Skogsnyheter

Världens modernaste massabruk

3 inlägg 933 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Världens modernaste massabruk

Elis76  
#821983 I senaste numret av Norra Magasinet finns en artikel om Metsäs nya massabruk i Kemi.
I tidningen kan man även läsa om AI (Artificell Intelligens) inom Norra:s sågverk samt information om vad som gäller vid ledningsrätt.

Happy reading

http://viewer.zmags.com/publication/43b68969#/43b68969/1



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Världens modernaste massabruk

Torbjörn Johnsen  
#821994 Jag läste artikeln om Norras sågverk och där ser man samma utveckling som hos många andra sågverk. Man investerar för att få bort flaskhalsar i timmerhantering och sortering där man främst ökar produktionstakten men också får bättre koll på utfallet och förhoppningsvis sågutbytet, Men var finns investeringarna i vidareförädling i näst a steg? Att göra mer av det sågade (och framför allt sidobräderna) innan de skickas vidare på export?

Jag vet inte hur det ser ut idag på Sävar men för några år sedan så hade de inte kapacitet att hyvla mer än delar av sin produktion. Viss del av produktionen fraktades till Hissmofors (tror jag att det var) för att hyvlas där medan en hel del såldes ohyvlat.

Enligt ett diagram som tidigare fanns hos branschorganisationen Skogsindustrierna (men nu är borttaget) så skeppades så sent som 2020 hela 80% av furuträvarorna ohyvlade. Här finns ju en väldigt lågt hängande frukt för sågverksindustrin att försöka förädla lite bättre och inte bara skeppa "kamelkvinta" till Mellanöstern för låga priser.
Diagram som tidigare fanns på Skogsindustriernas sajt och som visar hur stor andel av gran respektive furuträvaror som exporteras hyvlade och ohyvlade. Så sent som 2020 så skeppades ca 80% av furuträvarorna ut ohyvlade. Det här diagrammet laddade jag ner för något år sedan för en artikel på iskogen.se (https://iskogen.se/skogsindustri/timmerbrist-2007-hur-gick-det-sen/)

Avatar Fallback

Re: Världens modernaste massabruk

r93  
#822001
Torbjörn Johnsen skrev:Jag läste artikeln om Norras sågverk och där ser man samma utveckling som hos många andra sågverk. Man investerar för att få bort flaskhalsar i timmerhantering och sortering där man främst ökar produktionstakten men också får bättre koll på utfallet och förhoppningsvis sågutbytet, Men var finns investeringarna i vidareförädling i näst a steg? Att göra mer av det sågade (och framför allt sidobräderna) innan de skickas vidare på export?

Jag vet inte hur det ser ut idag på Sävar men för några år sedan så hade de inte kapacitet att hyvla mer än delar av sin produktion. Viss del av produktionen fraktades till Hissmofors (tror jag att det var) för att hyvlas där medan en hel del såldes ohyvlat.

Enligt ett diagram som tidigare fanns hos branschorganisationen Skogsindustrierna (men nu är borttaget) så skeppades så sent som 2020 hela 80% av furuträvarorna ohyvlade. Här finns ju en väldigt lågt hängande frukt för sågverksindustrin att försöka förädla lite bättre och inte bara skeppa "kamelkvinta" till Mellanöstern för låga priser.


Troligtvis för att Mellanöstern inte är intresserade av att köpa förädlade produkter?

Angående sidobrädorna så finns det ju ingen anledning att utveckla någon form av förädling när värmeverken köper virke för 700 kronor kubiken, flis kommer behövas ett bra tag till.

Marknaden tror helt enkelt inte på en ökning av KL-trä och liknande, gissningsvis för att vi haft en brand i ett flerfamiljshus där hela huset blev förstört trots att bara toppen brann.

Jag var på ett ”framtidsmöte” för ett par månader sedan där en 40 årsplan av nya byggnader gicks igenom, alla stora byggnader som skulle uppföras framöver ska ”klimatklassas” betong är den stora boven inom detta, men de strateger som höll i mötet var rörande överens om att ”koldioxidfri” betong är framtiden, småhus kommer ju precis som nu att byggas i trä.

Snart har vi både koldioxidfritt stål och koldioxidfri betong, detta kommer ju givetvis att smälla högre än att avverka skogen för att bygga stora hus!

Framtiden är gruvor, metaller, batterier, stål & betong.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).