Skogsnyheter

SCA i blåsväder inför bokslut

47 inlägg 11923 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

aho  
#829319 När PE (Private Equity) köper företag brukar värderingarna ligga i området 8 till 12 gånger EBITDA.

Sandvik hade 25 miljarder i EBITDA 2023 och har börsvärdet 273 miljarder, så 11.
SCA hade 6.8 miljarder i EBITDA 2023 och har börsvärdet 97 miljarder, så 14.

Baserat på det så kan man ana varför blankarna tror att de har ett case i SCA.

Det finns många andra värderingsmodeller men de kräver mycket mer arbete att räkna igenom.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

Badger  
#829321
Alvarsson skrev:För närvarande är aktien på plus och därmed gör blankarna stora förluster.


Vi kan nog räkna med att de köpte sina Bear före de gjorde sina utspel och sålde dem ganska omgående efter dyket kom. De har säkert väldigt bra koll på när kurvan planar ut.

Användarvisningsbild

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

Lars Lundqvist SLU  
#829324 Och 135 x 2 miljoner x 400 = 108 miljarder 😉

Avatar Fallback

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

Alvarsson  
#829325 SCA är ett Lundbergs företag, att de med en sådan försiktig general som huvudägare skulle blåst upp värdet på sin skogsmark skulle va högt anmärkningsvärt. Men, konstigare saker har väl hänt.

Avatar Fallback

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

Bosse1  
#829334 https://ningiresearch.com/about-us/
Vem är det? Verkar lite opersonligt 😀

Avatar Fallback

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

Robur Clivus  
#829390
Badger skrev:
r93 skrev:Man ska inte snöa in på att det just är sca.

Två ökända blankarfirmor har samarbetat för att tjäna pengar, som ngn annan skrev i en annan tråd här, det är inte första gången som sänker bolag på svenska börsen.


De fick nog sina 5% i sänkningen och plockar ut vinsten och myser åt hur lätt det var.


Just i detta case har jag egentligen ingen egen uppfattning just nu om framtida utfall, det jag dock skulle vilja invända mot ovanstående resonemang, är att en blankningsaktör som Tex Viceroy, som väljer att agera öppet, bygger hela sitt varumärke, trovärdighet och affärsidé på att blankningar de tillkännager bygger på underbyggd due dilligence, ju bättre rykte med att hitta oegentligheter, desto större genomslag ger varje tillkännagivande.
Att de skulle nöja sig med 8% ner initialt för att sedan bli motbevisade av tex SCA och svansa iväg med fel antagande skulle vara förödande för deras rykte, (om de inte avser lägga av efter denna raid).

Användarvisningsbild

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

Skogz  
#829392
Fredrik Reuter skrev:Kritiken som kom igår har definitivt haft genomslag. I samband med att årsbokslutet presenterades så hölls en analytikerkonferens online. Troligtvis handlade majoriteten av frågorna om påståenden från de två rapporterna som kom igår. Enligt DI kallar Ulf Larsson en av rapporterna för ”ett oseriöst gymnasiearbete”.

Men analytikerna är frågande till påståendena. SCA verkar annars anamma "anfall är bästa försvar" och på frågan om de blåst upp sitt virkesförråd med 35 % så svarar SCA att de snarare undervärderat virkesförrådet. Underförstått så ska deras egna taxering vara en omvänd glädjekalkyl.

Viceroy fortsatte under förmiddagen att skriva på X efter rapportsläppet. Bland annat skriver de att det marknadsvärde på försäljning av skogsmark i SCA:s område baseras på 135 försäljningar inte "knappt 200" som SCA nämner i konferensen. Också att SCA:s egna markaffärer ingår i denna statistik. Enligt Viceroy agerar de styrande på denna marknad och genom detta kan de också styra värden in i bokslutet. Vidare att man kan tycka vad man vill om SCA:s värderingsmetod men att det är kassaflöde som är viktigt, detta ska de återkomma om nästa vecka.

SCA får också en fråga om det inte iögonfallande att de värderar skogen till 107 miljarder kronor medans deras börsvärde är ~100 miljarder kronor. Som jag fattar det så svarar inte SCA på detta.

Det blir spännande att följa denna utveckling.

Vad börsvärde och tillgångsvärde är spelar ingen roll. Börsvärdet mäter i största allmänhet skillnaden mellan tillgångar och skulder.
Ett bolag kan ha skog värt 100 miljarder men ha ett börsvärde på 1 miljard om de har skulder på 99 miljarder

Användarvisningsbild

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

svampbob  
#829393 Jag har inte koll på SCA finansiella manövrer men rätt bra överblick över kärnverksamheten och den kommer man att lyckas styra upp.

Avatar Fallback

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

Robur Clivus  
#829395
Fredrik Reuter skrev:Kritiken som kom igår har definitivt haft genomslag. I samband med att årsbokslutet presenterades så hölls en analytikerkonferens online. Troligtvis handlade majoriteten av frågorna om påståenden från de två rapporterna som kom igår. Enligt DI kallar Ulf Larsson en av rapporterna för ”ett oseriöst gymnasiearbete”.

Men analytikerna är frågande till påståendena. SCA verkar annars anamma "anfall är bästa försvar" och på frågan om de blåst upp sitt virkesförråd med 35 % så svarar SCA att de snarare undervärderat virkesförrådet. Underförstått så ska deras egna taxering vara en omvänd glädjekalkyl.

Viceroy fortsatte under förmiddagen att skriva på X efter rapportsläppet. Bland annat skriver de att det marknadsvärde på försäljning av skogsmark i SCA:s område baseras på 135 försäljningar inte "knappt 200" som SCA nämner i konferensen. Också att SCA:s egna markaffärer ingår i denna statistik. Enligt Viceroy agerar de styrande på denna marknad och genom detta kan de också styra värden in i bokslutet. Vidare att man kan tycka vad man vill om SCA:s värderingsmetod men att det är kassaflöde som är viktigt, detta ska de återkomma om nästa vecka.

SCA får också en fråga om det inte iögonfallande att de värderar skogen till 107 miljarder kronor medans deras börsvärde är ~100 miljarder kronor. Som jag fattar det så svarar inte SCA på detta.

Det blir spännande att följa denna utveckling.


Tänkte bara skjuta in lite på sista stycket om värdering, detta är en intressant fråga, jag har inga svar men lite egna reflektioner. Pratar vi värdering av bolagets tillgångar, tex skogsinnehav och industri minus skulder så ligger bokförda värdet runt 140 sek/aktie och aktien handlas till ca 138 sek/aktie. Detta betyder i min tolkning att aktien mer eller mindre är fullvärderad utifrån ett lågräntesamhälle som vi levt i sedan 2010-2021, denna period har varit en anomali utifrån historisk ränta. Nästa förenklade värderings multipel är P/E, här ligger man runt värde 30 i framåtblickande konsensus estimat för de närmsta åren. Det är dessa två synsätt som gör värderingen av skogsbolag på börsen så svåranalyserad och ett dilemma för bolagsledningarna. Min stora invändning har i alla år varit att man föll för grupptrycket under lågränteperioden som vi genomlevt, man ville vara bror duktig och började lasta på realtillgångarna som vinst, har du en 10 årig ränta i USA på 2% så blir det bra https://tradingeconomics.com/united-sta ... bond-yield (zooma ut på all grafen så inser man att vi varit i exceptionella tider). Problemen kom tillbaka fort i samband med inflationen och höjda räntor. Säg att framtiden kommer erbjuda 4-5 % på en tioårig statsobligation i USA, då kommer kanske ett bolag som SCA behöva värderas till P/E 10 för att uppnå tillräcklig årlig avkastning för att det ska vara intressant som en investering då tillväxtpotentialen är extremt begränsad. Jämför med tex andra realtillgångar som ex aktier i kraftproduktion: Fortum och Elnät: EON eller Olja: AkerBP Gruva: Boliden, som snurrar runt P/E 10. Problemen som skogsägande företag kommer uppleva nu, efter de modifierat beräkningsmodell efter ett nollräntesamhälle är att investerare kommer kräva att endera levererar de P/E 10 på sitt bokförda värde eller så kommer vi få se nya generationens https://en.wikipedia.org/wiki/Gordon_Gekko komma in i böckerna och sälja ut skogsinnehaven!
Det var ingen tillfällighet att man tidigare kassaflödesberäknade värderingen av skogsmark samt att man stod på barrikaderna och proklamerade att värderingar på den privata marknaden aldrig skulle hålla om man lassade ut så stora volymer som bolagsskogen innehöll.

Men här har vi kanske en ny möjlighet, det finns mycket kapital inom det privata skogsbruket, vi behöver en kapitalstark "Gordon Gekko" som tar position i de börsnoterade skogsbolagen och återsäljer skogen till bönderna, lite av en skogsägarnas Robin Hood!

Användarvisningsbild

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

svampbob  
#829505 Jag råkade när klyvningen av SCA och Essity genomfördes hamna vid samma fikabord som en lantmätare som höll på med de interna affärerna med skogsmark. Jag minns inte längre vem som köpte av vem men att lantmätaren sa att det var priser långt under marknadspriser.

Av en slump fick jag härom veckan en lantmäteri faktura gällande att köpa lös mark från SCA skog. Det ska bli spännande att se om det blir dyrt eller billigt denna gången.

Avatar Fallback

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

surjämten  
#829566 Har gott om SCA-mark i min omgivning.
Lätt överdrivet skulle jag tycka att virkesförråden per hektar är närmast noll.

Användarvisningsbild

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

Skogz  
#829718
surjämten skrev:Har gott om SCA-mark i min omgivning.
Lätt överdrivet skulle jag tycka att virkesförråden per hektar är närmast noll.

Håller med. Aldrig sett en SCA skog som är "virkesrik"

Avatar Fallback

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

Robur Clivus  
#829797 Vill man följa vart denna utvecklingen tar vägen så kommer nog iallafall Viceroy använda X som sin kanal och kan hittas här: https://twitter.com/viceroyresearch

Just nu är de igång och svingar lite mot Handelsbanken och deras analytiker Christian Kopfer: https://twitter.com/viceroyresearch/sta ... 4569829752

Avatar Fallback

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

Alvarsson  
#829799 Verkar lite desperat.

Avatar Fallback

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

Robur Clivus  
#829804
Alvarsson skrev:Verkar lite desperat.


Är nog lite av deras stil och modus operandi, har man följt deras framfart i först SBB och sedan Hexatronic så känner man igen tugget.
Får väl bli en avstämning om kanske ett halvår/år och se vart det landar.

Lite fler artiklar som kommit under dagen(Vissa kan vara bakom betalvägg?): Per Lindvall på Affärsvärlden: https://www.affarsvarlden.se/kronika/li ... -pa-sparen

Di stämde av med analytiker: https://www.di.se/nyheter/analytiker-av ... l-skapmat/

I den artikeln är det väl följande analys från JP Morgan som sticker ut på nedsidan: "Direkt har även tagit del av JP Morgans senaste analys på SCA och banken stödjer delvis Viceroys kritik mot värderingen av skogen. I oktober förra året skrev JP Morgan att en värderingsmetod som ignorerade kassaflöden och i stället använde transaktionsmultiplar skulle kräva stora likviditetsrabatter på SCA:s skogstillgångar.

”Därför är vår värdering av skogstillgångarna bara omkring 50-60 miljarder kronor mot balansräkningens cirka 100 miljarder. Vi har mött väldigt lite motstånd mot vår sänkning av värderingen, vilket antyder att flera investerare redan räknar bort en betydande del av balansräkningens värdering”, skriver banken enligt Direkt.""

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).