Skogsnyheter

Södra gör ett resultat för 2023 på 2,2 miljarder

22 inlägg 4496 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södra gör ett resultat för 2023 på 2,2 miljarder

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833156
aho skrev:.
Hela poängen med en skogsägarförening är att vara prisledande över tid på rundvirket, kan man inte det så bidrar man till att sänka värdet på sina medlemmars tillgångar.


Det har aldrig varit Södras ide, att man skall vara prisledande. Utan att man skall se till att ha avsättning för medlemmarnas virke, genom att få vinsterna från högre upp i värdekedjan än stamved.

Vill du bara ha högsta priser på virket, tjänar du nog mer på att förhandla hos de som inte ger dig någon del av vinsten

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Södra gör ett resultat för 2023 på 2,2 miljarder

Sörlänningen  
#833159
Mangan skrev:Måste berott på de ändrade reglerna, så många behövde sälja?


Så var det.

Dessutom får man ju bara köpa inbetalt insatskapital om man är en ny medlem som inte har fyllt sin kvot. Över kvoten kan man ju bara komma (och jag vet att du vet detta, jag talar till forumet) genom att att sälja virke till Södra.

Avatar Fallback

Re: Södra gör ett resultat för 2023 på 2,2 miljarder

alias  
#833164
Sörlänningen skrev:
Mangan skrev:Måste berott på de ändrade reglerna, så många behövde sälja?


Så var det.

Dessutom får man ju bara köpa inbetalt insatskapital om man är en ny medlem som inte har fyllt sin kvot. Över kvoten kan man ju bara komma (och jag vet att du vet detta, jag talar till forumet) genom att att sälja virke till Södra.


Insatsskyldigheten har väl höjts från 600 kr/ha till 900 kr/ha produktiv skogsmark och med 4 % insatsavdrag så behöver man avverka för 22 500 kr/ha och leverera till Södra för att ha uppfyllt detta. Det krävs allt några fub/ha för att komma upp i den summan.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Södra gör ett resultat för 2023 på 2,2 miljarder

Sörlänningen  
#833176
alias skrev:
Sörlänningen skrev:
Mangan skrev:Måste berott på de ändrade reglerna, så många behövde sälja?


Så var det.

Dessutom får man ju bara köpa inbetalt insatskapital om man är en ny medlem som inte har fyllt sin kvot. Över kvoten kan man ju bara komma (och jag vet att du vet detta, jag talar till forumet) genom att att sälja virke till Södra.


Insatsskyldigheten har väl höjts från 600 kr/ha till 900 kr/ha produktiv skogsmark och med 4 % insatsavdrag så behöver man avverka för 22 500 kr/ha och leverera till Södra för att ha uppfyllt detta. Det krävs allt några fub/ha för att komma upp i den summan.

MVH
Alias


Med nuvarande priser sex till åtta år. Lite mer med äldre priser.

Användarvisningsbild

Re: Södra gör ett resultat för 2023 på 2,2 miljarder

generationsskifte  
#833184 Hur känner ni andra medlemmar? Själv fick jag ta över insatser på ett 6-siffrigt belopp när jag övertog gården och ser gärna att det blir höga utdelningar när tillfälle ges. Vill hålla igen på avverkningar då borren tagit mycket på skogen och även tvingat mig att ta ner områden som skulle fått stå xx-antal år.

Så någon % till på utdelningarna hade inte gjort något. Men om 30 år när man är pensionär så är jag nog mer än nöjd över södrakontot 😉

Användarvisningsbild

Re: Södra gör ett resultat för 2023 på 2,2 miljarder

Vedproducent  
#833195 Själv är jag medlem och levererar både åt Södra och andra. Har bara varit medlem i några år och som relativt ny medlem så får man ju skamligt betalt av Södra på större avverkningar när andra betalar för virket direkt och inte på sparat kapital. Hade man betalt mer direkt för virket så hade även fler nyare medlemmar levererat. Sånna som man säkert behöver ha i framtiden. Merbetalningen från andra kan man ju dessutom spara på det sättet man vill utan att låsa in pengarna för all framtid. För så blir det ju för många medlemmar. Men förstår att det är en balansgång och inte helt enkelt och man ska tillfredsställa både gamla och nya medlemmar.

Avatar Fallback

Re: Södra gör ett resultat för 2023 på 2,2 miljarder

jannee  
#833197 Har varit medlem i Södra "några" år.
Bra utdelning på insatt kapital, "bra" betalt för massaved + de senaste åren en bra efterlikvid.
Men bäst var dock att vara medlem när Gudrun och Per hade härjat.
Hade inte Södra funnits hade vi troligtvis också fått sämre betalt för timret av de privata sågverken.
Södra skulle dock få fler trogna medlemmar om de vore konkurrenskraftigare när det gäller just timmerbiten.
Inköparna har som tur är (för Södra) ändrat filosofi.
På 60 men även 70 talet mer eller mindre vägrade Södras inköpare ta emot massaveden om inte fick timret, med påföljd att jag sålde massaveden till Sydved.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).