Skogsnyheter

Stormvarning Bohuslän/Dalsland/Värmland 23 feb 2024

18 inlägg 2972 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stormvarning Bohuslän/Dalsland/Värmland 23 feb 2024

Fredrik Reuter  
#833812 Imorgon fredag den 23 februari 2024 runt lunch väntas vindar på upp till storm i norra Bohuslän, Dalsland och södra Värmland. Det är ett lågtryck som nu kommer in från Brittiska öarna och som enligt YR kan ge vindbyar över 30 meter per sekund på vissa ställen. SMHI har utfärdat gula varningar i dessa områden. Ovädret väntas sedan avta under fredagkvällen.

Gul varning i denna kontext är:

Begränsad framkomlighet på vägar på grund av nedfallna träd.

Risk för förseningar inom buss-, tåg-, flyg- och färjetrafiken samt inställda avgångar.

Områden med luftburna elledningar kan påverkas och ge störningar i el- och teleförsörjningen.

Lösa föremål och tillfälliga konstruktioner riskerar att förflyttas eller skadas.

Vissa skador på skog (hyggeskanter och nygallrad skog). Enstaka träd eller grenar ramlar ner.


Tänkte vi kunde använda denna tråd som en uppdateringstråd beroende på hur hårda vindarna nu blir.

Mer info: https://www.smhi.se/vader/varningar-och ... /varningar
Bild från YR.no




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stormvarning Bohuslän/Dalsland/Värmland 23 feb 2024

Otik  
#833872 Bor i området och har precis tagit reda på vindfällen och levererat virke från höst/ vinterns blåsiga tillfällen. Det har ju varit otroligt mycket nederbörd här på västkusten och marken är ordentligt mjuk och dåligt fäste för rötterna. Träd som stått sen mannaminne har blåst ner trots att vinden inte varit extrem. Väntar med bävan om det blir storm för nu har den lilla tjälen släppt och det är ordentligt blött i backen….

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning Bohuslän/Dalsland/Värmland 23 feb 2024

Fredrik Reuter  
#833899 Nu har det börjat. Delar av taket på Centralstationen i Göteborg har blåst bort.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... i-goteborg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormvarning Bohuslän/Dalsland/Värmland 23 feb 2024

Guld och skogar  
#833909 Pratade precis med kompis utanför Vänersborg, på 10km resa hade 26 träd fallit över vägen

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning Bohuslän/Dalsland/Värmland 23 feb 2024

Vildmark  
#833910 Fick vända hem i morse, skulle åkt på en ungskogsröjning. Vägen var full av grenar och trädtoppar. Hemma på tomten har 2 träd blåst omkull nu.

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning Bohuslän/Dalsland/Värmland 23 feb 2024

Fredrik Reuter  
#833916 Ja, detta är tyvärr rejäla grejer.
Rister i huset här hemma redan och kulmen ska komma vid lunch.

Storm i byvindarna vid Klackens fyr för en stund sedan: https://iot.mittnat.nu/dashboard/2e8be9 ... 70c24ba539

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormvarning Bohuslän/Dalsland/Värmland 23 feb 2024

Humlas  
#833919 Från en kollega boende på Bokenäset

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning Bohuslän/Dalsland/Värmland 23 feb 2024

loppan  
#833922 Det går redan nu att konstatera att det blir en del vindfällen att ta reda på här i skaraborg.
Det ligger träd lite varstans men mest i hyggeskanter och utmed vägarna.

Avatar Fallback

Re: Stormvarning Bohuslän/Dalsland/Värmland 23 feb 2024

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833929

Inte bara vindfällen 🫣

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning Bohuslän/Dalsland/Värmland 23 feb 2024

Otik  
#834013 Trodde man var klar med vindfällen… men ett 40-50 tal nya och såklart där du inte vill har stormen fört med sig. Inte annat att vänta sig då det är rejält blött och dåligt fäste för rötterna. 🙁

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning Bohuslän/Dalsland/Värmland 23 feb 2024

Vedproducent  
#834018 Grannen har fått rejält nedblåst. Säkert ett par hundra kubik samlat. Men jag har bara sett några enstaka träd hos mig men jag har heller inga söndergallrade bestånd. Mina färska gallringar står fint och det är en klar fördel med småskaliga maskiner.

Avatar Fallback

Re: Stormvarning Bohuslän/Dalsland/Värmland 23 feb 2024

caton  
#834035 Sönderblåst växthus och iaf 80 vindfällen på hundpromenaden..strax utanför Trollhättan.

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning Bohuslän/Dalsland/Värmland 23 feb 2024

Vildmark  
#834167 Björk gått av 4-5meter upp hos kompisen. Vi kopplade lina och försökte dra loss med bilen. Det gick inte.

Användarvisningsbild

Re: Stormvarning Bohuslän/Dalsland/Värmland 23 feb 2024

Torbjörn Johnsen  
#834342 Hur ser det ut i era skogar nu efter att stormen har dragit fram? Jag åkte från Jönköping västerut mot kusten i fredags och det låg en hel del ströträd nedfällda och en del träd i hyggeskanter. Däremot inga hela bestånd som jag kunde se. På något ställe, där det verkade nygallrat i granskog, var det däremot ganska svåra skador inkl en hel del stambrott.

Jag gissar att det blir mycket ströträd att ta vara på för många skogsägare i Västra Götaland, Halland och Värmland men det handlar troligen inte om volymer som påverkar virkesmarknaden i någon omfattning. Eller vad tror ni som bor i de mest utsatta områdena?

Avatar Fallback

Re: Stormvarning Bohuslän/Dalsland/Värmland 23 feb 2024

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834394 Det blåste bra men inga skador. Norra Värmland.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).