Socialt (mer om oss)

Vinterrapporten

3276 inlägg 614730 visningar 108 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Palakangas  
#494730 SMHI's mätstation i Sänningstjärn registrerar 116 cm snö. Nu blir det nog mera, kan bli upp till 50 cm blötsnö onsdag-torsdag.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

axwell  
#494753
Palakangas skrev:SMHI's mätstation i Sänningstjärn registrerar 116 cm snö. Nu blir det nog mera, kan bli upp till 50 cm blötsnö onsdag-torsdag.


Nu börjar det bli mer än lagom, har själv slutat ploga skogsvägen då det inte längre känns frestande med skogsjobb. :roll:
Här var prognosen 35 cm tom fredagmorgon, nu har dom höjt till 47 cm . 😡

Dags att sätta ut ASDM-pinnen. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Delsbo  
#494763 Håller med dig @axwell NU är det "mer än lagom".. Tittar på YR och ser prognosen för de närmaste dagarna..



Dom ju haft fel tidigare.. Hoppas dom har fel nu oxå (säger en som gillar vintern)..

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Palakangas  
#494854 Nordanstigs Kommun håller skolorna stängda på torsdag på grund av befarat rejält snöoväder.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495205 Jaha, då kommer skördaren preliminärt på onsdag, långdtidsprognosen såg skaplig ut. Blir nog inte bättre än så här i vinter. Tror ni det hinner bli lite fastare i backen på 5 dagar med runt 5 minus... :-ss

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495285 När kommer skotaren?

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495335 Någon dag senare, misstänker jag.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

halvproffs  
#495379 -7 och en isande kall vind. Snöar inget för tillfället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Brorsan  
#495380 +- 0 Äntligen börjar regnet övergå i snö. vi har nog fått lika mycket nederbörd som er lite längre norröver dom senaste dagarna.
Det är så j....la blött så man får markskador när man går med motorsågen i skogen. 😡
Hästhagarna är en sörja och t.o.m vägarna börjar bli det. Skitvinter!!!!
Olle

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

isteskog  
#495388 Och här hos mig är det nog 80 cm med snö. Idag driver ett lättare snöfall från norr igen vägarna, fast inte lika hårt som igår .... :???:

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

axwell  
#495402 Radiovästernorrland rapporterar om snödjup. Gåltjärn (det finns flera i länet) 175 cm, Sänningstjärn 147 cm (ligger ju i Hälsingland) min närmaste station 10-20 km bort har bara 134 cm.
Den här Gåltjärn finns inom länet enl SMHI, det är bara svenskt rekord just nu för kustnära stationer.
Fjällstationer har mer än 175 cm.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

bgl  
#495408 Enligt SMHI:s snödjupskarta har vi här i norra Örebro län under 40cm. Den som plogar skogsvägar håller knappast med om den siffran. I natt har den senaste blöta snön fryst till så att flytta plogkanter med sidovinge är ett tufft jobb.
När jag var liten plogades den mesta snön i byarna med Grållar och litet blad bak. Så småningom blev vägen för smal och då kom en bonde frän grannbyn med spetsplog på sin fordon Major. Det var en stor traktor tyckte i alla fall vi barn. När även Fordon fick problem brukade han säga: "traktorn verkar bli mindre för varje plogvända!"

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

axwell  
#495421 Nu vet jag att det är samma Gåltjärn(med 175 CM SNÖ) som vi för drygt 10 år sen försökte hitta något fritidshus i, snön kommer ovanligt tidigt där.
Det ligger högt i förhållande till omgivningen, några mil väster om Älandsbro i Härnösands kommun.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495443 Har inte så mycket att komma med...

Har i alla fall kopplat för plogen ifall det skulle behövas i helgen. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495644 -4 minus och mulet. 5cm snö.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).