Skotare

Trött Hydrostat??????

10 inlägg 1949 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trött Hydrostat??????

Gard80  
#828203 Hej. Har en valmet 830.3 år 2008 som inte hydrostatdrivningen har tröttnat på. Maskinen fungerade bra på ett skogsskifte sen kördes den på väg till nästa skifte och då orkade hydrostaten ungefär ta sig fram på slät skogsmark med fullt lass. Mindre dike eller liten stubbe och det var stopp. Kontrollerade alla tryck i hydrostaten och allt verkade bra. Skickade ändå pump och motor på renovering då timmarna var emot och andra fel inte hittades. Plockade tillbaka nyrenoverad hydrostat och felet finns kvar ännu. Maskinen växlar mellan hög och låg växel. Alla hästarna är kanske inte hemma under huven men gott och väl så det räcker. Har man nu fullt lass med en stubbe framför ett däck så står den stilla. Någe idéer på var man ska hitta någe fel? Vad gör/ hur fungerar HTU styrenheten?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Trött Hydrostat??????

Tralsmo  
#828215 Ja hadde en 840.2.

Den stannade om man försökte krana aldrig så lite.

Vi fattade inte va problemet va.
Gick igenom hydrostat pump å motor. Inga direkta fel som kunde påverka.
Bytte till nya spridare, blev lite bättre.
Renoverade dieselpumpen. Då blev de som de skulle.

Kan du köra å krana samtidigt?

Min erfarenhet blev att man märker inte att motor kraften sinar.
Transmissions systemet drar ner pumpen innan man kan märka effektförlusten.

Användarvisningsbild

Re: Trött Hydrostat??????

Fredi  
#832820 Precis som @Tralsmo beskriver är det, HTU:n känner av belastningen på motorn och drar ner på hydrostatpumpen. Börja med att byta bränslefilter samt kolla banjoskruven där slangen från tanken kommer till filter, kan vara fullt med skit i banjon där? Om det inte hjälper så bör matarpumpens tryck kollas. Kan eventuellt va fel på HTU också, har sett ett fall där inget verkade vara fel, alla tryck och dylikt korrekta men maskinen drog ingenting. Byte av HTU hjälpte. En service kille med rätt program i laptop kan rätt enkelt kolla om HTU:n vinklar ned pumparna pga för dålig effekt i motorn

Användarvisningsbild

Re: Trött Hydrostat??????

Gard80  
#835401 Har testat byta HTU, ingen skillnad. Hittar inget fel på bränslesystemet. Går att köra kran tillika som man kör hydrostaten men märks ingen skillnad på hydrostaten eller att den skulle stanna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trött Hydrostat??????

Fredi  
#835441 Ring Komatsu eller nån annan som har testprogram i laptop en, syns väl relativt enkelt var felet är under körning? Först bör alla tryck inställningar på hydrostat vara kollade och i skick. Samt även motorns bränsletryck kollat så den säkert får bränsle . Vilken typ av motor har din maskin, Agco49AWF eller dylikt? Säkert elektrisk matarpump på filtret eller är det nyare motor med commonrail?

Avatar Fallback

Re: Trött Hydrostat??????

AKKAMAAN  
#835729 HTU styrningen behöver rätt motorvarvtals information för att kunna effektreglera hydrostaten. En varvtalsgivare som "räknar kuggar" på svänghjulets startkrans ger varvtalsinformation. Om varvtalet tenderar sjunka vid belastning så ska HTU reducera pumpdeplacementet så att motorns vridmoment förblir kontstant. Om varvtalsgivaren inte fungerar som den ska så kommer inte hydrostaten att fungers som den ska heller.
Har man nu fullt lass med en stubbe framför ett däck så står den stilla.

Kör du på ett konstant arbetsvarvtal när du förflyttar maskinen?
I så fall, vad händer med motorvarvtalet när kör emot stubben? Sackar diselmotorns varvtal så är felet i dieselmotorn. Om dieselmotorn bibehåller sitt konstanta varvtal så ligger felet i hydrostaten och/eller dess elektronik.

Avatar Fallback

Re: Trött Hydrostat??????

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#835737 På min Rottne finns ett vridreglage där man ställer körhastighet. Är den för optimistiskt ställd samtidigt som arbetsvarv är inkopplad så kan det bli såna fenomen.

Användarvisningsbild

Re: Trött Hydrostat??????

Gard80  
#835934
AKKAMAAN skrev:HTU styrningen behöver rätt motorvarvtals information för att kunna effektreglera hydrostaten. En varvtalsgivare som "räknar kuggar" på svänghjulets startkrans ger varvtalsinformation. Om varvtalet tenderar sjunka vid belastning så ska HTU reducera pumpdeplacementet så att motorns vridmoment förblir kontstant. Om varvtalsgivaren inte fungerar som den ska så kommer inte hydrostaten att fungers som den ska heller.
Har man nu fullt lass med en stubbe framför ett däck så står den stilla.

Kör du på ett konstant arbetsvarvtal när du förflyttar maskinen?
I så fall, vad händer med motorvarvtalet när kör emot stubben? Sackar diselmotorns varvtal så är felet i dieselmotorn. Om dieselmotorn bibehåller sitt konstanta varvtal så ligger felet i hydrostaten och/eller dess elektronik.


Har testat konstant vartal oxå men ingen skillnad och motorn sackar inte, och bränsleförbrukning stiger inte heller ( men det är förstås självklart när hydrostaten vinklar ner). Men kan ändå få god fart på maskinen på en slät åker med 20 cm snö på och lastad med virke.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trött Hydrostat??????

Tralsmo  
#835951 När ja hadde renoverat dieselpumpen på min 840 blev de helt konstigt först.
Minns inte exakt va som hände men har för mig att hydrostaten blev väldigt ryckig.
Ja fick göra en elgasjustering efter dieselpumprenoveringen innan allt blev okej.

Och efter åtgärder på hydrostat systemet skall ochså en kalibrering av de göras.

Både elgas å hydrostat kalibrering gör maskinen själv men man får aktivera de via datorn på nåt vis ja inte minns nu.

Tror iochförsig inte att detta är lösningen på ditt problem men de är enkelt att göra om man bara vet hur.

Min 840.2 va en 2002 och ovanstående gällde ju den.

Men ja tror som nån föregående att du får ta ut komatsu för felsökning.

Avatar Fallback

Re: Trött Hydrostat??????

Tralsmo  
#835975 Kanske lite långsökt men?

Vi hadde en gammal svartröda 911 skördare , 1996.
Vi hadde problem me hydrostat systemet på den.
Den gick olika fort vid olika tillfällen.

På den visa de sig att arbets varvet styrdes från generatorn å hydrostatsystemet från givaren på svänghjulet.

Vi fick alldrig ordning på de så va felet egentligen låg vet ja ej.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).