Öppna kategorin

Diskussioner om kriget i Ukraina

620 inlägg 87719 visningar 49 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

laguma  
#834132
morco skrev:Desto större anledning för Europa att steppa upp, det är vi som riskerar få ryzzland som granne. Tänkt på hur de behandlar vad som nästan varit ett brodersfolk, hur skulle en arvsfiende som Sverige då behandlas kan man ju fundera över…

Men USA:s stöd har varit oerhört viktigt, Europa har stöttat stort men mer i pengar än reda vapen. Det är USA som ligger på de volymerna.

Nästa vecka är vi troligtvis med i NATO och jag skulle inte bli förvånad om ett tiotal Gripen då går till Ukraina, skulle göra mig stolt som skattebetalare!


Det största bidrag Europa har gett Ryssland, det är fortsatta köp av "Hållbar naturgas" i från Ryssland.
Detta har tom. fortsatt och ÖKAT under krigsåren. Och i hög grad bidragit till finansieringen av Putins anfallskrig i Ukraina

Hur tänker de som kritiserar Svenskt skogsbruk och Svenskt energisystem kring detta när man raljerar i kring "Teknisk skogsbrand" ur hållbarhets perspektiv men även ur humanitär aspekt när denna "Tekniska skogsbrand" genererar tusentals Svenska jobb och gör oss till Världsledande i fråga om energi effektivitet. Och som dessutom är CO2 neutral.

När Europa dessutom fortsätter att öka sin import av Rysk "Hållbar fossilgas" till ett värde på 80 miljarder Euro det 2 senaste åren, vilket går direkt till finansieringen av kriget plus att det bidrar till en ökad CO2 halt i atmosfären?
Senast redigerad av laguma lör 24 feb 2024, 18:47, redigerad totalt 2 gånger.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

skogshare  
#834135
laguma skrev:
morco skrev:Desto större anledning för Europa att steppa upp, det är vi som riskerar få ryzzland som granne. Tänkt på hur de behandlar vad som nästan varit ett brodersfolk, hur skulle en arvsfiende som Sverige då behandlas kan man ju fundera över…

Men USA:s stöd har varit oerhört viktigt, Europa har stöttat stort men mer i pengar än reda vapen. Det är USA som ligger på de volymerna.

Nästa vecka är vi troligtvis med i NATO och jag skulle inte bli förvånad om ett tiotal Gripen då går till Ukraina, skulle göra mig stolt som skattebetalare!


Det största bidrag Europa har gett Ryssland, det är fortsatta köp av "Hållbar naturgas" i från Ryssland.
Detta har tom. fortsatt och ÖKAT under krigsåren. Och i hög grad bidragit till finansieringen av Putins anfallskrig i Ukraina

Hur tänker de som kritiserar Svenskt skogsbruk och Svenskt energisystem kring detta när man raljerar i kring "Teknisk skogsbrand" ur hållbarhets perspektiv men även ur humanitär aspekt när denna "Tekniska skogsbrand" genererar tusentals Svenska jobb och gör oss till Världsledande i fråga om energi effektivitet.

När Europa dessutom fortsätter att öka sin import av Rysk "Hållbar fossilgas" till ett värde på 80 miljarder Euro det 2 senaste åren, vilket går direkt till finansieringen av kriget plus att det bidrar till en ökad CO2 halt i atmosfären.


Håller helt med dig om att den trots allt fortsatta energiimporten till Europa är en skrämmande ynkedom. Det måste rimligtvis finnas förutsättningar för EU-ländernas regeringar att införa ett absolut förbud mot denna import. För dem som importerar måste rimligtvis det innebära sämsta möjliga pr.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Brorsan  
#834139 Ge ukraina det dom vill ha.
Töm sveriges ammunitionslager, fler archer, köp saabs senaste raketer som passar till himarsramperna och ge till ukraina samt många av våra gripen samt luftförsvars mtr.
Så länge ryssarna slåss i ukraina har dom inte möjlighet till någon annan aggression.
Vi får rampa upp vår försvarsbudget och bygga upp försvaret igen innan ryssen är på banan.
Gör vi ingenting och ryssarna tar över ukraina står baltikum på tur och vi blir indragna på allvar.
Danmark gör rätt.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Alvarsson  
#834141 Ja det är för jävligt!
https://www.di.se/nyheter/busch-kravs-p ... gasimport/

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Humlas  
#834146 Det ser dystert ut. Ryssarna kommer inte ge sig. Hur vinner man mot en motståndare som är villig att offra hur många egna soldater som helst?

Tillslut tar Ryssland kontroll över Ukraina, och om det tar 1, 5 eller 10 år bryr som inte Ryssarna om. Dom kommer mala på så länge ingen kastar ut dom. Kommer Ukraina klara det på egen hand med vapen från väst?

Nej för att kasta ut ryssarna krävs inblandning av utländsk trupp och flyg, hangarfartyg i Svarta havet mm mm
Men då har vi världskrig.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

morco  
#834148 Det är precis detta narrativ ryssarna vill ge, att de är oövervinnerliga och det är skitsnack! De hade aldrig slagit tyskarna i andra värlsdkriget om det inte vore för det enorma vapenstöd som gick till Sovjet från USA via Murmansk och ner.

Ryssland kommer förlora, bara frågan hur många Ukrainska hjältar som behöver dö för västs senfärdighet.

Även om det nu känns som stödet sviktar är det nu precis tvärt om, fredsekonomier pumpar in vapen och annat stöd till Ukraina och ryssland lägger 40% av sin statsbudget i sin egen skitundustri. De kommer inte kunna hålla på i 5-10 år utan vända sig inåt långt för det!

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

laguma  
#834149
Humlas skrev:Det ser dystert ut. Ryssarna kommer inte ge sig. Hur vinner man mot en motståndare som är villig att offra hur många egna soldater som helst?

Tillslut tar Ryssland kontroll över Ukraina, och om det tar 1, 5 eller 10 år bryr som inte Ryssarna om. Dom kommer mala på så länge ingen kastar ut dom. Kommer Ukraina klara det på egen hand med vapen från väst?

Nej för att kasta ut ryssarna krävs inblandning av utländsk trupp och flyg, hangarfartyg i Svarta havet mm mm
Men då har vi världskrig.


Frågan är fel ställd. Hur kan vi hjälpa Ukraina att vinna kriget. När vi för vårt energibehov tvingas köpa fossilgas av samma storlek som det vi stödjer Ukraina. Med? Av Ryssland?
Samtidigt som fossillobbyn pumpar in pengar i en svartmålning av Svenskt skogsbruk och energisystem?
I syfte att även destabilisera Svensk energiförsörjning och skogsbruk?

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

skogshare  
#834156 En avgörande fråga för Rysslands förmåga att fortsätta kriget och eventuellt utvidga det till andra länder, är återigen var gränsen går för vad Kina accepterar från Putins sida. Nu är det ju Peking och i viss mån Indien som med sin starkt ökade energiimport tagit över framför allt Tysklands roll, som finansiärer av den ryska krigsmakten och ekonomin. De skulle definitivt kunna(!) förmå Putin att i princip omgående avstå från fortsatt krigföring. Så frågan är vad tillgången till Västs samlade marknader egentligen värd för Jinping och Modi? Frysta handelsförbindelser eller vänskapliga relationer?

Slutligen är jag övertygad om att krigets konsekvenser för den ryska befolkningen och den ryska ekonomin på ett eller annat sätt kommer att bli ohållbara för Putin-regimen och resultera i någon form av omvälvande reaktioner. Hur rädd är inte Putin för frihetens representanter som Pussy Riots och Alexej Navalnyj!

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

morco  
#834158 Jag är dåligt påläst om det du skriver Laguma och vill inte gå i strid men rysslands gas och oljeexport mår väl inte direkt toppen? Ukraina kommer fortsätta smälla på raffinanderier och terminaler.

Samtliga tre Nordstream ledningar avsprängda, mängden gas som kan gå över sjön är väl en bråkdel mot vad som gick i Nordstream? De säljer mycket olja och gas till Indien och Kina och får betalt i de ländernas valuta som inte är så jäkla eftertraktad?

Sedan håller jag med fullt, varför det lossas det ett enda fartyg med gas i Sverige är ju helt galet. Hävda ett långtidskontrakt med Gazprom är ju löjeväckande...

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

laguma  
#834163 Jag upprepar. Eu importerar minst lika mycket "hållbar" fossilgas som före kriget.
Oavsett eventuella sprängningar av raffinaderier samt gasledningar.
Varför tror du att Ukraina ser dessa som potentiella mål?

Vägarna för den importen har dock förändrats.
Detta är offentlig statistik i från EU.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

morco  
#834165 Absolut legitima mål, jag glädjs över varje smäll och vi måste verkligen göra oss fria från den ryska energin. Jag ska själv kolla upp volymerna. Vissa EU länder är ju fortsatt helt beroende, typ Ungern och jag tror även Italien.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834195 Som vanligt kommer jämförelsen med andra världskriget upp i styrkeförhållandet mot ryssland.
Under andra världskriget var det Sovjetunionen som slogs och ryssland är bara hälften av vad sovjetunionen var. När det gäller de massiva förlusterna de tog då så var det andra folkslag än ryssar som offrades, likadant är det nu när Tjetjener och flertalet sibiriska delrepubliker får stå för kanonmaten.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

morco  
#834205 Helt rätt och ändå var det med hjälp av ett otroligt stort stöd från USA som de till sist drev tillbaka tyskarna.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Robur Clivus  
#836032 Nu knäpper vi äntligen sista knappen ihop med våra finska bröder : https://twitter.com/adleande/status/1765835770030428202 , tack!

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

skogshare  
#836309 Ska de polska böndernas blockad av de ukrainsk-polska gränsövergångarna och påvens uppmaning till ukrainsk vit flagg, bli ytterligare två sorgliga spikar från Väst i Ukrainas möjliga kista?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).