Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

828 inlägg 240681 visningar 85 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

laguma  
#832682 Är du säker på det? Vad övrigt tror du har följt med dessa fröpåsar?
Sen tror inte jag att man ska jämföra trädgårdsskötsel skötsel med skogsbruk eftersom de arealmässigt är väldigt olika varann.
Men det är klart du kan ju alltid rekommendera parkslide till Badger, det är ju kul en stund.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Lars Lundqvist SLU  
#832684 Säker? Nej, men på drygt 50 år borde nånting dykt upp vid det här laget.
Risken att få in nåt oönskat var nog större förr i världen när man anlade provodlingar, arboretum och nya trädgårdar på massor av platser.

Apropå trädgårdsväxter... lupiner? Ganska stor areell förekomst. Sykomorlönn fläckvis i södra Sverige. Den blir du aldrig av med...

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832687
laguma skrev:Är du säker på det? Vad övrigt tror du har följt med dessa fröpåsar?
Sen tror inte jag att man ska jämföra trädgårdsskötsel skötsel med skogsbruk eftersom de arealmässigt är väldigt olika varann.


Dom vanligaste sorterna av exoter kommer där nog inte med så mycket konstigheter som ändå inte skulle ta sig hit, då dom flesta fröplantager finns i vår närhet bl.a. Danmark.
Trädgårdsväxter är däremot en väldigt stor risk till spridning av främmande arter då man inte bara importerar frön utan också hela växter. Och dessa främmande arter kan även sprida sig till skogen, speciellt svåra kan dom vara som man inte kan se med blotta ögat.
anersimyra länkade till en skadegörare i en annan tråd som antagligen kommit hit från Asien med prydnadsväxter. Googla på phytoftera. Inte bara här i Sverige vi har problem med den i skogen utan den är spridd runt om i värden i dag.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Badger  
#832694
laguma skrev:
Badger skrev:Du blandar ihop korten. Det skogsbruk jag bedriver förutsätter en riklig förekomst av lövträd utan det vore jag körd.
Svara på mina frågor . Varför anser du dig vara mer kompetent än vad Akeliusmed sin stab är?
Vad har du för kompetens att bedöma risker i detta området?


Svaren finns här Badger - 40% av Akelius avverkningar i norr stoppas.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Badger  
#832695
jl skrev:
laguma skrev:Är du säker på det? Vad övrigt tror du har följt med dessa fröpåsar?
Sen tror inte jag att man ska jämföra trädgårdsskötsel skötsel med skogsbruk eftersom de arealmässigt är väldigt olika varann.


Dom vanligaste sorterna av exoter kommer där nog inte med så mycket konstigheter som ändå inte skulle ta sig hit, då dom flesta fröplantager finns i vår närhet bl.a. Danmark.
Trädgårdsväxter är däremot en väldigt stor risk till spridning av främmande arter då man inte bara importerar frön utan också hela växter. Och dessa främmande arter kan även sprida sig till skogen, speciellt svåra kan dom vara som man inte kan se med blotta ögat.
anersimyra länkade till en skadegörare i en annan tråd som antagligen kommit hit från Asien med prydnadsväxter. Googla på phytoftera. Inte bara här i Sverige vi har problem med den i skogen utan den är spridd runt om i värden i dag.


Jag delar faktiskt Lagumas uppfattningen att man ska fundera över risker med exotiska arter eftersom det kan bli tvunget på vissa platser om klimatutvecklingen fortsätter i tangentens riktning. Jag har aldrig hävdat att det är något som vi ska göra lättvindigt. Det jag har skrivit är att den som är seriöst intresserad av framtidens skog behöver fundera över vilka trädslag som kommer att fungera på platsen där man verkar. När det gäller inflyttade arter är ex svårt att belägga exakt hur mördarsniglarna kom hit. Det kan varit en låda sallad till Ica, men det kan också varit i rotklumpen till en trädplanta eller snigelägg på en turists fotboll. Sannolikheten är dock högst att det var import av någon trädgårdsbuske. Men riskerna att få med sig någon skadlig svamp eller insekter ökar så klart med kvantiteterna och om man importerar plantor. Import av frö till inhemska plantager kan lösa det problematiken bättre. Sen kan det finnas problem för befintliga arter som inte är vana vid att äta de nya växterna. Det kan vara positivt ut virkesperspektivet eftersom det minskar risken för skador, men om det planteras större arealer med enbart exoter kommer det säkert att ge problem för de befintliga arterna på platsen. I ett blandat bestånd minskar så klart den påverkan för de arterna som enkelt kan flytta sig till ett annat träd i beståndet.

Det sagt om exoter, men vi har inhemska arter av träd som har egenskaper som bättre kan hantera en varmare, blåsigare, torrare framtid. De kan ges mer plats igen. Den enklaste åtgärden är att sluta röja bort dem.

PS! Du är tvåa på bollen med Parkslide Laguma. En plantskola rekommenderade denna livskraftiga växt till min farmor för längesedan. Det problemet löstes av att anlägga gräsmatta och klippa den i typ 10 år. En granne slängde ut den i skogen. Det var en mycket sämre idé för de har ett bestånd där ännu. Under granarna klarar den sig inte, men i brynen blir de inte av med den.
Senast redigerad av Badger tis 13 feb 2024, 14:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Guld och skogar  
#832748
Fredrik Reuter skrev:Nu finns avsnitt 205 ute. Idag pratar vi om skogsmaskiner och den nya skogsutredningen. Och virkespriser såklart. Det verkar just nu vara panik att få tag på vissa sortiment från skogen.

Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... dning-igen

För den som vill läsa mer om skogsutredningen: https://iskogen.se/skog-eu-glesbygd/orl ... utredning/


Väldigt intressant, snabb fråga, spelar ni in ute i skogen eller lägger ni till fågelkvittret, oavsett väldigt behagligt.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#833114 Nu finns avsnitt 206 ute. Lite försenat eftersom bokslutet för Södra kom precis innan lunch. Vi har börjat läsa bokslutet och kommenterar i podden. Vi pratar också om den analys som Skogsstyrelsen låtit göra om konkurrensen på virkesmarknaden i Sverige. Och vikten av en välmående skogsentreprenör-kår.

Guld och skogar får också svar på sin frågan här ovan.

Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... skogsagare

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Sörlänningen  
#833118
Fredrik Reuter skrev:Nu finns avsnitt 206 ute. Lite försenat eftersom bokslutet för Södra kom precis innan lunch. Vi har börjat läsa bokslutet och kommenterar i podden. Vi pratar också om den analys som Skogsstyrelsen låtit göra om konkurrensen på virkesmarknaden i Sverige. Och vikten av en välmående skogsentreprenör-kår.

Guld och skogar får också svar på sin frågan här ovan.

Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... skogsagare


Idag tyckte jag att ni hade en bra take på Södra bokslutskommuniké. Södra har varit bra på att ta hand om ta hand sina medlemmar de senaste åren.
Jag tycker dock att ni missar en sak: Innan Lyrå så fanns det en tonvikt på insatsemissioner, vilket med era ord "låser in pengarna" i Södra. Sedan hon tillträdde har detta ändrats. De har hållt efterlikviden på 12% och t.o.m. betalat lite retroaktivt. Den stora utdelningen 2023 (för 2022) hade betydligt lägre insatsemission än tidigare år och betydligt mer direkta utdelningar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Torbjörn Johnsen  
#833129
Sörlänningen skrev:
Fredrik Reuter skrev:Nu finns avsnitt 206 ute. Lite försenat eftersom bokslutet för Södra kom precis innan lunch. Vi har börjat läsa bokslutet och kommenterar i podden. Vi pratar också om den analys som Skogsstyrelsen låtit göra om konkurrensen på virkesmarknaden i Sverige. Och vikten av en välmående skogsentreprenör-kår.

Guld och skogar får också svar på sin frågan här ovan.

Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... skogsagare


Idag tyckte jag att ni hade en bra take på Södra bokslutskommuniké. Södra har varit bra på att ta hand om ta hand sina medlemmar de senaste åren.
Jag tycker dock att ni missar en sak: Innan Lyrå så fanns det en tonvikt på insatsemissioner, vilket med era ord "låser in pengarna" i Södra. Sedan hon tillträdde har detta ändrats. De har hållt efterlikviden på 12% och t.o.m. betalat lite retroaktivt. Den stora utdelningen 2023 (för 2022) hade betydligt lägre insatsemission än tidigare år och betydligt mer direkta utdelningar.


En intressant fråga: Vem beslutar om hur vinsten ska fördelas? Det kan ju knappast vara Vd, eller?

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Sörlänningen  
#833136
Torbjörn Johnsen skrev:
Sörlänningen skrev:
Fredrik Reuter skrev:Nu finns avsnitt 206 ute. Lite försenat eftersom bokslutet för Södra kom precis innan lunch. Vi har börjat läsa bokslutet och kommenterar i podden. Vi pratar också om den analys som Skogsstyrelsen låtit göra om konkurrensen på virkesmarknaden i Sverige. Och vikten av en välmående skogsentreprenör-kår.

Guld och skogar får också svar på sin frågan här ovan.

Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... skogsagare


Idag tyckte jag att ni hade en bra take på Södra bokslutskommuniké. Södra har varit bra på att ta hand om ta hand sina medlemmar de senaste åren.
Jag tycker dock att ni missar en sak: Innan Lyrå så fanns det en tonvikt på insatsemissioner, vilket med era ord "låser in pengarna" i Södra. Sedan hon tillträdde har detta ändrats. De har hållt efterlikviden på 12% och t.o.m. betalat lite retroaktivt. Den stora utdelningen 2023 (för 2022) hade betydligt lägre insatsemission än tidigare år och betydligt mer direkta utdelningar.


En intressant fråga: Vem beslutar om hur vinsten ska fördelas? Det kan ju knappast vara Vd, eller?


Nä, det är inte VD. Inte formellt. Men jag har svårt att tro att VD i praktiken inte har inflytande över det. Jag kan ha fel, men jag har bara svårt att tro det.

Formellt beslutar ju stämman. Men de accepterar ju alltid det förslag som läggs i samband med bokslutskommunikén. Vem som tar fram det förslaget vet jag inte, men det är ju uppenbarligen berettt av någon med god insyn i finanserna.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Torbjörn Johnsen  
#833173 Borde väl vara ägara/styrelsen som bestämmer hur vinsten ska hanteras?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Elis76  
#833174 På Norra är det styrelsen som föreslår årsstämman hur vinsten skall fördelas. Stämman består i sin tur av representanter från varje SBO som företräder medlemmarna i SBO:t. Varje SBO har i sin tur en ordförande men även ett eget årsmöte.

Givetvis sker en löpande dialog mellan VD med koncernledningen och styrelsen under året, något annat vore konstigt. VD:n är ju tillsatt av styrelsen att leda föreningen.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Sörlänningen  
#833199
Elis76 skrev:På Norra är det styrelsen som föreslår årsstämman hur vinsten skall fördelas. Stämman består i sin tur av representanter från varje SBO som företräder medlemmarna i SBO:t. Varje SBO har i sin tur en ordförande men även ett eget årsmöte.

Givetvis sker en löpande dialog mellan VD med koncernledningen och styrelsen under året, något annat vore konstigt. VD:n är ju tillsatt av styrelsen att leda föreningen.


Exakt. Tack för detaljer.
Det har ju funnits tider inom Södra när det har varit en en reva mellan styrelse och VD. Känslan utifrån är att det inte är fallet nu.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

hvbla  
#833267 Finns inget avsnitt i podcaster Apple

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Sjögård 4  
#833274
hvbla skrev:Finns inget avsnitt i podcaster Apple

Nope, blev ingen Skogsforum-pod hem från jobbet i fredags 😕

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).