Skogsnyheter

Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknaden

20 inlägg 3451 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknade

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833161 Politiskt har det funnits en otroligt stor vilja att hålla landsbygd vid liv i Finland och Norge, genom att se den som mer än ett kolonisationsområde för billig skogsråvara till industrin och vattenkraftsel till befolkningen i södern (Sverige).

Norge har uttalat att hela Norge skall leva. Subventioner till jordbruk och bygd har krävts i en oljedopad dyrekonomi. Men man har också kommunbeskattning av vattenkraften som ett bra exempel på att staten kan betala och inte bara hämta gratis i bygderna.

Finland vill ha jordbruk och skogsbruk som sköts i mindre skala.
Ett skäl är självförsörjning och återuppbyggnaden efter kriget fick folket och politiken att även tänka utanför fabriksväggarna. Bara i Finland var det en "enorm" nyodling under efterkrigstiden och framöver 50-60-talen. Man satsade på landsbygden.
Landsbygden är inte slängd framför bussen av politiken i dessa länder. Bussen som rattas av stat och kapital i skön samklang i Sverige.

Lösning för att skapa ett skydd för en svagare part vet jag inte hur det skulle kunna se ut. Men när det knackar på dörren och en professionell handlare med bolagskeps tittar in hos säg "Edvin & Svea på Åsen" och ska bjuda bra för att man ska avverka skiftet intill. Hur jämbördiga avtalsparter är det?
Borde det finnas en ombudsmanna- , producentrådgivnings- eller mäklarinstitution att ta hjälp ifrån?
Enligt min mening är det i alla fall inte "jämbördiga parter" vilket är ett grundläggande förarbetesrekvisit i Avtalslagen. Ett synsätt mer åt det som gäller till skydd för konsumenter i avtal med näringsidkare vore på sin plats att gälla för privata (små) skogsägare vid virkesaffärer.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknade

Bond.J  
#833175 Eftersom det finns läckande informatörer överallt kan jag med gott fog instämma i problemskrivningen. Exempelvis: De bolag som köper rotposter/LRK av institutionella ägare gör det högre upp i hierarkin, då det krävs mer pengar för att få dessa poster än inköparna som möter skogsägarna får betala till dem. Skogsägarna får prislistor som är svårjämförbara, och erbjuds alltid AU i första hand, och nekas ofta fastpris(LRK) som går att jämföra, så länge det inte är virkesbrist.

Ingen som inte absolut måste, borde avverka till dagens realt sett låga priser. De som säljer till låga priser håller ner dem, oavsett om man säljer till förening eller bolag.

Hur högt priset kan bli bestäms av köparen, och hur lågt priset kan bli bestäms av säljaren. Antingen säljer du, och låter bli att klaga, eller så väntar du, och låter skogen växa tills industrin blir mer desperat.

Användarvisningsbild

Re: Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknade

Mellberg  
#833181 Analysen visar att det för privata skogsägare, så är det skogsägareföreningarna som är det bästa alternativet. Lika principen ger helt enkelt ett bättre utfall över tid för alla.

Södra är den lysande stjärnan och om du äger skog i deras område, bli medlem för ett riktigt lönsamt skogsbruk.

I norra Sverige, är Norra Skog din skogsägareförening och även här får du lika bra betalt som liten skogsägare, som stor. Är du ny skogsägare bli medlem i din skogsägareförening för ett framtida lönsamt skogsbruk.

Användarvisningsbild

Re: Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknade

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833182
Mellberg skrev:Södra är den lysande stjärnan och om du äger skog i deras område, bli medlem för ett riktigt lönsamt skogsbruk.

Håller med, jag aldrig ångrat att bli Södra-medlem och man får ju pengar tillbaka även om man inte avverkat något under året 😀

Användarvisningsbild

Re: Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknade

Martin Växjö  
#833390
Mellberg skrev:Analysen visar att det för privata skogsägare, så är det skogsägareföreningarna som är det bästa alternativet. Lika principen ger helt enkelt ett bättre utfall över tid för alla.

Södra är den lysande stjärnan och om du äger skog i deras område, bli medlem för ett riktigt lönsamt skogsbruk.

I norra Sverige, är Norra Skog din skogsägareförening och även här får du lika bra betalt som liten skogsägare, som stor. Är du ny skogsägare bli medlem i din skogsägareförening för ett framtida lönsamt skogsbruk.

Även här? Här får man mer betalt om man är stor skogsägare. Då kan man teckna förvaltnings avtal för högre priser vilket de mindre inte kan. Men det kan vara högst rimligt, vad vet jag.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).