Skogsnyheter

Söka tillstånd hos Länsstyrelsen för att byta en vägrumma!

7 inlägg 2912 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Söka tillstånd hos Länsstyrelsen för att byta en vägrumma!

MattiasiÅs  
#834850 Kan låta som en utopi, men läser ni följande remiss som det är förvånansvärt tyst om i Skogssverige så är det snart dags!

https://www.regeringen.se/remisser/2023 ... irektivet/

Ca 100 sidor ganska tung text, men min tolkning är att alla åtgärder i skogen i närheten av vatten, bäckar, diken och rännilar inte får genomföras förrän skogsägaren Anmält åtgärden till Länsstyrelsen och dokumenterat det så pass väl så att Länsstyrelsen kan fatta ett Beslut om den specifika åtgärden kan anses ha en betydande miljöpåverkan eller ej. Genomförs åtgärden före beslut fattats riskerar man böter alt fängelse upp till 2 år.

Utöver vatten gäller samma modell för alla former av markomvandling av skogsmark inkl i form av vägbygge. Du kommer alltså i framtiden först skicka en avverkningsanmälan till Skogsstyrelsen, men ska därutöver skicka ritningar, miljöanalys m.m. som gör det möjligt för LST att bedöma den specifika vägens eventuella miljöpåverkan. Du ska sedan avvakta LST beslut.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Söka tillstånd hos Länsstyrelsen för att byta en vägrumm

Robur Clivus  
#834967
MattiasiÅs skrev:Kan låta som en utopi, men läser ni följande remiss som det är förvånansvärt tyst om i Skogssverige så är det snart dags!

https://www.regeringen.se/remisser/2023 ... irektivet/

Ca 100 sidor ganska tung text, men min tolkning är att alla åtgärder i skogen i närheten av vatten, bäckar, diken och rännilar inte får genomföras förrän skogsägaren Anmält åtgärden till Länsstyrelsen och dokumenterat det så pass väl så att Länsstyrelsen kan fatta ett Beslut om den specifika åtgärden kan anses ha en betydande miljöpåverkan eller ej. Genomförs åtgärden före beslut fattats riskerar man böter alt fängelse upp till 2 år.

Utöver vatten gäller samma modell för alla former av markomvandling av skogsmark inkl i form av vägbygge. Du kommer alltså i framtiden först skicka en avverkningsanmälan till Skogsstyrelsen, men ska därutöver skicka ritningar, miljöanalys m.m. som gör det möjligt för LST att bedöma den specifika vägens eventuella miljöpåverkan. Du ska sedan avvakta LST beslut.


Mycket bra info, jag tror generella problemet för skogs och jordbrukssektorn är att man tyvärr lever kvar i någon gammal tro om att ensam är stark, att äganderätt respekteras, att det finns ett generellt sunt förnuft inom den Svenska förvaltningen, att det finns en anda av AB Sverige. Detta är tyvärr stendött sedan minst 20 år. Det som är positivt är att LRF är en av remissinstanserna, man kan ha sina åsikter om de men de jobbar ofta för oss lantbrukare, och tyvärr blir det allt mer komplext i olika förordningar att hänga med. Lant och skogsbrukets svaga sida är att man inte har tillräcklig kraft att organisera sig och vara en jämbördig motpart. Det offentliga tar i många fall in 70% av vårt värdeskapande via skatt, så snacka om David och Goliat.

Användarvisningsbild

Re: Söka tillstånd hos Länsstyrelsen för att byta en vägrumm

Elis76  
#835172
MattiasiÅs skrev:Kan låta som en utopi, men läser ni följande remiss som det är förvånansvärt tyst om i Skogssverige så är det snart dags!

https://www.regeringen.se/remisser/2023 ... irektivet/

Ca 100 sidor ganska tung text, men min tolkning är att alla åtgärder i skogen i närheten av vatten, bäckar, diken och rännilar inte får genomföras förrän skogsägaren Anmält åtgärden till Länsstyrelsen och dokumenterat det så pass väl så att Länsstyrelsen kan fatta ett Beslut om den specifika åtgärden kan anses ha en betydande miljöpåverkan eller ej. Genomförs åtgärden före beslut fattats riskerar man böter alt fängelse upp till 2 år.

Utöver vatten gäller samma modell för alla former av markomvandling av skogsmark inkl i form av vägbygge. Du kommer alltså i framtiden först skicka en avverkningsanmälan till Skogsstyrelsen, men ska därutöver skicka ritningar, miljöanalys m.m. som gör det möjligt för LST att bedöma den specifika vägens eventuella miljöpåverkan. Du ska sedan avvakta LST beslut.


I vilket dokument har Du hittat detta?
Kan Du publicara en exakt länk med sidhänvisning till där detta står?

Avatar Fallback

Re: Söka tillstånd hos Länsstyrelsen för att byta en vägrumm

aho  
#835191 Tung lagtext att ta sig igenom, men jag får det också till att anmälan kommer att krävas för i princip allt arbete i vattenområde.
https://www.regeringen.se/contentassets ... ktivet.pdf

Kapitel 8.6.4 innehåller en hel del intressant.

Användarvisningsbild

Re: Söka tillstånd hos Länsstyrelsen för att byta en vägrumm

Sne4  
#835647 Intressant info.
Sid 19-21 borde vara intressanta för många. Annars är det många språkliga förenklingar/förnyelser beroende på hur man ser det.

I dag får man t.ex byta en mindre vägtrumma som kollapsat efter en anmälan, efter genomfört förslag så är det bara att avvakta att gruset spolas bort tills länsstyrelsen genomfört sin utredning på max 6 veckor innan man får byta en vägtrumma. Man kan bara hoppas att de är lika tillmötesgående som ledningskollen var i måndags.

Av någon konstig slump så skrivs detta av en nu efterklok person med brutal träningsvärk efter en omgång i går kväll i pannlampans sken med korp på en halvtjälad väg med snabbutsatt ledningsdragning. 🤐

Tillbaka till ämnet så verkar 0,5ha gränsen hållas för många åtgärder vilket i min skala är positivt. Blir till att byta de andra vägtrummorna i år innan 1 januari 2025 för att slippa huvudvärk...

Användarvisningsbild

Re: Söka tillstånd hos Länsstyrelsen för att byta en vägrumm

Kjohan  
#835811 Undra om det även gäller min väg till skogen. Där jag behöver byta en bäckbro.

Användarvisningsbild

Re: Söka tillstånd hos Länsstyrelsen för att byta en vägrumm

Bond.J  
#836254
Robur Clivus skrev:
MattiasiÅs skrev:Kan låta som en utopi, men läser ni följande remiss som det är förvånansvärt tyst om i Skogssverige så är det snart dags!

https://www.regeringen.se/remisser/2023 ... irektivet/

Ca 100 sidor ganska tung text, men min tolkning är att alla åtgärder i skogen i närheten av vatten, bäckar, diken och rännilar inte får genomföras förrän skogsägaren Anmält åtgärden till Länsstyrelsen och dokumenterat det så pass väl så att Länsstyrelsen kan fatta ett Beslut om den specifika åtgärden kan anses ha en betydande miljöpåverkan eller ej. Genomförs åtgärden före beslut fattats riskerar man böter alt fängelse upp till 2 år.

Utöver vatten gäller samma modell för alla former av markomvandling av skogsmark inkl i form av vägbygge. Du kommer alltså i framtiden först skicka en avverkningsanmälan till Skogsstyrelsen, men ska därutöver skicka ritningar, miljöanalys m.m. som gör det möjligt för LST att bedöma den specifika vägens eventuella miljöpåverkan. Du ska sedan avvakta LST beslut.


Mycket bra info, jag tror generella problemet för skogs och jordbrukssektorn är att man tyvärr lever kvar i någon gammal tro om att ensam är stark, att äganderätt respekteras, att det finns ett generellt sunt förnuft inom den Svenska förvaltningen, att det finns en anda av AB Sverige. Detta är tyvärr stendött sedan minst 20 år. Det som är positivt är att LRF är en av remissinstanserna, man kan ha sina åsikter om de men de jobbar ofta för oss lantbrukare, och tyvärr blir det allt mer komplext i olika förordningar att hänga med. Lant och skogsbrukets svaga sida är att man inte har tillräcklig kraft att organisera sig och vara en jämbördig motpart. Det offentliga tar i många fall in 70% av vårt värdeskapande via skatt, så snacka om David och Goliat.


Jo, vi får nog ta vårt eget ansvar, och inte förvänta oss att AB Sverige automatiskt tänker som oss, eller förstår konsekvenserna av sina beslut. Till exempel beredskapstanken. I Finland ser många villaägare till att ha möjlighet att kunna värma sitt hus med fastbränsle, medan många skogsägare i Sverige kastar ut vedpannan och sätter in värmepump. Vi kan inte skylla allt på överheten, utan bör nog agera klokt själva också. Den överhet vi väljer i de allmänna valen sitter dessutom gisslan hos skrivbordsaktivister på myndigheterna, så vi behöver nog agera istället för att vänta på förståelse från ovan. LRF håller de på med politik fortfarande? Var länge sedan man såg något från dem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).