Skotare

Hydraulolja i fördelningslåda ösa 250

16 inlägg 1063 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraulolja i fördelningslåda ösa 250

KJELLEMANNEN  
#836199 Hej. Har problem med att fördelningslådan fylls med hydraulolja. Ha rivit ur åkmotor då ja tänkte det var den. Men kan ej se några fel där. Är det nån som haft samma problem. Undrar på hög å låg växel. Eller scania koppling. Men är dock osäker på om oljan kan komma in den vägen genom scania kopplingen.
Mvh Kjellemann.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Hydraulolja i fördelningslåda ösa 250

Tralsmo  
#836217 Ja hadde isär fördelnings lådan på en av mina ösor för många år sen.
Vill minnas att de berodde på samma fenomen.

Har för mig att kolven till h/l sitter inne i lådan.
Men ja tror tillåme att man kan plugga slangarna å medelst en skruv som man justerar på välja hög eller låg manuellt.

Har du ingen bok du kan titta i?
Ja fick me böcker till mina som ja hadde bra nytta av.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja i fördelningslåda ösa 250

KJELLEMANNEN  
#836219 Hej. Ja hög å låg sitter i lådan så är lite i funderingen på den. Tycker det borde synas på åkmotorn om det kommit från den. Rev loss locket på hög å låg men måste riva lådan för å komma åt själva cylindern. Jo har allt lite böcker som ja letar i . Fundera på om de går å ta locket på lådan på plats eller om man måste ur med den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulolja i fördelningslåda ösa 250

Tralsmo  
#836221 När ja plockade me de där så satt lådan kvar i maskinen.
Ja plocka bara bort locket de minns ja bestämt.
Ja minns ochså bestämt att problemet inte va hydraulmotorn.

Avatar Fallback

Re: Hydraulolja i fördelningslåda ösa 250

Tralsmo  
#836222 Vid närmare eftertanke tror ja att om motorn läcker så rinner de inte in i lådan.
Men kan inte svära på de.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja i fördelningslåda ösa 250

KJELLEMANNEN  
#836223 Okej. Tack så mycket för den informationen. Då är det väl bara att fortsätta riva locket när man är på G. Fundera även på scaniakopplingen. Men ser inte förbindelsen med den å lådan på nåt ställe. Och läcker den borde det rinna ut tycker ja.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulolja i fördelningslåda ösa 250

Chainsaw Charlie  
#836224 Samma hände mig i somras på min 810:a. Där var det hydraulkolven som sköter växelväljaren mellan hög och lågväxel. Hyffsat enkelt att komma åt och packa om utifrån utan att behöva riva isär lådan.

Ingen aning om hur det ser ut på en 250 men skulle sätta en peng på att det är samma problem.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja i fördelningslåda ösa 250

KJELLEMANNEN  
#836241 Ha rivit isär nu å kan inte säga att ja hitta direkt nå fel. . Men oringarna är ju lite hårda o fyrkantiga kan man ju säga så de kanske inte är de bästa å nog gjort sitt. Får packa ihop med nya å sätta ihop får man se. 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulolja i fördelningslåda ösa 250

Tralsmo  
#836244
KJELLEMANNEN skrev:Ha rivit isär nu å kan inte säga att ja hitta direkt nå fel. . Men oringarna är ju lite hårda o fyrkantiga kan man ju säga så de kanske inte är de bästa å nog gjort sitt. Får packa ihop med nya å sätta ihop får man se. 😀


Menar du oringarna i h/l kolven?

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja i fördelningslåda ösa 250

KJELLEMANNEN  
#836248 Ja precis.de som sitter inne i H/L cylindern.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulolja i fördelningslåda ösa 250

Tralsmo  
#836252 Enda sättet de kan komma in olja i lådan är nog där.

De är väl kompressor på ösa 250?
När ja tänker efter så styrs nog inkoppling av vagnen av luft å då är h/l enda som släpper in hydraulolja i fördelnings lådan.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja i fördelningslåda ösa 250

KJELLEMANNEN  
#836256 På de tidiga va de nog så. På min går det en hydraulslang till kopplingen i midjan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulolja i fördelningslåda ösa 250

Tralsmo  
#836257 Ja har ju haft 2 ösa 250.
En tidig å en av dom senaste. Ja kan nog inte hålla isär dom tyvär

Avatar Fallback

Re: Hydraulolja i fördelningslåda ösa 250

AKKAMAAN  
#836277
KJELLEMANNEN skrev:Hej. Har problem med att fördelningslådan fylls med hydraulolja. Ha rivit ur åkmotor då ja tänkte det var den. Men kan ej se några fel där. Är det nån som haft samma problem. Undrar på hög å låg växel. Eller scania koppling. Men är dock osäker på om oljan kan komma in den vägen genom scania kopplingen.
Mvh Kjellemann.

Scaniakopplingen kan inte om den är hydraulisk (Scaniakopplingen var i originalutförande för 6 bar tryckluft på lastbilarr diffspärr. ÖSA använde 6 bar hydraulik för att slippa ett tryckluftsystem på maskinen. Dock så byggdes många om till tryckluft just av detta läckage pronlem) dumpa olja i fördelningsväxellådan Om den läcker så kommer det ut ur "trumpeten"...
Så om inte packboxen på hydrostatmotorn läcker så är det bara hydraulcylindern för hög/låg inuti växellådan som kan vara orsaken
I den här mappen på mitt Google konto kan du hitta all information om hög/låg och allhjulsdriften LÄNK

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja i fördelningslåda ösa 250

KJELLEMANNEN  
#836286 Tackar så mycket då är det som jag läst mig till om scania kopplingen. Å som ja förstått att de skulle i så fall komma ut i midjan. Motorn va torr å fin runt utgående axel.och inte som nån olja uppe i skålen där den går in i lådan. Kan inte säga att de är den som läcker. Men ser inte så ut. Får packa om H/L å sätta ihop å pröva. Tack för länkarna.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).