Skogsnyheter

Massabruket som exploderade blir nu OSB-fabrik

1 inlägg 494 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Massabruket som exploderade blir nu OSB-fabrik

Fredrik Reuter  
#838344 Den 15 april 2020 skedde en massiv explosion på massabruket i Jay som ligger i delstaten Maine i USA. Det var totalt två massakokare som sprängdes med enorm kraft och explosionen fångades på film (se nedan). Massabruket ägdes då av Pixelle Corporation och hade bara varit i deras ägo i två månader när explosionen skedde. Pixelle köpte massabruket i Jay av Verso som två år senare köptes av svenska skogsindustrikoncernen Billerud.

Som av ett mirakel så skadades inga människor allvarligt vid explosionen. Massabruket skadades dock allvarligt och även om Pixelle hade ambitioner om att driva massabruket vidare så tog de 2022 beslutet om att lägga ner massabruket helt enkelt för att det inte var ekonomiskt försvarbart.

Nu har massabruket sålts till företaget Godfrey Forest Products som nu planerar en OSB-fabrik på den tidigare anläggningen. Godfrey Forest Products har tidigare OSB-fabriker i USA, Kanada och Skottland. Planerna för en OSB-fabrik i det gamla massabruket i Jay är nu i en planeringsfas.

Ägaren John Godfrey sade följande i samband med att planerna för OSB-fabrik presenterades:

Jag utvecklade OSB-fabriken i Houlton 1980, och där är den fortfarande i drift 44 år senare. Jag har fullt förtroende för att alla som kommer till den här platsen om 44 år kommer att hitta samma sak här i Jay.


Video när massabruket exploderade:

Bild från explosionen 2020. Foto: Youtube/skärmdump




   TS
Elmia
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).