Skogsnyheter

Minskad reduktionsplikt hotar skogsindustrin

5 inlägg 2409 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Minskad reduktionsplikt hotar skogsindustrin

Fredrik Reuter  
#781144 Enligt en nyhet som publicerades av Svenska Dagbladet idag så hotas svensk skogsindustri av den nya Regeringens förslag om kraftigt minskad reduktionsplikt. Anledningen är inte vad man kanske kan förledas tro, att minskad produktion av ex. tallolja från skogen minskar produktionen, utan att det finns en "offentlig hemlighet" sedan länge att reduktionsplikten ska användas som kompensation för skogsindustrin.

Transportsektorn kan alltså, genom att blanda i biobränsle i bensin och diesel, kompensera för ett fortsatt högt avverkningstryck i Sverige. Den "offentliga hemligheten" är då att Sverige ska kunna tillgodoräkna sig minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn och genom detta kunna ligga lägre inom det som kallas LULUCF.

Den nya Regeringen har genom det så kallade Tidöavtalet kommit överens om att reduktionsplikten istället ska sänkas till en miniminivå. Anledningen är att Regeringen vill få ner priset på drivmedel vid pump. Biodrivmedel är rejält mycket dyrare än fossila drivmedel och genom detta höjs drivmedelspriserna redan vid en modest inblandning.

Frågan verkar nu stå mellan: minskade drivmedelspriser för Sveriges invånare, kommuner och företag eller en trolig avverkningskvot för svensk skogsindustri.

I det längre perspektivet kan det dock vara intressant att diskutera huruvida biodrivmedel från skogen kommer vara gångbart eller inte. Erik Brandsma som är VD på statligt ägda Sveaskog ser i sin kristallkula att skogen inte komma räcka till för allt vi vill använda den till och den med bäst betalningsförmåga kommer köpa den. Här sade han senast på Trämarknaden i Karlstad 2022 att transportsektorn inte kommer ha den betalningsmöjligheten. Transportsektorn kommer istället konkurreras ut av trävarubranschen och kanske även kemibranschen.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Minskad reduktionsplikt hotar skogsindustrin

r93  
#781288
Fredrik Reuter skrev:
I det längre perspektivet kan det dock vara intressant att diskutera huruvida biodrivmedel från skogen kommer vara gångbart eller inte. Erik Brandsma som är VD på statligt ägda Sveaskog ser i sin kristallkula att skogen inte komma räcka till för allt vi vill använda den till och den med bäst betalningsförmåga kommer köpa den.


Det har ju inte så mycket med trådrubriken att göra, men "skogen kommer inte att räcka till" har jag hört sedan jag började intressera mig för skog, för runt 25 år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Minskad reduktionsplikt hotar skogsindustrin

skogshare  
#781290
r93 skrev:
Fredrik Reuter skrev:
I det längre perspektivet kan det dock vara intressant att diskutera huruvida biodrivmedel från skogen kommer vara gångbart eller inte. Erik Brandsma som är VD på statligt ägda Sveaskog ser i sin kristallkula att skogen inte komma räcka till för allt vi vill använda den till och den med bäst betalningsförmåga kommer köpa den.


Det har ju inte så mycket med trådrubriken att göra, men "skogen kommer inte att räcka till" har jag hört sedan jag började intressera mig för skog, för runt 25 år sedan.


När global träbyggnation med massivt trä och träfiberbaserat skiv- och isoleringamaterial kommer igång på allvar av inte minst klimatskäl, då kommer det att vara befogat att fråga sig hur världens skogar ska räcka till -förutsatt ett hållbart brukande. Då kommer det inte heller vara försvarbart att använda skogsråvara för produktion av bioenergi.

Avatar Fallback

Re: Minskad reduktionsplikt hotar skogsindustrin

jannee  
#781294 EUs direktiv i ett nötskal
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/xgl ... mjolkpaket

Avatar Fallback

Re: Minskad reduktionsplikt hotar skogsindustrin

Sommar  
#782087 Finns en lördagsintervju i P1 22/10 med Cecilia Hermansson, ordförande i Klimatpolitiska rådet, om den där offentliga hemligheten med den sänkta reduktionsplikten och konsekvensen för avverkning. Kändes inte bra alls.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).