Öppna kategorin

Lantbruk vs skogsbruk

48 inlägg 2602 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lantbruk vs skogsbruk

winterbunny  
#838325
Lindveden skrev:Nu har ju du "winterbunny" startat 3 nästan identiska trådar på kort tid med ungefär samma frågeställningar i trådarna... Va e det du vill komma fram till me alla dessa trådar med ungefär samma innehåll?
E det vilken utbildning du ska satsa på, hur rik du kan bli eller vilka arbetskollegor du kan få eller äga o förvalta en jord/skogsfastighet?
Det verkar vara en ganska bred palett av olika alternativ du frågar efter
Jag vill bara ha enkla konkreta svar på för och nackdelar med lantbruk och skogsbruk så jag kan ha en bredare syn på det hela och därmed välja yrkesgrupp att ge mig in på.

Så jäkla simpelt men folk gillar att komplicera till saker och ting för någon anledning...

Fördelar med lantbruk: blablablabla och blablabla

Nackdelar med lantbruk: blablablabla och blablabla

Fördelar med skogsbruk: blablablabla och blablabla

Nackdelar med skogsbruk: blablablabla och blablabla

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Lantbruk vs skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#838326 Fördelar med lantbruk: Det producerar mat
Fördelar med skogsbruk: Det producerar virke

Nackdelarmed båda: En del negativ inverkan på miljön i vid bemärkelse

Användarvisningsbild

Re: Lantbruk vs skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#838327
winterbunny skrev:Så jäkla simpelt men folk gillar att komplicera till saker och ting för någon anledning...

Vad har du gjort hittills i livet?

Avatar Fallback

Re: Lantbruk vs skogsbruk

valtra mega  
#838334 V,arför svara du inte själv på frågor

Användarvisningsbild

Re: Lantbruk vs skogsbruk

Björn T  
#838335
1711523623_1000002633.jpg
Både lantbruk och skogsbruk är på väg bort.

Avatar Fallback

Re: Lantbruk vs skogsbruk

Tralsmo  
#838336 Ja tycker de verkar va ts som komplicerar de hela.

Han har fått rätt många okomplicerade och bra svar.

Själv ger han inga svar eller något att spela vidare på.

Själv är ja skogsbrukare å entreprenör och kan inte svara på annat.
Har jobbat som anställd ochså men de har varit inom verkstadsindustrin.

Hur svårt kan de va att presicera vad man är intresserad av.

Avatar Fallback

Re: Lantbruk vs skogsbruk

Lindveden  
#838337
Björn T skrev:
1711523623_1000002633.jpg
Både lantbruk och skogsbruk är på väg bort.


Bättre o tvångsinlösa deras fastighetsinnehav istället. Jäkla stollar hele bunten

Användarvisningsbild

Re: Lantbruk vs skogsbruk

winterbunny  
#838338
Lars Lundqvist SLU skrev:
winterbunny skrev:Så jäkla simpelt men folk gillar att komplicera till saker och ting för någon anledning...

Vad har du gjort hittills i livet?
Jag har gjort lite olika men det spelar ingen roll alls. Jag vill byta bana och hålla på med något inom lantbruk eller skogsbruk och vill få en klar bild om bägge yrkesgrupperna innan jag ger mig in på dom. Jag älskar båda mycket men vet inte vilken jag älskar mest... det är det jag försöker ta reda på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lantbruk vs skogsbruk

winterbunny  
#838339
Tralsmo skrev:Ja tycker de verkar va ts som komplicerar de hela.

Han har fått rätt många okomplicerade och bra svar.

Själv ger han inga svar eller något att spela vidare på.

Själv är ja skogsbrukare å entreprenör och kan inte svara på annat.
Har jobbat som anställd ochså men de har varit inom verkstadsindustrin.

Hur svårt kan de va att presicera vad man är intresserad av.
Nej jag får aldrig konkreta svar... jag har gett exempel på konkreta svar men ingen verkar ge mig dessa... smh!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lantbruk vs skogsbruk

winterbunny  
#838340
Björn T skrev:
1711523623_1000002633.jpg
Både lantbruk och skogsbruk är på väg bort.
Jag förstår inte riktigt... Man kommer att ta ifrån lantbrukare och skogsbrukare deras egendom? varför i så fall? och... var ska livmedeln då komma ifrån? utveckla gärna!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lantbruk vs skogsbruk

Lindveden  
#838341 Va e det du vill pyssla me på dagarna då?
Sitta på kontor o hålla på me administration på nåt skogsbolag eller va ute i skogen o arbeta fysiskt?
Eller vill du jobba på Lantmännen el dyl o sälja redskap till jord/skogsbrukare eller vill du gå i en ladugård o mjölka kor?

Va e det du har för tidigare erfarenhet av nåt av dessa yrkeskategorier?

Avatar Fallback

Re: Lantbruk vs skogsbruk

Lindveden  
#838342
winterbunny skrev:
Björn T skrev:
1711523623_1000002633.jpg
Både lantbruk och skogsbruk är på väg bort.
Jag förstår inte riktigt... Man kommer att ta ifrån lantbrukare och skogsbrukare deras egendom? varför i så fall? och... var ska livmedeln då komma ifrån? utveckla gärna!


Det handlar nog me största sannolikhet Eu: natur restaurering lag som vissa nere i Bryssel försöker få igenom.
Ett annat ord för detta sågs i slutet på 20-talet början på 30-talet i Sovjetunionen "tvångskollektivisering"

Användarvisningsbild

Re: Lantbruk vs skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#838345
winterbunny skrev:Jag har gjort lite olika men det spelar ingen roll alls.

Jo, det gör det. Dina frågor tyder på att du har noll koll på både lantbruk och skogsbruk och då spelar det roll vad du sysslat med tidigare. Vad kan du? Vad har du jobbat med? Vad har du för utbildning?

Användarvisningsbild

Re: Lantbruk vs skogsbruk

winterbunny  
#838346
Lars Lundqvist SLU skrev:
winterbunny skrev:Jag har gjort lite olika men det spelar ingen roll alls.

Jo, det gör det. Dina frågor tyder på att du har noll koll på både lantbruk och skogsbruk och då spelar det roll vad du sysslat med tidigare. Vad kan du? Vad har du jobbat med? Vad har du för utbildning?
Jag har noll koll och därför ställer frågor så jag har lite "koll"...

Det spelar ingen roll om vad jag gjort tidigare då jag oavsett vad vill hålla på med lantbruk eller skogsbruk... förstår verkligen inte ditt resonemang!

Oavsett vad jag är bra på så kvittar det. Väljer jag att hålla på med lantbruk så kommer jag bli duktig på det. Väljer jag att hålla på med skogsbruk så kommer jag bli duktig på det.

Men först måste jag få en bredare syn på vad bägge yrkesgrupper innefattar så jag vet vilken jag ska välja.

Jätte enkelt. 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lantbruk vs skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#838348 Nej, eftersom du har noll koll så ställer du frågor som inte går att svara på.
Enda rådet du kan få är "läs på!". Låna böcker på biblioteket om lantbruk och skogsbruk. Googla utbildningar och läs vad de innehåller och deras exempel på vilka jobb de kan leda till.

Du måste lära dig mer för att ens kunna ställa frågor som går att svara på.

Dessutom, om du har noll koll, hur vet du då att du verkligen vill jobba inom lantbruk eller skogsbruk?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).