Skotare

Gammel lassbærer - kva maskin er dette

7 inlägg 1946 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gammel lassbærer - kva maskin er dette

Friis  
#798896 Hei, prøver med dette å finne ut kva lassbærer min far hadde på midten av 1970-talet i Norge. Bilder viser noko av maskina, bakhjula er lik som framhjula - enkel aksel.
Ford 4600 er framdeles på garden og blir brukt innimellom.



Mvh

Bjarte F



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Gammel lassbærer - kva maskin er dette

Torbjörn Johnsen  
#798897 Ser ut som en gammal ”blåbrunett”?
Första exemplaren av Lars Bruuns VSA-skotaren byggdes på BM Boxer men sen tror jag att han byggde på Ford-traktorer ett tag innan Kockum tog över.

Användarvisningsbild

Re: Gammel lassbærer - kva maskin er dette

Torbjörn Johnsen  
#798917 Det finns en Blåbrunett (kallas även "Fordbrunett") med i slutet av den här filmen. Kolla vid 4:27 så dyker den upp:


Filmen är från skogsmaskinträffen Skogens veteraner i Dalsland 2017

Avatar Fallback

Re: Gammel lassbærer - kva maskin er dette

tallen100  
#798925
Torbjörn Johnsen skrev:Ser ut som en gammal ”blåbrunett”?
Första exemplaren av Lars Bruuns VSA-skotaren byggdes på BM Boxer men sen tror jag att han byggde på Ford-traktorer ett tag innan Kockum tog över.

Ja det är en blåbrunett, bygd på Ford 5000.
Fanns väl också en 6 cylindrig, Ford brunett 9000.

Avatar Fallback

Re: Gammel lassbærer - kva maskin er dette

AKKAMAAN  
#798971 Även efter att Kockums tog över så var detfortfarande Ford-motorer i Brunetterna (Kockuns 836) vilket föranleder mig att anta att rsten av "inkråmet" på framdelen också var baserat på nån Ford-traktor

Avatar Fallback

Re: Gammel lassbærer - kva maskin er dette

tallen100  
#798972
AKKAMAAN skrev:Även efter att Kockums tog över så var detfortfarande Ford-motorer i Brunetterna (Kockuns 836) vilket föranleder mig att anta att rsten av "inkråmet" på framdelen också var baserat på nån Ford-traktor

Förmodligen, men kockums hade väl fordmotorer i stamlunnarna också, åtminstonde i 821 an.

Avatar Fallback

Re: Gammel lassbærer - kva maskin er dette

AKKAMAAN  
#798997
tallen100 skrev:
AKKAMAAN skrev:Även efter att Kockums tog över så var detfortfarande Ford-motorer i Brunetterna (Kockuns 836) vilket föranleder mig att anta att rsten av "inkråmet" på framdelen också var baserat på nån Ford-traktor

Förmodligen, men kockums hade väl fordmotorer i stamlunnarna också, åtminstonde i 821 an.

Korrekt men Kockums 821 (Garrett Tree Farmer) härstammade från en lite håla strax söder om Seattle WA och var från början på 1950-talet byggd med en bensin motor. Efterhand blev dieselmotor ett valbart alternativ och troligen då inte en Ford motor, men det vet jag inte med säkerhet
Bruuns Fordmotorer hade väl Brittiskt ursprung?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).