Skogsnyheter

Norra Skog rapporterar förlust för 2023 - ökar utdelningen

36 inlägg 5152 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Norra Skog rapporterar förlust för 2023 - ökar utdelning

Torbjörn Johnsen  
#835491 Här är data på Skogsstyrelsens sajt (utgår från att det är data från Riksskogstaxeringen) som visar hur snabbt slutavverkningsåldern har sänkts i norra Norrland. Mellan åren 2004 till 2019, alltså på 15 år, har slutavverkningsåldern sjunkit med 22 år i norra Sverige! Från 126 år till 104 år. Skog som slutavverkas i norra Norrland huggs nu alltså vid avsevärt yngre ålder (14 år) än skogen som huggs i södra Norrland. Jag tror att det här till viss del kan tillskrivas Sveaskogs relativt hårda framfart och att man nog också kan se detta som den viktigaste orsaken till att Sveaskog nu har dragit ner på avverkningsvolymerna i norr.

Andra intressanta saker att notera är att slutavverkningsåldern även sänkts mycket i Svealand men att den nästan inte gjort det alls i Götaland (enbart -2 år). Trots stora barkborrehärjningar och avveckling av granskogar i riskzonen.

Här kan ni se hela utvecklingen per landsdel mellan åren 2004 - 2019 på Skogsstyrelsens sajt.
Genomsnittlig ålder vid slutavverkning per landsdel enligt Skogsstyrelsen för åren 2004 och 2019.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Norra Skog rapporterar förlust för 2023 - ökar utdelning

Nabben  
#835495
laguma skrev:
Nabben skrev:Om jag tyder den officiella statistiken rätt borde längre transportavstånd o lägre bonitet etc motsvara ca 40-50 kr /m3fub (dvs drivningskostnader o vägtransport). Resten får nog tillskrivas bristande konkurrens, det är min tro iaf.
https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... kter-2022/


Vad har boniteten med saken att göra?
Virke prissätts per m3fub, och den är den samma oavsett bonitet.
Högre bonitet ger normalt högre medelstam tänker jag.

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog rapporterar förlust för 2023 - ökar utdelning

Nabben  
#835498
wigge skrev:
Nabben skrev:Om jag tyder den officiella statistiken rätt borde längre transportavstånd o lägre bonitet etc motsvara ca 40-50 kr /m3fub (dvs drivningskostnader o vägtransport). Resten får nog tillskrivas bristande konkurrens, det är min tro iaf.
https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... kter-2022/


Tänker rent krasst att dessa 40-50 kr betalar ju skogsägaren genom transportavdrag på massaveden ?
Timmret klarar ju sig som tur är utan avdraget..
Någonstans betalar nog skogsägaren transportkostnaden för timmer också.

Avatar Fallback

Re: Norra Skog rapporterar förlust för 2023 - ökar utdelning

surjämten  
#835505 Är nog inte bara Sveaskog som avverkar tidigt.
Den allmänna uppfattningen där jag äger skog är att SCA avverkar det mesta man kan.

Avatar Fallback

Re: Norra Skog rapporterar förlust för 2023 - ökar utdelning

wigge  
#835512
Nabben skrev:
wigge skrev:
Nabben skrev:Om jag tyder den officiella statistiken rätt borde längre transportavstånd o lägre bonitet etc motsvara ca 40-50 kr /m3fub (dvs drivningskostnader o vägtransport). Resten får nog tillskrivas bristande konkurrens, det är min tro iaf.
https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... kter-2022/


Tänker rent krasst att dessa 40-50 kr betalar ju skogsägaren genom transportavdrag på massaveden ?
Timmret klarar ju sig som tur är utan avdraget..
Någonstans betalar nog skogsägaren transportkostnaden för timmer också.


Är fortfarande inne på att den omfattande byteshandeln gör att priserna hålls nere... och att man gör allt i sin makt för att det inte ska uppstå priskrig, för det gynnar ingen annan än skogsägaren.

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog rapporterar förlust för 2023 - ökar utdelning

Torbjörn Johnsen  
#835546 Här finns en artikel på iskogen.se som delvis tar upp den här frågan @wigge:
https://iskogen.se/skogsindustri/haller ... edspriset/

...Underförstått att Norra har garanterat Metsä massavedsvolymer till bruket i Kemi. Oavsett hur avtalet är skrivet när det gäller priset för dessa leveranser så binder det ju upp Norra Skog i den meningen att de inte kan erbjuda andra marknadsaktörer dessa volymer. Det här är givetvis bra för de finska skogsägarna som är majoritetsägare i Metsä och som verkar få Nordens billigaste råvara till sina fabriker. Men för medlemmarna i Norra Skog kan detta knappast vara optimalt.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).