Öppna kategorin

Planer, förväntningar och förhoppningar för skogsåret 2024?

6 inlägg 633 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Planer, förväntningar och förhoppningar för skogsåret 2024?

Badger  
#836825 Nu börjar jag se fram emot 2024. I år ser jag fram emot att inventera i min skog. Mest spänd är jag på att gå runt och se hur mina fröplantor från tidigare år klarat vintern och vilka av fröna som jag satte i fjol som kommer att gro och titta upp ur jorden. I år tänker jag skaffa en stångsåg och stamkvista lite när jag ändå går mina inventeringsrundor.

Vad har du för planer och tankar om ditt skogsbruk i år?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Planer, förväntningar och förhoppningar för skogsåret 20

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836829 Har ett bestånd som är planterat med gran men där det finns rikligt med självsådd tall där jag grovröjde bort uppslag av björk förra året. Ska gå över en gång till och precisonsröja för att gynna tallen.

Hugga bort gran i NS bestånd.

Stamkvista björk, ek och al.

Planera inför kommande gallringar.

Lära mig mer om bokföring och deklaration.

Försöka få ut barnen så mycket det går på äventyr, svampplock och lek i skogen 😀

Användarvisningsbild

Re: Planer, förväntningar och förhoppningar för skogsåret 20

Badger  
#836833
David S skrev:Stamkvista björk, ek och al.


Al? Intressant. Al har jag på blöta ställen där det inte växer något annat. Hittils blir den bara ved. Vad gör du av alen sen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Planer, förväntningar och förhoppningar för skogsåret 20

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836834 I år hoppas jag vårt generationsskifte blir klart.
Då blir jag VD (verkställande dräng).
F.ö. så blir det röjning

Avatar Fallback

Re: Planer, förväntningar och förhoppningar för skogsåret 20

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836844
Badger skrev:
David S skrev:Stamkvista björk, ek och al.


Al? Intressant. Al har jag på blöta ställen där det inte växer något annat. Hittils blir den bara ved. Vad gör du av alen sen?


Förhoppningsvis blir det en kvistfri sågstock i botten. Vet inte om jag ska såga upp den själv än eller försöka sälja till typ möbelsnickare. Pratade med någon som behövde mycket sågbar al för att tillverka gitarrer. Förövrigt vet jag inte ens om al klarar stamkvistning utan att det blir skador men den som lever får se. Det är något decennium kvar innan slutavverkning. Givetvis måste beståndet röjas och gallras hårt så det blir mycket ved hos mig med.

Användarvisningsbild

Re: Planer, förväntningar och förhoppningar för skogsåret 20

Badger  
#836855 Intressant. Jag har aldrig sett al i en prislista.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).