Skotare

Utbildning skotarförare

7 inlägg 2897 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Utbildning skotarförare

Eneref1  
#806516 Hej, jag har funderat ett tag och känner att jag skulle vilja jobba med att köra skotare. Däremot hittar jag inget bra alternativ på utbildning i närheten av mig (Norrbotten)
Därav undrar jag om ni som kör/kört, hur tog ni det?
Var det direkt från skolan eller har ni tagit en utbildning i vuxen ålder.
Jag är 21 och gick transport så jag är inte ny till branschen, har kört timmerbil samt timmertruck.
Har fått provat på allt från hjullastare, lastbil och grävare.
Jag tyckte om timmerbilskörningen men det var att sleva med kranen som var det roligaste. Har fått åka med i en skotare en gång och tyckte det verkade riktigt kul, speciellt då jag tycker om att jobba för mig själv och ha eget ansvar.

Så sammanfattningsvis undrar jag hur det är enklast att gå tillväga med en kurs? Måste man ta sig ner till södra Sverige under en längre tid, finns det någon teori man kan göra på distans? Etc

Mvh



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Utbildning skotarförare

Axl  
#806517 Kolla på Alfta, jag tror en ganska stor del av utbildningen är praktik som du kan göra på hemmaplan.

Avatar Fallback

Re: Utbildning skotarförare

Axl  
#806518 Jag tror det gäller för de flesta vuxenutbildningar

Användarvisningsbild

Re: Utbildning skotarförare

Elis76  
#806521 Här kommer lite information.

https://www.norraskog.se/om-foreningen/pressrum/nyheter/framtidens-maskinforare?type=news


På sidan 8 i tidningen Skogsmagasinet nummer 2 - 2023 hittar Du artikeln. Du kan ladda ner tidningen till Din dator.

https://www.norraskog.se/om-foreningen/pressrum/skogsmagasinet

Avatar Fallback

Re: Utbildning skotarförare

tallen100  
#806531 Varför inte bara börja med att fråga runt bland entreprenörerna om de behöver någon.
Har du redan maskin, kranvana och intresse så bryr de flesta sej troligtvis inte om du har utbildning eller ej, utan kan vara villiga att lära upp dej på plats.

Avatar Fallback

Re: Utbildning skotarförare

hfab  
#806544
Eneref1 skrev:Hej, jag har funderat ett tag och känner att jag skulle vilja jobba med att köra skotare. Däremot hittar jag inget bra alternativ på utbildning i närheten av mig (Norrbotten)

Norrbotten är ganska stort.
Vart i Norrbotten vill du jobba?

Formellt behöver du ingen utbildning alls för att köra skotare.

Avatar Fallback

Re: Utbildning skotarförare

AKKAMAAN  
#806587 Det finns ett bra Naturbruksgymnasium i Kalix med skogsmaskinutbildning. Troligen har de även kortare vuxenutbildning på skogsmaskiner
https://www.kalixnaturbruks.se/Skogsmaskinf%C3%B6rare.php.
Även om det finns nån entreprenör som är villig att skola indig utan grundutbildning så tror jag du i långa loppet tjänar på att gå en halvårs skogmaskinskurs. Skolarna idag har de senaste maskinerna och dessutom simulatorer för kör-träning.
Skogsmaskinförare är ett bristyrke idag och yrkesutbildning på eftergymnasial nivå borde vara bidragberättigad.
Kontakta din lokala Arbetsförmedling. Om inte Kalix anordnar en kurs som passar dig så finns det flera utbildare längre söderut, i Västerbotten, Jämtland och Västernorrland. Utanför Östersund finns två olika utbildare på skogsmaskiner som anordnar kortare vuxenutbildningar. Alfta Skogstekniska skola är också en jätte bra utbildare med kanske de bästa förutsättningarna av alla utbildare

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).