Skogsnyheter

Världens första eldrivna timmerbil i drift i Umeå

11 inlägg 3870 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Världens första eldrivna timmerbil i drift i Umeå

Fredrik Reuter  
#762489 Skogsbolaget SCA har tillsammans med Scania tagit fram världens första 100 % eldrivna timmerlastbil. Den är nu på plats i Umeå och ska användas för transport av virke mellan virkesterminalen i Gimonäs och SCA:s fabrik i Obbola. Eltimmerbilen har en totalvikt på 80 ton. Den kan idag köras på allmän med väg en totalvikt på 64 ton och 80 tons totalvikt på privat väg.

Eltimmerbilen är konstruerad för virkestransporter upp till fem mil. SVT, som provkört ekipaget reagerar över accelerationen och hur tyst lastbilen är i hytten. SCA skriver att eltimmerbilen kommer minska koldioxidutsläppen med 55 ton per år jämfört mot att en vanlig timmerbil skulle köra sträckan Gimonäs - Obbola.

SCA tror på eldrivna timmerbilar:

- Nyttan blir naturligtvis gradvis allt större när fler timmerbilar ersätts och tekniken gör att dessa kan trafikera ännu längre sträckor. Att ersätta de allra tyngsta transporterna, som timmer och massaved, är en nyckelfaktor för ett hållbart transportsystem och därför kan den här timmerbilen bli en milstolpe i omställningen, säger Jörgen Bendz. 


Jag ställde frågan till SCA om satsningen på el skulle kunna vara motsägelsefullt mot SCA:s inriktning på att tillverka än mer flytande biobränsle i framtiden. Någon sådan motsättning ser inte SCA då man anser att biodrivmedel idag med fördel kan användas för längre sträckor. Hur det ser ut imorgon får vi alla helt enkelt vänta och se.
Eldriven timmerbil. Foto: SCA




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Världens första eldrivna timmerbil i drift i Umeå

alias  
#762493
Fredrik Reuter skrev:Skogsbolaget SCA har tillsammans med Scania tagit fram världens första 100 % eldrivna timmerlastbil. Den är nu på plats i Umeå och ska användas för transport av virke mellan virkesterminalen i Gimonäs och SCA:s fabrik i Obbola. Eltimmerbilen har en lastkapacitet på 80 ton. Den kan idag köras på allmän med väg en totallast på 64 ton och 80 tons last på privat väg.

Eltimmerbilen är konstruerad för virkestransporter upp till fem mil. SVT, som provkört ekipaget reagerar över accelerationen och hur tyst lastbilen är i hytten. SCA skriver att eltimmerbilen kommer minska koldioxidutsläppen med 55.000 ton per år jämfört mot att en vanlig timmerbil skulle köra sträckan Gimonäs - Obbola.

SCA tror på eldrivna timmerbilar:

- Nyttan blir naturligtvis gradvis allt större när fler timmerbilar ersätts och tekniken gör att dessa kan trafikera ännu längre sträckor. Att ersätta de allra tyngsta transporterna, som timmer och massaved, är en nyckelfaktor för ett hållbart transportsystem och därför kan den här timmerbilen bli en milstolpe i omställningen, säger Jörgen Bendz. 


Jag ställde frågan till SCA om satsningen på el skulle kunna vara motsägelsefullt mot SCA:s inriktning på att tillverka än mer flytande biobränsle i framtiden. Någon sådan motsättning ser inte SCA då man anser att biodrivmedel idag med fördel kan användas för längre sträckor. Hur det ser ut imorgon får vi alla helt enkelt vänta och se.


Jag vill nog påstå att SCA är lite mer modesta i sin skattning av de reducerade CO2-utsläppen. De nämner 55 000 kg per år och inte 55 000 ton i sin pressrelease.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Världens första eldrivna timmerbil i drift i Umeå

Fredrik Reuter  
#762495 Sorry, skrivfel. Jag har ändrat ovan. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Världens första eldrivna timmerbil i drift i Umeå

JörgenO  
#762498 Vågar man också tro att det blivit fel i total last /total vikt... så att det skall vara totalvikt (dvs lastbil+last) 80t/64t i båda fallen?

Avatar Fallback

Re: Världens första eldrivna timmerbil i drift i Umeå

r93  
#762500
JörgenO skrev:Vågar man också tro att det blivit fel i total last /total vikt... så att det skall vara totalvikt (dvs lastbil+last) 80t/64t i båda fallen?


Japp, det är totalvikten som avses!

Här är en länk.

https://origin.sca.com/sv/nyheter/2021- ... timmerbil/

Edit: Jag lyckas inte hitta någonstans vad lastvikten är på dessa lastbilar.

Användarvisningsbild

Re: Världens första eldrivna timmerbil i drift i Umeå

Fredrik Reuter  
#762501 Korrigerat även detta så det är rätt i originaltexten nu.
Hör av er om ni hittar mer fel!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Världens första eldrivna timmerbil i drift i Umeå

svampbob  
#762556 AJP03P
Scania P230 2022

Vikt
Totalvikt 30 000 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 8% 44 000 kg

Användarvisningsbild

Re: Världens första eldrivna timmerbil i drift i Umeå

JAndersson  
#762566 I denna premium artikel hos Ny Teknik, https://www.nyteknik.se/premium/batteri ... 30-7025644 , så nämns trailer vikt 40 ton. Vilket verkar stämma väl mot svampbobs uppgifter.

Batterikapaciteten verkar vara på ca 300 kWh, vilket förklarar den något begränsade räckvidden. Men
till 2023 ska batterikapaciteten vara minst fördubblad, enligt Fredrik Allard.

– Och det stoppar ju inte där, både batteritekniken och laddningen utvecklas rasande snabbt. Siktet är inställt på att vi 2024 ska kunna köra long haulage med 4,5 timmars körning och 45 minuters laddtid, vilket motsvarar chaufförernas lagstadgade kör- och vilotider. Till 2025 räknar vi med att ha laddstationer på en megawatts kapacitet, och att var tionde såld Scania är eldriven.

Användarvisningsbild

Re: Världens första eldrivna timmerbil i drift i Umeå

Kenya Cane  
#762716 Jag och en kollega började i mars som "testpiloter" åt Wibax Logistic på en 64 tons Scania eltankbil som går i stadsnära miljö i Piteå mellan Kappa och Sunpine.

Måste säga att jag trivs väldigt bra med den. Perfekt när man har många lastningar och lossningar och inte så långa transportsträckor.
Ska bli spännande att se hur det går till vintern, det vet vi ju inte riktigt ännu...

Avatar Fallback

Re: Världens första eldrivna timmerbil i drift i Umeå

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762792
Kenya Cane skrev:Jag och en kollega började i mars som "testpiloter" åt Wibax Logistic på en 64 tons Scania eltankbil som går i stadsnära miljö i Piteå mellan Kappa och Sunpine.

Måste säga att jag trivs väldigt bra med den. Perfekt när man har många lastningar och lossningar och inte så långa transportsträckor.
Ska bli spännande att se hur det går till vintern, det vet vi ju inte riktigt ännu...


Apropå ingenting så är det Wibax som hämtar den talloljan jag kokar i Frövi. 👍

Användarvisningsbild

Re: Världens första eldrivna timmerbil i drift i Umeå

H-E  
#763128 Här ett liknande projekt i Norrbotten, men Volvo!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kaunis-irons-nya-ellastbilar-ger-en-tatare-trafik

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).