Skogsnyheter

Finska virkespriser steg i december

4 inlägg 2381 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finska virkespriser steg i december

Torbjörn Johnsen  
#789782 Idag släppte den finska naturresursmyndigheten LUKE data över den finska virkeshandeln och virkespriserna från december 2022. Uppgifterna baseras på hela skogsindustrins inköp från det privata skogsbruket och data samlas in med enkäter från industriföretagen. Enligt LUKE så var volymerna som hanterades normala och priset på timmer steg med en procent jämfört med november. Priset för massaved steg mellan 4-7% varav tallmassaved stod för den största höjningen. Tyvärr finns inga jämförbara statistikuppgifter i Sverige eftersom ansvarig myndighet Skogsstyrelsen inte förmår samla in relevant data över det svenska virkesflödet.

Jag har gjort en jämförelse mellan finska och svenska virkespriser och lagt upp dem i tabellen här nedan. De svenska priserna visar inte utfall i faktiska affärer som de finska visar men ger ändå en indikation om prisnivåerna.

-De svenska virkespriserna har jag tagit från skogsägarföreningarnas virkesprislistor, utan premier eller andra tillägg (eller avdrag). Högre priser förekommer på den svenska marknaden men vi vet egentligen inte hur det ser ut eftersom Skogsstyrelsen inte förmår samla in relevant data över annat än leveransvirket vilket redovisas med data från Q4 2022.

-De finska virkespriserna avser vad som betalats i december 2022. De svenska priserna från Skogsstyrelsen avser vad som betalats för leveransvirke under Q4 2022 och priserna från skogsägarföreingarna avser vad som erbjuds skogsägarna nu i januari 2023.

-Samtliga föreningar har genomfört prishöjningar under januari. Enligt finska källor kan massavedspriserna förväntas stiga ytterligare i Finland när januari månad redovisas.

-De finska virkespriserna avser ett genomsnitt för hela landet, från söder till norr och de baseras på gjorda affärer.

-För att få något att jämföra med har jag räknat fram motsvarande svenska genomsnittspriser genom att ta medelvärdet av Södras, Mellanskogs, och Norras prislistor. Medelvärdet är ej viktat i förhållande volym per landsdel.

-De finska virkespriserna redovisas precis som de svenska utan eventuella efterlikvider.

-Finska virkespriser redovisas per m3f på bark och jag har använt omräkningstal från skogskunskap för att räkna om volymen till m3fub. Sedan har jag använt dagens växelkurs SEK/Euro om 11,11 kr för att räkna om till svensk valuta.

Här hittar ni mer fakta över de finska virkespriserna i december.
Jämförelse mellan svenska och finska virkespriser, december/januari 2023. Källor: luke.fi , Skogsstyrelsen.se samt skogsägarföreningarnas sajter 24 januari 2023.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Finska virkespriser steg i december

Torbjörn Johnsen  
#789784 Nu såg jag att Skogsstyrelsen presenterar leveransvirkespriserna för 2022 så jag kompletterar tabellen med dessa priser och uppdaterar inom kort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finska virkespriser steg i december

Torbjörn Johnsen  
#789787 Nu är även SKkgsstyrelsens Q4-siffror över leveransvirkespriser med i tabellen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finska virkespriser steg i december

Torbjörn Johnsen  
#789793 Här finns en länk till Skogsstyrelsens leveransvirkespriser per kvartal.

Dessa priser baseras på mindre än 10% av virkesflödet i Sverige. Notera att det saknas prisuppgifter för björkmassaved under Q4 i Svealand och Götaland. Antingen är volymerna för små (allt går till ved) eller också vill köparna inte skylta med vad de betalat för björken?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).