Öppna kategorin

Enskilda avlopp får miljöskatt?

61 inlägg 28124 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Husqy346  
#216674 Infiltration är väl minimum krav vid nybyggnationer .En som farsan känner va tvungen att lägga i någon biomatta till det nya avloppet. Den kostade 15000:- påstod han och det var inte många års livslängd på den !

Elmia
Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216681 Jag ser inga problem med att man ska vara med och bidra till en bättre miljö även på landsbygden..
Men det kan kosta multum för enskilda, beroende på vart man bor och hur nitiska dom är på miljökontorena i olika kommuner i vårat avlånga land.

Det som också är lite trist, är att det inte går att få ett framtidssäkrat avlopp...
Gräver du ner det modernaste, bästa och dyraste system som finns på marknaden idag.
Så kan det vara fullständigt värdelöst och förkastligt i morgon, och är bara att byta ut mot det som miljökontoren kräver då..

Det kostar på att vara miljövänlig..

Mvh Ulf

Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Simon.M  
#216684 Kan väl inte hänga på avloppet om miljön går ått skogen måste ju vara en spott i havet men sparka på dom små det klarar miljömupparna av

Användarvisningsbild

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216713
Ulf skrev:Gräver du ner det modernaste, bästa och dyraste system som finns på marknaden idag. Så kan det vara fullständigt värdelöst och förkastligt i morgon, och är bara att byta ut mot det som miljökontoren kräver då..

Nä.. så hårda brukar de väl inte inspektörerna vara? En enskild avloppsanläggning med markbädd brukar ju dimensioneras för 20 år, den kan fungera längre om det är liten belastning. Sedan är det ju i regel dags att göra något igen. Har hört att inspektörerna brukar vara på hugget om en bostadsfastighet byter ägare, då ställer de ofta krav på att förnya avloppsanläggningen, det ska man ta med i kalkylen om man köper ett gammalt hus.

Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216735 Kolla in fabrikatet Indrain (vet inte hur det stavas) för infiltration.
Det ar fyrkantiga kuddar som det behövs tio m2 av, ca 0,4 m höga och ca 1 m i fyrkant.
För fyra personers hushåll.
Ska ligga på 0,3 m sand, dräneringsslang ovanpå och Platonmatta överst.
Då behöver det inte bli en stor kulle.
Vår ligger osynligt med gräsmatta över allt samman.
Dom fungerar i vart fall i 35 år, Kan bytas ut ganska enkelt. läggas på tork och eldas upp.
En infiltration med sand och grus måste fraktas på deponi av särskilda lastbilar med certifierade fordon och förare, för deponi betalar man per ton.

Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Brickan  
#216740
Simon.M skrev:Kan väl inte hänga på avloppet om miljön går ått skogen måste ju vara en spott i havet men sparka på dom små det klarar miljömupparna av
Det hänger naturligtvis inte på 1 avlopp. Det hänger på vad miljoner avlopp gör tillsammans. Det kväverika vatten som rinner ut ur din trekammarbrunn tar sig så småningom ut till Östersjön och bidrar där med precis lika mycket som det skitvatten som töms ur toan på tredje våningen i en lägenhet på Karlavägen i Stockholm.

Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Simon.M  
#216746 Har min tank på åkern o tror hästar o kor skiter där oftare än vad jag gör ska det bli avgift för dom med :wink:

Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Brickan  
#216748 Det finns väl regler kring djurhållning med? Gödselbrunnar etc... Har inga djur så jag vet inte.

Befolkningen i sig är en tillräckligt stor grupp att hantera. Det är som grupp det är meningsfullt - alla. Om en tillåts säga att mitt bidrag är så litet så det kan vi strunta i då kan naturligtvis grannen säga samma sak med samma rätt och hans granne och den grannens granne och det fortsätter naturligtvis på samma sätt för hela befolkningen. Alla ger ju samma bidrag och det är summan som spelar roll.

Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

axwell  
#216750
Simon.M skrev:Har min tank på åkern o tror hästar o kor skiter där oftare än vad jag gör ska det bli avgift för dom med


Rent miljömässigt på lång sikt så kan du skita i hur ofta det skits.

Urinen är det större problemet, kvävet som inte får göra nytta i odlingsjorden utan spolas ut i vattendragen, ännu värre med fosfor som är en ändlig resurs.

Gläds åt att djuren har fattat det här med kretslopp.

Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

haggloader  
#216752 Fortsätter som simon.M:

Antag att bostaden ligger i en glesbyggdsort i Västerbottens kustland och används som sommarbostad och det är en enkel brunn, men samtidigt är det fyrtio kvigor som äter och skiter hela dagarna på SKOGS/ÅKER-bete i dess omedelbara närhet.

Är det då rimligt att fastighetsägaren skall åläggas att fixa godkänt avlopp för 100 000 kr??

Förmodligen är miljöbelastningen större av byggnationerna än miljövinsten av anläggningen… :???:

Användarvisningsbild

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Cruiser_no1  
#216753 Då kan man ju undra varför kommunen här hemma fyller ett hektar på tippen med rötslam en meter tjockt?? Vi var inne på att skaffa en fastgödselspridare och köra ut rötslam, men efter noga övervägande så lade vi ner det. dels för mycket mediciner och ämnen i slammet, plus att det är fullt med papper blöjor kondomer och gud vet vad folk spolar ned i toaletten...

Användarvisningsbild

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407294 Det kan bli lägre reningskrav för vissa enskilda avlopp http://www.atl.nu/nyheter-fran-tt/lagre ... sa-avlopp/
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Astrix1  
#407364 Vi har blivit påtvingade att ansluta oss till kommunala avloppet pris ca 200000:- (många strider av oss alla inblandadade) är väl bra kanske utom priset, men frågade hur dom renade medicin tvättmedlet kemiska sådana saker svarade dom att det går rakt ut i sjön från dom för det gick inte att rena allt. I mitt fall hade ju jag hoppas på det. (att dom kommit så långt,eftersom tvångsnslutning)

Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

PPA  
#407381
Skogsola skrev:Här dömer kommunen helt enkelt ut bristfälliga avlopp. Brukaren får användningsförbud för sitt gamla avlopp från ett visst datum och måste göra ett nytt. Inget fel så långt. Men så får han ovanpå allt betala bygglovsavgift för det nya avloppet. Vilken affärsidé! :grin:


Ännu bättre om han inte skulle få bygglov :roll:

Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

lundqvist.r  
#407396 I en föreläsning för länge sedan beskrevs vattentoaletterna som civilisationens största misstag. Och visst är det rätt galet: det som är en bra råvara blandar vi med prima dricksvatten och annat, och i slutändan står vi där med en massa problem. Fosforn kommer vi inte åt, för rötslammet innehåller så mycket skit, trots att fosfor är en ändlig resurs som börjar ta slut. Och vattnet kan inte drickas utan rening och tillsats av kemikalier. Nej, mer torrtoa till folket!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).