Skogsnyheter

Höga träd i Sverige (LIDAR søk / manuell oppmåling)

33 inlägg 3714 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Höga träd i Sverige (LIDAR søk / manuell oppmåling)

Håvar  
#764383 Heisann alle skogentusiaster! (Beklager norsk tekst)

Mitt navn er Håvar Bunes, og jeg jobber for det norske firmaet 3D Analyse AS. Vi har hatt et prosjekt gående, der vi ved hjelp av laserdata (LIDAR) har lett etter høye trær i Norge. Flere hundre timer har blitt brukt til å søke både i en grovere modell og en finere modell.

Vi endte opp med å finne mange nye rekorder på ulike treslag, blant annet fant vi Norges høyeste tre på 53,7 meter som vi oppsøkte og målte med laser fra bakken (TruPulse 200x) samt stativ for bedre presisjon. Denne slo den tidligere rekorden på 51,1 meter fra 2020. Vi kom faktisk på TV et par ganger angående prosjektet vårt, og fikk innslag i en del lokalaviser rundt omkring i Norge.

Vi er nordisk distributør av laserdataprogrammet Quick Terrain Modeler, som egner seg godt for søk etter høye trær med LIDAR. Vi har tilgang på laserdata i hele Norden. Derimot er det vanskeligere å finne potensielle høye trær i feks. Sverige, fordi vi ikke får laget en slik grov modell som vi gjorde i Norge. I den grove modellen kunne vi se områder som kunne ha høye trær, og som vi sjekket nærmere i en finere modell. Den grovere modellen hadde en tynnere punktsky (lengre mellom punktene), men gjorde at vi fikk sjekket mye større områder om gangen. Vi må derfor basere oss mer på tips og søk på nett enn så lenge.

Jeg har derimot sjekket en del i Sverige likevel, og funnet mange trær over 40 meter. Jeg tror Sverige har mange skjulte kjemper. På de "få" områdene jeg har sjekket har gjennomsnittshøyden vært høyere enn i Norge, slik jeg ser det. Har blant annet funnet flere graner som trolig er rundt 47-48 i dag, og mange som er tett opp mot 45. Målet er selvfølgelig å finne et ukjent tre som er opp i mot 50 meter, eller kanskje også over..? Vi lever i troen!

Hvis noen her inne vet om noen høye trær, eller områder der det potensielt kan være høye trær, eller kjenner noen som kanskje gjør det - så si ifra så skal jeg få sjekket det 😀

mvh,
Håvar Bunes
Prosjektleder i 3D Analyse AS
https://www.3danalyse.no/




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Höga träd i Sverige (LIDAR søk / manuell oppmåling)

Rossignol  
#764723 Varför vill ni hitta höga träd?

Användarvisningsbild

Re: Höga träd i Sverige (LIDAR søk / manuell oppmåling)

Håvar  
#764832
Rossignol skrev:Varför vill ni hitta höga träd?


Det var da litt av et stort spørsmål!

Min interesse for natur har bestandig vært der, helt fra jeg var liten. Jeg har også alltid hatt en fasinasjon for rekorder. Det høyeste, det største, det lengste av alt mulig rart. I Norge finnes det over 11 milliarder trær, kanskje til og med enda flere. I Sverige er det ca 60 milliarder. Ingen av trærne er like, alle har noe unikt ved seg. Det var dette som fasinerer meg mest. At det ikke finnes noen form for standardmål. At ingen har en god oversikt over alle trærne. At trærne er levende organismer, som vokser helt fremt til forråtnelsesprosessen starter. Det å finne de høyeste trærne, er som å lete etter nåla i verdens største høystakk. Skulle man lett gjennom hele Norge/Sverige for å finne de høyeste trærne, ville det tatt et helt liv å gjennomføre, minst. Da jeg fikk innblikk i hva som faktisk var mulig med laserdata (LIDAR), åpnet det seg en ny verden. Det å finne de høyeste trærne gikk i fra å være nesten umulig til å bli realistisk.

Akkurat dette med høye trær og hvorfor jeg vil finne disse er vanskelig å svare på, men jeg har inntrykk i at dette med spesielle trær, enten de er høye, gamle, tjukke, store eller rare - interesserer mange. På nettsiden http://www.monumentaltrees.com, er det lagt ut nesten 55 tusen trær, der de aller fleste enten er høye, gamle, store eller spesielle på en eller annen måte. Det er også gjort over 102 tusen ulike målinger, og blitt lagt ut over 133 tusen bilder. Så denne interessen deler jeg med mange, flere enn jeg selv trodde i starten. Jeg har hatt denne interessen selv i overkant av 10 år, og har hatt kontakt med flere som har hatt interessen mye lenger enn det også. Jeg har også sett og lest om Mölnbackagranen, som var en imponerende vanlig gran (picea abies), men som dessverre døde for et par år siden. Nå som jeg har sjekket Norge grundig, fikk jeg lyst til å se litt nærmere på Sverige. Alle disse dataene vi får inn om hvor trærne som blir høyest står, kan være nyttige for fremtidige forskningsprosjekter, og forhåpentligvis føre til noe positivt i skogbruket. Vi sitter på et godt datagrunnlag allerede, der vi ser store forskjeller på i hva slags terreng trærne trives best i/ vokser seg høyest.

   TS
Användarvisningsbild

Hej Håvar! Mycket intressant att läsa ditt inlägg om höga tr

Sillero  
#790560
Håvar skrev:Heisann alle skogentusiaster! (Beklager norsk tekst)

Mitt navn er Håvar Bunes, og jeg jobber for det norske firmaet 3D Analyse AS. Vi har hatt et prosjekt gående, der vi ved hjelp av laserdata (LIDAR) har lett etter høye trær i Norge. Flere hundre timer har blitt brukt til å søke både i en grovere modell og en finere modell.

Vi endte opp med å finne mange nye rekorder på ulike treslag, blant annet fant vi Norges høyeste tre på 53,7 meter som vi oppsøkte og målte med laser fra bakken (TruPulse 200x) samt stativ for bedre presisjon. Denne slo den tidligere rekorden på 51,1 meter fra 2020. Vi kom faktisk på TV et par ganger angående prosjektet vårt, og fikk innslag i en del lokalaviser rundt omkring i Norge.

Vi er nordisk distributør av laserdataprogrammet Quick Terrain Modeler, som egner seg godt for søk etter høye trær med LIDAR. Vi har tilgang på laserdata i hele Norden. Derimot er det vanskeligere å finne potensielle høye trær i feks. Sverige, fordi vi ikke får laget en slik grov modell som vi gjorde i Norge. I den grove modellen kunne vi se områder som kunne ha høye trær, og som vi sjekket nærmere i en finere modell. Den grovere modellen hadde en tynnere punktsky (lengre mellom punktene), men gjorde at vi fikk sjekket mye større områder om gangen. Vi må derfor basere oss mer på tips og søk på nett enn så lenge.

Jeg har derimot sjekket en del i Sverige likevel, og funnet mange trær over 40 meter. Jeg tror Sverige har mange skjulte kjemper. På de "få" områdene jeg har sjekket har gjennomsnittshøyden vært høyere enn i Norge, slik jeg ser det. Har blant annet funnet flere graner som trolig er rundt 47-48 i dag, og mange som er tett opp mot 45. Målet er selvfølgelig å finne et ukjent tre som er opp i mot 50 meter, eller kanskje også over..? Vi lever i troen!

Hvis noen her inne vet om noen høye trær, eller områder der det potensielt kan være høye trær, eller kjenner noen som kanskje gjør det - så si ifra så skal jeg få sjekket det 😀

mvh,
Håvar Bunes
Prosjektleder i 3D Analyse AS
https://www.3danalyse.no/


Hej Håvar!
Mycket intressant att höra att det finns "trädjagare" även i Norge. Att "ditt" land har högre granar än "mitt" land visste/trodde jag inte. Du nämner att "rekordgranen" i Norge mäter 53.7 meter, vilket klart överstiger den svenska Mölnbackagranens 49.6 meter. Det skulle vara mycket intressant om du ville berätta för mig var denna jätte står (gärna med koordinater).
Mvh
Lars Efraimsson
Karlstad

Avatar Fallback

Re: Höga träd i Sverige (LIDAR søk / manuell oppmåling)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790601 Tippar utanfor Bergen, men dette er berre tipping.

Användarvisningsbild

Re: Höga träd i Sverige (LIDAR søk / manuell oppmåling)

Håvar  
#790646 Treet står i Hegglandsdalen i Bjørnafjorden kommune. Det er derimot ikke en picea abies men en abies grandis (kjempeedelgran). Høyeste picea abies vi har målt står i ved Styggvannet i Lørenskog og ble målt til 48,4 meter sommeren 2022. Vi har derimot noen kandidater på Vestlandet som kan være høyere enn denne igjen, men disse gjenstår å verifisere/måle.

mvh Håvar Bunes

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höga träd i Sverige (LIDAR søk / manuell oppmåling)

Sillero  
#790730 Hej!
Här kommer tips på högväxta skogsområden i Mölnbacka- och Älvsbackaområdet i Värmland, Sverige. Skulle vara jättekul om ni norska ”trädjägare” ville skanna/mäta de högsta träden inom dessa områden. Jag tror att det kan finnas en och annan gran som är riktigt hög här. I Sverige pågår ingen mätning av jätteträd numera, åtminstone inte vad jag vet. Hör av er!!
Med vänlig hälsning
Lars Efraimsson
Karlstad

Användarvisningsbild

Re: Höga träd i Sverige (LIDAR søk / manuell oppmåling)

Håvar  
#790874 Hei!
Mener bestemt jeg har sjekket alle områdene rundt ved Mölnbacka, men skal dobbeltsjekke det :)

Takk for tips uansett!

mvh Håvar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höga träd i Sverige (LIDAR søk / manuell oppmåling)

Sillero  
#791035 Tips om högväxt skog
Skickar kartor med markering av lokaler med högväxt skog (åtminstone runt 40 meter). Här kan finnas någon gran som är riktigt lång. Kul om ni ville detaljkolla de här områdena. Hör av er!
• Ravinerna vid Apertin norr on Karlstad. Här finns mest lövskog, men här finns också en och annan riktigt stor gran. Kolla!
• Vandringsleden ”Gruvrundan” vid Tiskaretjärn väster om Gräsmark passerar på ett delavsnitt en bergsluttning med ”granjättar”.
• Bifogar en kopia av laserskanning över Styggvrån vid Älvsbacka. Röda prickar visar granar som är 44 meter och högre. Det kan finnas någon riktigt hög.

Med vänlig hälsning
Lars Efraimsson
Karlstad

Användarvisningsbild

Re: Höga träd i Sverige (LIDAR søk / manuell oppmåling)

Håvar  
#791072
Sillero skrev:Tips om högväxt skog
Skickar kartor med markering av lokaler med högväxt skog (åtminstone runt 40 meter). Här kan finnas någon gran som är riktigt lång. Kul om ni ville detaljkolla de här områdena. Hör av er!
• Ravinerna vid Apertin norr on Karlstad. Här finns mest lövskog, men här finns också en och annan riktigt stor gran. Kolla!
• Vandringsleden ”Gruvrundan” vid Tiskaretjärn väster om Gräsmark passerar på ett delavsnitt en bergsluttning med ”granjättar”.
• Bifogar en kopia av laserskanning över Styggvrån vid Älvsbacka. Röda prickar visar granar som är 44 meter och högre. Det kan finnas någon riktigt hög.

Med vänlig hälsning
Lars Efraimsson
Karlstad



Jeg har sjekket området nå, flere trær over 40 meter. Der høyeste viste i overkant av 43 meter. Her var det bratt så treet kan være litt lavere enn 43. Et annet tre viste 42,6 meter. Her var det flatere så riktigere måling. Ingen rekordtrær men flere høye trær. Har sjekket området før også 😀 Dette er ved Styggvrån.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höga träd i Sverige (LIDAR søk / manuell oppmåling)

Sillero  
#791078 Hej Håvar! Tack så jättemycket. Får jag skicka fler tips?
Med vänlig hälsning
Lars Efraimsson
Karlstad

Användarvisningsbild

Re: Höga träd i Sverige (LIDAR søk / manuell oppmåling)

Håvar  
#791086
Sillero skrev:Hej Håvar! Tack så jättemycket. Får jag skicka fler tips?
Med vänlig hälsning
Lars Efraimsson
Karlstad


Ikke noe problem 😀
Selvsagt kan du det 👍

mvh Håvar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höga träd i Sverige (LIDAR søk / manuell oppmåling)

Sillero  
#791094 Hej igen! Var fanns de högsta träden, vid Apertin, Torsberget, Tjärnberget, Korpberget, Tiskaretjärn eller Styggvrån? Jag vill inte uppta din tid med detta, men om tid finns vore detta kul att veta.
Mvh
Lars

Användarvisningsbild

Re: Höga träd i Sverige (LIDAR søk / manuell oppmåling)

Håvar  
#791095
Sillero skrev:Hej igen! Var fanns de högsta träden, vid Apertin, Torsberget, Tjärnberget, Korpberget, Tiskaretjärn eller Styggvrån? Jag vill inte uppta din tid med detta, men om tid finns vore detta kul att veta.
Mvh
Lars


Ved Apertin var det bratt, så vanskelig å si nøyaktig hvor trærne starter fra. Men jeg tror de høyeste var omtrent akkurat 40 +/- 1 meter.

Ved Tiskaretjärn har jeg faktisk vært og målt! Den ser du her: https://www.monumentaltrees.com/en/swe/ ... gen/57424/

Resten ser du på vedlagt bilde. PS: Vet at Mölnbackagranen er høyere enn 47.2 meter, men datasettet er litt tynt (toppen blir ofte ikke med), samtidig som datasettet er noen år gammelt.

mvh Håvar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höga träd i Sverige (LIDAR søk / manuell oppmåling)

Sillero  
#791102 Hej igen! Tack så jättemycket för ett otroligt fint material som du har skickat. Superintressant! Jag måste få berätta att den gran du har mätt vid Tiskaretjärn (den du har markerat med röd pil) såg jag från vandringsleden, men lyckades inte finna den bland alla träd. Tack vare dig, så vet jag nu dess höjd. Tusen tack än en gång!
Lars

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).