Öppna kategorin

Diskussioner om kriget i Ukraina

620 inlägg 87714 visningar 49 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

rokon  
#838316 The U.S.A Plan to Destroy Russia is Insane! | Ukraine War Update
https://youtu.be/Yru8P52DeOk?si=J3wzWx8FBhx8IgJc

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

skogshare  
#838352 Hur kommer det sig att det är just Tjeckien av alla västländer, som kan lösa Västs/NATO:s problem med den akuta bristen på artilleriammunition till Ukraina?

Ur Dagens DN:

"Tjeckiskt initiativ kan ge fler artillerigranater än väntat


På tjeckiskt initiativ har flera länder gått samman för att köpa artillerigranater till Ukraina. Inledningsvis sades att 800 000 artillerigranater, men nu kan det bli uppemot 1,5 miljoner i stället.

– Vi kan göra mycket mer än siffran som sades i början, säger Tjeckiens försvarsminister Jan Lipavsky till Bloomberg.

Initiativet har fått svenskt stöd med motsvarande nästan 338 miljoner kronor."

Nu är det bara att hoppas att det inte stupar på bristande betalningsvilja och långa leveranstider för den aktuella ammunitionen.

För Rysslands del verkar leveranserna av vapen och ammunition från Nordkorea och Iran fungera skrämmande effektivt, samtidigt som man förstärker möjligheterna att nå Krim med tåg enligt nedanstående artikel också ur DN:

Ryska planen: 700 kilometer järnväg ska minska beroendet av Krimbron

Ryssland planerar att bygga en mer än 700 kilometer lång järnväg genom de ockuperade delarna av Ukraina. Projektet är ett av Rysslands största och syftar till att säkerställa leveranser till fronten.– Snart kommer tågen att kunna ta sig hela vägen till Krim, säger president Vladimir Putin.

Läs hela artikeln här: https://www.dn.se/varlden/ryska-planen- ... -krimbron/

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

rokon  
#838378
skogshare skrev:Hur kommer det sig att det är just Tjeckien av alla västländer, som kan lösa Västs/NATO:s problem med den akuta bristen på artilleriammunition till Ukraina?

Ur Dagens DN:

"Tjeckiskt initiativ kan ge fler artillerigranater än väntat


På tjeckiskt initiativ har flera länder gått samman för att köpa artillerigranater till Ukraina. Inledningsvis sades att 800 000 artillerigranater, men nu kan det bli uppemot 1,5 miljoner i stället.

– Vi kan göra mycket mer än siffran som sades i början, säger Tjeckiens försvarsminister Jan Lipavsky till Bloomberg.

Initiativet har fått svenskt stöd med motsvarande nästan 338 miljoner kronor."

Nu är det bara att hoppas att det inte stupar på bristande betalningsvilja och långa leveranstider för den aktuella ammunitionen.

För Rysslands del verkar leveranserna av vapen och ammunition från Nordkorea och Iran fungera skrämmande effektivt, samtidigt som man förstärker möjligheterna att nå Krim med tåg enligt nedanstående artikel också ur DN:

Ryska planen: 700 kilometer järnväg ska minska beroendet av Krimbron

Ryssland planerar att bygga en mer än 700 kilometer lång järnväg genom de ockuperade delarna av Ukraina. Projektet är ett av Rysslands största och syftar till att säkerställa leveranser till fronten.– Snart kommer tågen att kunna ta sig hela vägen till Krim, säger president Vladimir Putin.

Läs hela artikeln här: https://www.dn.se/varlden/ryska-planen- ... -krimbron/

Hej skogsharen, jag är inte alls förvånad över att just Tjeckien har en lösning på den akuta bristen på artelerigranater. Jag vet ej exakt hur deras lösning ser ut, men tänker hur den kan se ut.
Jag var i Bayern sommaren 1968 det var ju tidpunkten för den sk Pragvåren och Dubcek ville göra upp med Stalinismen. Nu fick plötsligt folk i Tjeckien resa ut genom "Järnridån" och bredvid där vi tältade på campingplatsen så tältade en familj från Tjeckien.
Det sågs inte med blida ögon från Sovjetstyrets sida i Moskva. Och jag vill minnas att det var redan samma höst som sovjetiska trupper och tanks rullade in i Prag för att stävja den spirande frihetslängtan som nu fick ett brutalt slut.
Jag kommer ihåg Ishockey-matcherna mellan Ryssland och Tjeckoslovakien hur de artade sig i många år därefter, Tjeckerna kämpade på som gällde det liv eller död, de hade en stark vilja att besegra ryssarna.
Då de till sovjetsystemet knutna staterna hade sovjetiskt material i sina militära styrkor och Tjeckien var Centraleuropas tidigaste område som industrialiserades tidigt på 1800 talet så kan jag tänka mig att de om inte förr så så småningom sett till att stärka sin försvarsmakt och dess framtida förutsättningar. Jag kan tänka mig att de har kolossala mängder med artelerigranater gömda i stora förråd och dessa är avpassade till sovjetiskt arteleri. Jag vet att huvuddelen av det ukrainska arteleriet är trots sändningar från väst fortfarande mest bestående av pjäser från sovjettiden.
Tjeckien är i mina tankar smarta, de ser till att flera länder i väst får vara med om finansieringen, varefter de kan tömma sina gamla förråd snabbt mot god betalning. För att därefter producera ny ammunition åt sig själva.
Tänk bara på att när Nazityskland gick in Böhmen/Tjeckien och marscherade in i Prag 1939 så var faktiskt Tjeckien mer rustad än Tyskland och nu fick alltså Tyskland även tillgång till deras krigsindustri med all dess kapacitet

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Lindveden  
#838382 Hörde även ett inslag på radion att eventuella granater kan komma från Sydkorea samt vissa post sovjetiska stater som inte har Kreml goda öga typ Kazakstan, Armenien osv. Även Turkiet nämndes oxå. Men allt verkade väldigt hemligt var nånstans all den här utrustningen skulle komma ifrån,men bara den kommer fram te Ukraina så e det ju guld värt för dom.

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

skogshare  
#838394
rokon skrev:
skogshare skrev:Hur kommer det sig att det är just Tjeckien av alla västländer, som kan lösa Västs/NATO:s problem med den akuta bristen på artilleriammunition till Ukraina?

Ur Dagens DN:

"Tjeckiskt initiativ kan ge fler artillerigranater än väntat


På tjeckiskt initiativ har flera länder gått samman för att köpa artillerigranater till Ukraina. Inledningsvis sades att 800 000 artillerigranater, men nu kan det bli uppemot 1,5 miljoner i stället.

– Vi kan göra mycket mer än siffran som sades i början, säger Tjeckiens försvarsminister Jan Lipavsky till Bloomberg.

Initiativet har fått svenskt stöd med motsvarande nästan 338 miljoner kronor."

Nu är det bara att hoppas att det inte stupar på bristande betalningsvilja och långa leveranstider för den aktuella ammunitionen.

För Rysslands del verkar leveranserna av vapen och ammunition från Nordkorea och Iran fungera skrämmande effektivt, samtidigt som man förstärker möjligheterna att nå Krim med tåg enligt nedanstående artikel också ur DN:

Ryska planen: 700 kilometer järnväg ska minska beroendet av Krimbron

Ryssland planerar att bygga en mer än 700 kilometer lång järnväg genom de ockuperade delarna av Ukraina. Projektet är ett av Rysslands största och syftar till att säkerställa leveranser till fronten.– Snart kommer tågen att kunna ta sig hela vägen till Krim, säger president Vladimir Putin.

Läs hela artikeln här: https://www.dn.se/varlden/ryska-planen- ... -krimbron/

Hej skogsharen, jag är inte alls förvånad över att just Tjeckien har en lösning på den akuta bristen på artelerigranater. Jag vet ej exakt hur deras lösning ser ut, men tänker hur den kan se ut.
Jag var i Bayern sommaren 1968 det var ju tidpunkten för den sk Pragvåren och Dubcek ville göra upp med Stalinismen. Nu fick plötsligt folk i Tjeckien resa ut genom "Järnridån" och bredvid där vi tältade på campingplatsen så tältade en familj från Tjeckien.
Det sågs inte med blida ögon från Sovjetstyrets sida i Moskva. Och jag vill minnas att det var redan samma höst som sovjetiska trupper och tanks rullade in i Prag för att stävja den spirande frihetslängtan som nu fick ett brutalt slut.
Jag kommer ihåg Ishockey-matcherna mellan Ryssland och Tjeckoslovakien hur de artade sig i många år därefter, Tjeckerna kämpade på som gällde det liv eller död, de hade en stark vilja att besegra ryssarna.
Då de till sovjetsystemet knutna staterna hade sovjetiskt material i sina militära styrkor och Tjeckien var Centraleuropas tidigaste område som industrialiserades tidigt på 1800 talet så kan jag tänka mig att de om inte förr så så småningom sett till att stärka sin försvarsmakt och dess framtida förutsättningar. Jag kan tänka mig att de har kolossala mängder med artelerigranater gömda i stora förråd och dessa är avpassade till sovjetiskt arteleri. Jag vet att huvuddelen av det ukrainska arteleriet är trots sändningar från väst fortfarande mest bestående av pjäser från sovjettiden.
Tjeckien är i mina tankar smarta, de ser till att flera länder i väst får vara med om finansieringen, varefter de kan tömma sina gamla förråd snabbt mot god betalning. För att därefter producera ny ammunition åt sig själva.
Tänk bara på att när Nazityskland gick in Böhmen/Tjeckien och marscherade in i Prag 1939 så var faktiskt Tjeckien mer rustad än Tyskland och nu fick alltså Tyskland även tillgång till deras krigsindustri med all dess kapacitet


Tack, @rokon för värdefullt och engagerat svar/förklaring. Även jag minns med glädje tjeckernas kampglöd under Pragvåren under skogsmannen Alexander Dubceks ledning liksom ungernrevolten 1956 och polackernas frihetskamp med Lech Walesa och fackföreningsrörelsen Solidaritet i spetsen under 80-talet.

Därför är det är inte alls så att jag misstror Tjeckiens vilja att helhjärtat stödja Ukraina med bl.a. ammunition. Däremot borde detta stöd rimligtvis tillhandahållits långt tidigare av de stora NATO-länderna och medfinansierats av övriga västländer. Om det är som du framhåller, att den tillhandahållna artilleriammunitionen härrör från sovjettiden, kan vi nu bara hoppas och be att den (fortfarande) är av god kvalité och fungerar problemfritt för Västs aktuella vapensystem.

 

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

rokon  
#838398 man måste komma ihåg att det mesta av Ukrainas artilleri är fortfarande sovjetiskt material, och det är nog så att väst inte har tillverkningskappasitet för en passande sådan ammunition med undantag då för Tjeckien som jag förmodar har det. Och soldaterna i fällt som för det mesta är beroende av sovjetiskt artilleri behöver amo till dessa, tror inte den Amo passar i västs pjäser.
För övrigt uppmanar jag alla att lyssna på hela
Estländaren Artur Rehi youtubeclip "The U.S.A Plan to Destroy Russia is Insane! Jag länkade till det i inlägget en bit ovan.
Och tack också Skogshare för din återkoppling men DN låsta artiklar kan jag ej läsa.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838404 Tjeckien lär ha hittat granaterna i Afrika. Det är iofs troligt att afrikanera också har sovjetiska pjäser men kalibern 155 mm är brukad överallt.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838415 Sovjet körde mycket 122mm artilleri, 203mm användes också men de bamsingarna är inte så vanliga. 155mm är den västliga standarden.

Sant är att ryssarna får in mycket granater men det pratas om att 50% från nordkorea är blindgångare.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838426 En hel del 122mm var det med i partiet som tjeckerna fick tag i.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838461 I början på kriget pratades det om alla problem som skulle komma med olika ammunitionstyper efter att större delen av väst skickade vad de kunde, men nu när det gått en tid så ser man istället styrkan med mångfalden och att kunna använda i stort allt som går att köpa på världsmarknaden.

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

rokon  
#838539 Till minnet av en gammal krigare och arbetskamrat som blev 96 år trotts att han sorterades bland de döda i sin ungdom när han gick med i partisanarmén mot de ockuperande tyska styrkorna i forna Jugoslavien 1944.
Denna gång får de inkräktande styrkorna i Ukraina smaka på granater, vilken caliber tror ni?
https://www.instagram.com/p/C5Dq-EnNJ4G/
Ps denna gick iväg idag!
<ps ni får aktivera ljudet i clippet som jag länkade

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

skogshare  
#838574
rokon skrev:Till minnet av en gammal krigare och arbetskamrat som blev 96 år trotts att han sorterades bland de döda i sin ungdom när han gick med i partisanarmén mot de ockuperande tyska styrkorna i forna Jugoslavien 1944.
Denna gång får de inkräktande styrkorna i Ukraina smaka på granater, vilken caliber tror ni?
https://www.instagram.com/p/C5Dq-EnNJ4G/
Ps denna gick iväg idag!
<ps ni får aktivera ljudet i clippet som jag länkade


Med tanke på att Väst i nuläget nästan uteslutande fokuserar på produktion och leverans av 155 mm artilleriamunition, är frågan hur stor andel av nuvarande ukrainsk artillerikapaciteten och prestandan som fungerar med denna kaliber och hur stor del som är av sovjetiskt ursprung med andra kalibrar.

Väl så viktigt som frågan om artilleriammunitionen är den om nödvändigheten att förse Ukraina med långdistansvapen som effektivt kan slå ut ryska strategiska mål bakom de djupa och svårgenomträngliga ryska försvarslinjerna. Framför allt undrar jag varför Tyskland, som äntligen blivit åtskilligt offensivare i sitt stöd, vägrar leverera kryssningsroboten Taurus som står mycket högt upp på Ukrainas önskelista.

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Björn T  
#838614 https://rumble.com/v4gksp6-detta-r-den- ... ertta.html spelar ingen roll vilken ammunition Ukraina har, när de har slut på folk.

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Björn T  
#838617 https://twitter.com/Sprinterfactory/sta ... Lj3SQ&s=19 dessa ungdomar åker till fronten för att bli kanon mat. Är det inte bättre med ett fredsavtal?

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Björn T  
#838620
1711731754_1000002579.jpg

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).