 vs 1,5. Så är det procentuellt mycket dyrare med 1,5, jämfört med 1,3. Iaf hur priserna är när inlägget skrivs.

Ang C33 så hittar jag inte det på Maskinklippet. Dock husqvarnas egen webbutik. Kanske precis är släppt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Sandström87  
#840557 På sp33 kedjan är det inte samma skärtandsbredd på 1,3 och 1,5

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#840559
Sandström87 skrev:På sp33 kedjan är det inte samma skärtandsbredd på 1,3 och 1,5

Ok. Säger som Dileva, vad ska man tro på tro..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#840563
Sandström87 skrev:På sp33 kedjan är det inte samma skärtandsbredd på 1,3 och 1,5

Menar du sp33g pixel så finns den inte i annat än 1,3 mm..🤔

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Sandström87  
#840565 Om ja skriver att de inte är samma skärtandsbredd på 1.3mm sp33g och 1.5mm s35g. Som svar till de hema skrev

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#840567 [quote="Sandström87"]Om ja skriver att de inte är samma skärtandsbredd på 1.3mm sp33g och 1.5mm s35g. Som svar till de hema skrev[/quote Ok, det blev en smula otydligt då du endast nämnde sp33 i ditt svar till “Hema.”..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Sandström87  
#840582 Sorry för otydligheten

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Tor R  
#840612 SP så står P för pixel, dvs smal kedja.
S står för semi
C står för mejsel

Lite mer om svärd och SugiHara och TsuMura.
I Sugiharas fall är de tunna svärden också samma blad som finns på 3/8LP, mestadels skiljer sig bara noshjulet från 3/8LP till 325NK.
TsuMura har ett smalt svärd som finns till Echo där bladet är 3,9 mm tjockt, det finns i 3/8LP och 325NK, och skilnadjen er noshjulet.

Köper du ett klassiskt 1,3 mm svärd från Sugihara och TsuMura är det inte säkert att det blir en bra kombination med Pikselkedjan då tanden skär för lite för att det ska finnas tillräckligt med plats för svärdet vid vedfällning och butting. Allt det beror på om kedjan har tillräckligt bred skärning

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840614 Den nye kjeda C33 saknar P, derfor ingen pixelkjeda med andre ord.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#840667 En mätning nu på morgonen visar följande:
Tsumura light stor 3/8 4,8 mm.
Tsumura light 0.325. 4,8 mm.
Oregon powermatch. 4,9 mm.
Oregon laminat stor 3/8 4,8 mm
Husqvarna laminat stor 3/8 4,5 mm.
Iggesund stor 3,8. 4,8 mm.
GB arbor PRO i 0.325 från Skogma 4,9 mm.
Canon 0.325 5,0 mm.
Tjockaste svärden är alltså de solida Canon och arbor PRO i 0.325..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).