Öppna kategorin

Läge att lägga av?

23 inlägg 5635 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Läge att lägga av?

Bond.J  
#833221 Att man vill lägga ner betyder att man lyckats, de andra har inget att lägga ner. Det existerar ingen bransch där man inte kan tjäna pengar. I så fall skulle den branschen inte finnas, för ingen kan finansiera det som inte betalar sina kostnader. Kortare perioder för enskilda, naturligtvis, men inte en hel bransch, över tid.
Det finns heller ingen bransch där man alltid kan tjäna stora pengar, för den skulle snabbt bli överetablerad.

Oavsett bransch är det den som har lägst kostnader som bestämmer hur lågt priset kan bli över tid.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Läge att lägga av?

Robur Clivus  
#833232
Bond.J skrev:Att man vill lägga ner betyder att man lyckats, de andra har inget att lägga ner. Det existerar ingen bransch där man inte kan tjäna pengar. I så fall skulle den branschen inte finnas, för ingen kan finansiera det som inte betalar sina kostnader. Kortare perioder för enskilda, naturligtvis, men inte en hel bransch, över tid.
Det finns heller ingen bransch där man alltid kan tjäna stora pengar, för den skulle snabbt bli överetablerad.

Oavsett bransch är det den som har lägst kostnader som bestämmer hur lågt priset kan bli över tid.


Alternativt tänkande, varför ska gallrings och avverkningsresurserna ligga under köpande bolag, när det i alla andra delar av näringslivet ligger hos leverantören? Varför skulle inte en avverkning kunna fördela sortiment på fler köpare som betalar högst för de sortiment de behöver? Jag har stött på så många från skogen som gått till gula maskiner, bättre lön, bättre arbetstid osv är gräsrotsförklaringarna. Kan inte detta vara ett utmärkt tillfälle att vända på beroendena? Vänd på affären så kommer entreprenörer tjäna pengar ihop med oss skogsägare!

Användarvisningsbild

Re: Läge att lägga av?

Williamm  
#833233 Jag vet en del som gör så, och som kör gula skogsmaskiner..

Avatar Fallback

Re: Läge att lägga av?

Robur Clivus  
#833234
Williamm skrev:Jag vet en del som gör så, och som kör gula skogsmaskiner..


Är dom nöjda med tillvaron?

Användarvisningsbild

Re: Läge att lägga av?

Williamm  
#833235
Robur Clivus skrev:
Williamm skrev:Jag vet en del som gör så, och som kör gula skogsmaskiner..


Är dom nöjda med tillvaron?

Det är en definitionsfråga, jag är nöjd i alla fall och hugger en del åt den som underentrepenör.

Användarvisningsbild

Re: Läge att lägga av?

Bond.J  
#833237
Robur Clivus skrev:
Bond.J skrev:Att man vill lägga ner betyder att man lyckats, de andra har inget att lägga ner. Det existerar ingen bransch där man inte kan tjäna pengar. I så fall skulle den branschen inte finnas, för ingen kan finansiera det som inte betalar sina kostnader. Kortare perioder för enskilda, naturligtvis, men inte en hel bransch, över tid.
Det finns heller ingen bransch där man alltid kan tjäna stora pengar, för den skulle snabbt bli överetablerad.

Oavsett bransch är det den som har lägst kostnader som bestämmer hur lågt priset kan bli över tid.


Alternativt tänkande, varför ska gallrings och avverkningsresurserna ligga under köpande bolag, när det i alla andra delar av näringslivet ligger hos leverantören? Varför skulle inte en avverkning kunna fördela sortiment på fler köpare som betalar högst för de sortiment de behöver? Jag har stött på så många från skogen som gått till gula maskiner, bättre lön, bättre arbetstid osv är gräsrotsförklaringarna. Kan inte detta vara ett utmärkt tillfälle att vända på beroendena? Vänd på affären så kommer entreprenörer tjäna pengar ihop med oss skogsägare!


Håller med fullständigt! Men, varje gång bortaspelarna har bollen, har den kommit från hemmalaget! Vi har spelat knasboll!

Vi hade ju avverkningsresurserna, skogen, bysågarna, hästarna till transporterna, osv. Men vi valde att släppa det mesta ifrån oss av..........anledning. De har inte ens snott den, vi har passat den till dem! Vi har fått för oss att vi inte kan, eller att det är olönsamt att sköta sin skog själv, så vi har gett bort bollen. Bolagen och föreningarna har sagt "ni spelar för dåligt, låt oss ha bollen istället". Vi har svarat "okej, varsågoda". Köparna säger "det är olönsamt att gallra med små maskiner som ger mer värde kvar i bestånden och minskar skaderisken". Vi svarar "okej, hugg sönder min ungskog, bara jag får några kronor i fickan just nu". Osv, osv, osv, osv. Vems är felet? Mitt eget! Vem har lösningen? Jag!

Avatar Fallback

Re: Läge att lägga av?

Robur Clivus  
#833239 Klockrent! Jag tror ändå Fredrik och Torbjörn är så rätt på det i sin podd i grundtanke, sen kanske driftiga entreprenörer gör resten deluxe, men möjligheterna som öppnat sig de senaste åren hoppas jag varje entreprenör sitter och stutsar på sin lilla låda för att uttnytja!

Användarvisningsbild

Re: Läge att lägga av?

Bond.J  
#833258 Hm, diskuterar vi något som diskuterats i någon podd är jag ute och cyklar, för jag har inte lyssnat i så fall. Sorry!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).