Öppna kategorin

Hur mycket är en hektar?

48 inlägg 207090 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

anersimyra  
#242244
anersimyra skrev:Annars är ju 100 x 100 som huggarn säger det allra enklaste att "få in i skallen".. :mrgreen:
Där är vi överens i vart fall.. :mrgreen:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

svampbob  
#242249
anersimyra skrev:Annars är ju 100 x 100 som huggarn säger det allra enklaste att "få in i skallen".. :mrgreen:


Men missbedömmer du 80 m till att vara 100 m så har du räknat upp arealen med 50% till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242256
Huggarn skrev:100x100 meter!! visst är det svårt!!!! :surp:


Sedan beror det ju på vilket koordinatsystem som används. 100*100 meter i SWEREF 99 TM blir ju inte 100*100 m i RT 90 2,5 gon V :lol:.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 08 dec 2013, 00:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242279 Riktigt, jag kompenserar ju för snedprojektionen när jag glömde de tio metrarna.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket är en hektar?

stektlök  
#242306 Jag tänker alltid på avståndet mella laggårn å husst, dä ä 45 meter sedan tänker jag .. dubbelt de plus avståndet te jordkällarn å de blir då ca en häcktar um en går runtet.... öööh hur tänkte ja nu ?? Varför inte bara 100x100 :)

Avatar Fallback

Re: Hur mycket är en hektar?

axwell  
#242343
Slurfi skrev:Riktigt, jag kompenserar ju för snedprojektionen när jag glömde de tio metrarna.


Försök inte, du är bara tillfälligt förvirrad pga din omgivning.

Troligen gjorde du en överslagsberäkning och råkade utgå från 100*100 yards =10000.

Då blir varje sida lite drygt 90 meter.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

machonisti  
#242345 Oftast betyder en hektar inom skogsbruket massor med arbete och litervis med svett.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

svampbob  
#242350 Skönt att få det bekräftat att i princip alla här gissar ihop sina avverkade hektar :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242410
Slurfi skrev:Riktigt, jag kompenserar ju för snedprojektionen när jag glömde de tio metrarna.


Några 10 meter rör det sig knappast om, utan snarare decimetrar och centimetrar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248625
Mangan skrev:Om ni kan se 100 meter, varför är ni där och röjer???



Vem och när i denna tråd har någon sagt att dom SER 100 meter? :roll: :roll:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket är en hektar?

jannee  
#248628 Jag äger (eller förvaltar) alldeles för få ha. När jag röjer eller letar vindfälle har jag på tok för många ha.
Absolut värst är det att plantera alla dessa ha som det trots allt inte var så mycket skog på (som jag hade hoppats).

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248646
Niking skrev:
Huggarn skrev:100x100 meter!! visst är det svåxrt!!!! :surp:


Sedan beror det ju på vilket koordinatsystem som används. 100*100 meter i SEREF 99 TM blir ju inte 100*100 m i RT 90 2,5 gon V :lol:.
/Niklas



jag skiter i vilket koordinatsystem du pratar om!! 100x100 meter är alltid 100 x100 meter!...... och 100 meter i fyrkant är och har alltid blivit 1 hektar!....den som har några andra teorier......säg gärna till om det är fel?? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248652 Prova mät på en karta och överför det sen på marken så håller du nog med.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248666
Slurfi skrev:Prova mät på en karta och överför det sen på marken så håller du nog med.


slurfi för tusan!! så du menar att 100m x 100meter INTE är EN hektar? ...VA???

Avatar Fallback

Re: Hur mycket är en hektar?

Tosca  
#248676 En karta är en slät avbildning av verkligheten, mäter man bara de horisontella måtten så funkar det bra.
Mäter man däremot upp en kvadrat i verkligheten, så är det sällan marken är plan.
Har du ett område där en ravin skär in i en sida av den horisontella kvadraten blir sträckan på just den sidan längre om man följer marken.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).