Öppna kategorin

Enskilda skogsägare sökes till studie vid Uppsala uni.

3 inlägg 644 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Enskilda skogsägare sökes till studie vid Uppsala uni.

Desirée Kristensson  
#836392
1710185985_intervjua_skogsägare.jpg

Hej!
Jag heter Desirée och skriver för närvarande mitt masterarbete inom hållbar utveckling vid Uppsala universitet som en del av forskningsprogrammet LANDPATHS! Jag blev tipsad av en nära vän som är skogsägare att jag kunde vända mig till er på skogsforum för detta, för just nu letar jag efter vänliga själar som hade kunnat ställa upp på en digital intervju för denna studie, vars syfte är att undersöka skogsägares kunskapsläge om ektomykorrhizasvampar och samband med beslut i skogsbruk. Mer specifikt söker vi dig som ägt skog i mer än 5 år, äger mindre än 1000 hektar och i Dalarnas, Gävleborgs, Jämtlands och Västernorrlands län. Eftersom detta är en undersökning finns det inget rätt eller fel svar på frågorna vi kommer ställa, utan det vi är intresserade av är hur du resonerar kring våra frågor.

Intervjun genomförs digitalt på ca 60 min via Zoom, vilket brukar gå smärtfritt genom att gå med i en länk. Du behöver ha tillgång till dator eller mobiltelefon med stabil internetuppkoppling med fungerande mikrofon. Ert deltagande hade varit ovärderligt, både för vår kunskap och för utvecklingen av framtida skogsskötselåtgärder. Vänligen anmäl er idag i följande formulär! https://forms.gle/Z6Brbrj2q2EftsRq9

Arbetet kommer även att användas i en vetenskaplig artikel som en del i LANDPATHS forskningsprogram för att främja multifunktionella landskap som både är rika på biologisk mångfald och ger flera fördelar för en rad aktörer. Beroende på urval kommer du därmed att antingen intervjuas antingen av mig, Desirée, eller av Judith Lundberg-Felten, handledare för masterarbetet och ansvarig forskare för studien.

Frågor angående studien, ert deltagande eller annat hänvisas till:
Desirée Kristensson: kristenssondesiree@gmail.com
Judith Lundberg-Felten: judith.lundberg-felten@geo.uu.se..

*Syftet med studien är att undersöka vad kunskapsläget är kring ektomykorrhizasvampar i skogen, både i forskningslitteratur och hos skogsägare, samt huruvida och på vilket sätt olika styrmedel såsom regler, rekommendationer och lagar, tar hänsyn till dessa svampar skogsskötselåtgärder.
Projektet är en del av forskningsprogrammet LANDPATHS där målet är att utveckla nya strategier för planering, styrning och beslut som kan stärka den biologiska mångfalden och de många andra värden som finns i olika landskap. Mer information finns på https://landpaths.blog.uu.se/




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Enskilda skogsägare sökes till studie vid Uppsala uni.

alias  
#836511
Desirée Kristensson skrev:
1710185985_intervjua_skogsägare.jpg

Hej!
Jag heter Desirée och skriver för närvarande mitt masterarbete inom hållbar utveckling vid Uppsala universitet som en del av forskningsprogrammet LANDPATHS! Jag blev tipsad av en nära vän som är skogsägare att jag kunde vända mig till er på skogsforum för detta, för just nu letar jag efter vänliga själar som hade kunnat ställa upp på en digital intervju för denna studie, vars syfte är att undersöka skogsägares kunskapsläge om ektomykorrhizasvampar och samband med beslut i skogsbruk. Mer specifikt söker vi dig som ägt skog i mer än 5 år, äger mindre än 1000 hektar och i Dalarnas, Gävleborgs, Jämtlands och Västernorrlands län. Eftersom detta är en undersökning finns det inget rätt eller fel svar på frågorna vi kommer ställa, utan det vi är intresserade av är hur du resonerar kring våra frågor.

Intervjun genomförs digitalt på ca 60 min via Zoom, vilket brukar gå smärtfritt genom att gå med i en länk. Du behöver ha tillgång till dator eller mobiltelefon med stabil internetuppkoppling med fungerande mikrofon. Ert deltagande hade varit ovärderligt, både för vår kunskap och för utvecklingen av framtida skogsskötselåtgärder. Vänligen anmäl er idag i följande formulär! https://forms.gle/Z6Brbrj2q2EftsRq9

Arbetet kommer även att användas i en vetenskaplig artikel som en del i LANDPATHS forskningsprogram för att främja multifunktionella landskap som både är rika på biologisk mångfald och ger flera fördelar för en rad aktörer. Beroende på urval kommer du därmed att antingen intervjuas antingen av mig, Desirée, eller av Judith Lundberg-Felten, handledare för masterarbetet och ansvarig forskare för studien.

Frågor angående studien, ert deltagande eller annat hänvisas till:
Desirée Kristensson: kristenssondesiree@gmail.com
Judith Lundberg-Felten: judith.lundberg-felten@geo.uu.se....

*Syftet med studien är att undersöka vad kunskapsläget är kring ektomykorrhizasvampar i skogen, både i forskningslitteratur och hos skogsägare, samt huruvida och på vilket sätt olika styrmedel såsom regler, rekommendationer och lagar, tar hänsyn till dessa svampar skogsskötselåtgärder.
Projektet är en del av forskningsprogrammet LANDPATHS där målet är att utveckla nya strategier för planering, styrning och beslut som kan stärka den biologiska mångfalden och de många andra värden som finns i olika landskap. Mer information finns på https://landpaths.blog.uu.se/


Nu har jag skog i fel del av landet för att vara aktuell för att besvara enkäten, men som entusiastisk svampplockare (främst gula kantareller, men även trattkantareller, murklor, Karl-Johansvsmp och citrongul slemskivling m.m.) så har jag observerat att man ofta hittar t.ex. gula kantareller redan i 15-20 åriga täta "granmonokulturer" (som det så populärt ofta beskrivs i media nu för tiden), även om få verkar göra sig omaket att leta där. Jag tänker då att i den mån dessa arter påverkas negativt i någon grad av de "störningar" som olika skogliga åtgärder innebär så återhämtar de sig snabbt alternativt återkolonialiserar tämligen lätt områden efter de skogliga åtgärderna.

För skogsbrukets planering så ligger fokuset sannolikt på att hantera de svampar som ses som allvarliga skogliga skadegörare, såsom rotrötesvampar, tallskytte, snöskytte, knäckesjuka, greminiella, törskate och blånadssvampar m.m.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias
Senast redigerad av alias ons 13 mar 2024, 07:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Enskilda skogsägare sökes till studie vid Uppsala uni.

Badger  
#836516 Lycka till. Jag stämmer dock inte in på er sökprofil så jag kan inte ställa upp och jag tillhör antagligen ändå en icke representativ minoritet som funderar en del över svamparna i min skog.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).