Skotare

Ponsse Mammoth - ny stor skotare?

9 inlägg 5830 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ponsse Mammoth - ny stor skotare?

Torbjörn Johnsen  
#758828 Ponsse flaggar för ett lanseringsevent på nätet 8 juni, för två nya skogsmaskiner. En stor skotare "Ponsse Mammoth" och en skördare "Ponsse Scorpion Giant". Är det någon som vet mer om dessa maskiner? Hur många ton lastar den nya storskotaren? Elephant King lastar väl 20 ton så den borde väl ta några ton till? Och hur stor blir Scorpion Giant? Klarar den ett Ponsse H8-aggregat?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Ponsse Mammoth - ny stor skotare?

Temlav  
#758843 Jag vet inget om Ponses nya maskiner, men en större skotare med högre lastkapacitet?
Nja, visst men, 28,5"-däcken som sitter på 20 tons maskinerna idag, är ju på gränsen när det gäller lastkapacitet.
Så ska de höja lastkapaciteten, så behövs ju nya "gummiringar".
Kanske en bandgående maskin?

Avatar Fallback

Re: Ponsse Mammoth - ny stor skotare?

Helmer95  
#758985
Torbjörn Johnsen skrev:Ponsse flaggar för ett lanseringsevent på nätet 8 juni, för två nya skogsmaskiner. En stor skotare "Ponsse Mammoth" och en skördare "Ponsse Scorpion Giant". Är det någon som vet mer om dessa maskiner? Hur många ton lastar den nya storskotaren? Elephant King lastar väl 20 ton så den borde väl ta några ton till? Och hur stor blir Scorpion Giant? Klarar den ett Ponsse H8-aggregat?

Det ser ut som att de verkar bli H8 på Scorpion Giant 😀

Avatar Fallback

Re: Ponsse Mammoth - ny stor skotare?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759032
Temlav skrev:Jag vet inget om Ponses nya maskiner, men en större skotare med högre lastkapacitet?
Nja, visst men, 28,5"-däcken som sitter på 20 tons maskinerna idag, är ju på gränsen när det gäller lastkapacitet.
Så ska de höja lastkapaciteten, så behövs ju nya "gummiringar".
Kanske en bandgående maskin?



Jag har för mig att Torbjörn eller Fredrik har skrivit om att det skulle tas fram andra däck för de största skotarna, det är ett par år sedan jag läste det men är inte säker på om de skrev det eller jag har läst de ett på en konkurrerande nyhetssida.

Som jag tolkade det då var att det skulle vara något liknande dunpersdäck fast skogsanpassade.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Mammoth - ny stor skotare?

Torbjörn Johnsen  
#759068 Nu släpper Ponsse några bilder och lite mer info men information på Ponsses sajt om tekniska prestanda är fortfarande lite knapphändig. Den ser ut att väga in på 28,5 ton, har K121-kran och enligt pressinfo så kan man utläsa följande:

Skotaren hamnar i "kategorin 25 tons lastkapacitet" och den har upp mot 8 kvm lastarea. Ponsse Mammoth kan utrustas med Active Seat (stolen svänger med kranen istället för hytten som hos vissa andra tillverkare) och Active Cabin.

Det finns i dagsläget ingen information om hjuldimensioner eller motorkonfiguration. En stor skotare verkar det hursomhelst bli och här kommer några bilder:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse Mammoth - ny stor skotare?

paavo25  
#759123


från 26min framåt (på finska från sverige) Även lite svenska och engelska

Och så låter ni helena köra mini hjulastare, efter de kommer inslag av jd fabriken i joensuu som fylde 50år. Även dom begränsas av komponentbrist.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Mammoth - ny stor skotare?

alias  
#759128 Vilket jäkla monster!

Skotaren känns som en utpräglad maskin för bolagsmarker i de nordligare delarna av landet.

Tror och hoppas inte att detta kommer att bli en vanlig syn på privatägd skogsmark i de södra delarna av Sverige.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Mammoth - ny stor skotare?

machonisti  
#759130 Så har man även sagt förr...

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Mammoth - ny stor skotare?

skogsjan695xl  
#759140 Blir intressant att se hur det kommer hålla med däck och boggilager. Känns som däck kontot bör hållas högt. Alla andra stora som kastar 20 ton äter ju däck direkt det körs med lite överlass.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).