Skotare

Bra skotare?

8 inlägg 1004 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bra skotare?

Ändy  
#838120 Hej!
Någon som har erfarenhet av Noramaster 8f skotare, år 1990? Bra köp eller ska man passa sig? 🤔
/Anders



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Bra skotare?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838126 Ingen skogsforumist lär kunna utlova några garantier för en 34 år gammal maskin av okänt fabrikat.

Användarvisningsbild

Re: Bra skotare?

Ändy  
#838128 Nä, det var aldrig meningen att få utlovat några garantier. Kan själv räkna hur gammal den är också...var mest ute efter erfarenheter. Kanske klumpigt ställd fråga, ber om ursäkt isf. Men är den så ovanlig så är det nog bäst att åta bli den.
Trist med spydiga svar...hoppas jag tolkade fel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra skotare?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838129 Noramaster? Den hette inte möjligen Norcar?

Avatar Fallback

Re: Bra skotare?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838131 Nu har jag hitttat den. På Klaravik. Ringer varningsklockor redan där. Verkar vara den enda i sitt slag för det är de enda träffarna jag får.

Användarvisningsbild

Re: Bra skotare?

Ändy  
#838132 Ja, det är den. Mm..det är den känslan jag också får. Därav så "lågt" pris också förstås. Man vill ju kunna få tag på reservdelar..
Tack, för engagemang!👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra skotare?

Ådii  
#838138 Tycks vara finsktillverkad av Enora OY. Blev tydligen senare uppköpt av AFM som tillverkat skördaraggregatet som sitter på en skördare som varit till salu på nettikone här i Finland.
https://www.nettikone.com/omavalmiste/n ... fm/2178311

Jag har ingen som helst erfarenhet eller info om maskinen som sådan men boggielådor och drev är väl kanske det som kan vara svårast att få tag i om det behövs annars bruk del väl vara rätt "standard" tillverkare på pumpar och liknande och resten kan nog nån lokal smed fixa om det behövs.

Avatar Fallback

Re: Bra skotare?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838152 Räkna med lite detektivarbete för att hitta även vanliga servicedelar. Inte bara att ringa handlaren och beställa. Själv skulle jag inte köpa ens en trampcykel på Klaravik. Nu ska de dessutom ha betalt innan man får se vad man har köpt. Möjligen är den där maskinen sen före datorernas tid. Med nyare maskiner är man rökt utan instruktionsbok.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).