Skogsnyheter

Regeringen: 1,5 miljard kr för bl.a. ökat skydd av skog

3 inlägg 1563 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Regeringen: 1,5 miljard kr för bl.a. ökat skydd av skog

Fredrik Reuter  
#811788 Regeringen skriver idag i ett pressmeddelande att de tillsammans med Sverigedemokraterna är överens om en satsning på totalt 1,5 miljard kronor för ökad skydd av bl.a. skyddsvärda skogar. Satsningen gäller 500 miljoner kronor per år i 3 år. Regeringen skriver att förutsättningarna för biologisk mångfald måste förbättras och därför ska resurserna för värdefull natur stärkas.

Regeringen skriver i pressmeddelandet att de har en ambition att skyddsvärda skogar ska bevaras genom formellt skydd, skogsägarnas frivilliga avsättningar och miljöhänsyn vid avverkning.

– Genom satsningen på 500 miljoner kronor de kommande tre åren skyddar vi värdefull natur och betalar ersättning till de markägare som myndigheterna har träffat frivillig överenskommelse med. Den biologiska mångfalden ska bevaras och användas på ett hållbart sätt, för nuvarande och framtida generationer, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Regeringen: 1,5 miljard kr för bl.a. ökat skydd av skog

Sommar  
#811799 Om jag förstått rätt av P1 Morgon är det inte bara till skogsägare, utan för allt som gäller skyddsvärd skog; länsstyrelsens skötsel, Skogsstyrelsens arbete, toaletter till vandringsleder med mera. Vet också att i Värmland låg kön på 10 år för ett år sedan för skogsägare som träffat överenskommelse att skydda natur, så bra att en del verkligen får betalt.

Avatar Fallback

Re: Regeringen: 1,5 miljard kr för bl.a. ökat skydd av skog

Bosse1  
#811853 Herman gästade USA.

En ny öppning att gallra aka kratta konfiskerad skog ? Tomtebloss vill vi inte ha.


 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).