Socialt (mer om oss)

Vad var det senaste ni köpte??

11290 inlägg 2319512 visningar 391 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Robertberg  
#396453 En ny favorit, en röjkniv! Trimmade längs eltråd idag, då var den perfekt att ha med i bakfickan för grenar och buskar. Känns som att den kommer användas mycket. Smart med böjen i änden som skyddar mot stenkörning.
En nackdel att det blir spetsiga stubbar.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

JensSkoog  
#396461 En trädgårdsslang på Rusta, som nyss öppnade här i staden. Fem meter som blir
femton när det kommer tryck. Märkligt, men det funkar. Undrar hur länge den holler. :wink:

Senn blev det en ny gasgrill, eftersom den gamla var rostat sönder :cry:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

sundelius  
#396463
JensSkoog skrev:En trädgårdsslang på Rusta, som nyss öppnade här i staden. Fem meter som blir
femton när det kommer tryck. Märkligt, men det funkar. Undrar hur länge den holler. :wink:
1466282036_hageslange_18_06_16_(1).jpg

Senn blev det en ny gasgrill, eftersom den gamla var rostat sönder :cry:
1466282164_ny_grill_18_06_16_(2).jpg

Lyckades jag inte övertyga dig om Muurikkans förträfflighet?

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

JensSkoog  
#396469
sundelius skrev:Lyckades jag inte övertyga dig om Muurikkans förträfflighet?

Jo, så absolut, "sundelius"! :-BD :-BD
Använder en hempulad utgåve av den när jag grillar, och det är bästa sättet att få
bra grillmat på, enligt mig. Sist vecka gjorde jag ox- och fläskfilet till ett stort gäng
mannfolk på den, och dom åt som vargar och jublade över hur bra det var :grin:

Men, flickorna och fruntimmeret vågar inte med den metoden, så
jag fick göra dom till viljes ochså :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Hema  
#396484
JensSkoog skrev:
sundelius skrev:Lyckades jag inte övertyga dig om Muurikkans förträfflighet?

Jo, så absolut, "sundelius"! :-BD :-BD
Använder en hempulad utgåve av den när jag grillar, och det är bästa sättet att få
bra grillmat på, enligt mig. Sist vecka gjorde jag ox- och fläskfilet till ett stort gäng
mannfolk på den, och dom åt som vargar och jublade över hur bra det var :grin:

Men, flickorna och fruntimmeret vågar inte med den metoden, så
jag fick göra dom till viljes ochså :wink:

Borde de inte lita på dig vid detta laget?

Avatar Fallback

Re: Sv: Vad var det senaste ni köpte??

Hema  
#396485
stefanm skrev:Köpte mig en nyvab - vagn förra veckan och var ut och tog hand om lite vindfällor i helgen. Jag glömde dessvärre verktyg för att flytta upp grinden så det blev lite baktungt. Vagnen fungerade bra och jag är nöjd än så länge men däremot inser jag att jag måste skaffa en bättre 4-hjuling. Den kawasaki 300 kubikare från 90-talet jag kör med idag (farsans gamla ök) fungerar för att frakta arslet och sågen men är alldeles för klen för att köra fram virke med. Den fastnade ett flertal gånger och stannade pga varmgång.
Motorsågen börjar tyvärr också sjunga på sista versen tror jag, börjar vara dags att byta ut den också.

@stefanm testa först att flytta fram grinden, så att stockarna ligger centrerade över boggien, då kommer nog Kawasakin uppföra sig betydligt mycket bättre. Om den fortfarande skulle hålla på och fastna så testa med kedjor. Oftast är det inte kraften på maskinen som är problemet utan viktfördelningen och greppet. Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Sv: Vad var det senaste ni köpte??

stefanm  
#396487
Hema skrev:
stefanm skrev:Köpte mig en nyvab - vagn förra veckan och var ut och tog hand om lite vindfällor i helgen. Jag glömde dessvärre verktyg för att flytta upp grinden så det blev lite baktungt. Vagnen fungerade bra och jag är nöjd än så länge men däremot inser jag att jag måste skaffa en bättre 4-hjuling. Den kawasaki 300 kubikare från 90-talet jag kör med idag (farsans gamla ök) fungerar för att frakta arslet och sågen men är alldeles för klen för att köra fram virke med. Den fastnade ett flertal gånger och stannade pga varmgång.
Motorsågen börjar tyvärr också sjunga på sista versen tror jag, börjar vara dags att byta ut den också.

stefanm testa först att flytta fram grinden, så att stockarna ligger centrerade över boggien, då kommer nog Kawasakin uppföra sig betydligt mycket bättre. Om den fortfarande skulle hålla på och fastna så testa med kedjor. Oftast är det inte kraften på maskinen som är problemet utan viktfördelningen och greppet. Lycka till.


Jo, jag glömde tyvärr alla verktyg när jag var ute. Den lär gå betydligt bättre när jag får flytta fram grinden. Det största problemet med kawasakin var dock att den gick varm när veden skulle fraktas hem längs vägen. Den har gått många hårda mil och är sliten så den börjar ändå förtjäna en pension. Tack för tipset!

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

JensSkoog  
#396489
Hema skrev:Borde de inte lita på dig vid detta laget?

Sker några gånger att dom får grilla själv när jag inte är hemma, och då måste
det ske snabbt och utan rök eller sot på händerna :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396685
bgl skrev:Ingen verkar ha rapporterat inköp på Skogsmaskindagarna i Karlskoga?!


Ok då, jag köpte en svetshjälm åt mig själv, samt en stor flack fällkil.
Flickvännen beställde kastlina, vikter och någon konstig tingest liknandes en uppfällbar papperskorg/IQ-test att förvara linan i.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396846 Panasonic videokamera - VXF990 , inga fler gryniga filmer på bloggen! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396875
Uvskogen skrev:Panasonic videokamera - VXF990 , inga fler gryniga filmer på bloggen! :smile:

Nu höjde du förväntningarna.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

benestad  
#396880 nya sängar dom gamla är nog minst15 år gamla då är det dax :-BD
å

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

JensSkoog  
#396972 Var en sväng på "Felleskjøpet" och där blev det en FS130 till gräs och slyröjning. Mina yngsta döttrar
vil försöka sig i det arbetet, och FS 460:an blir för tung :wink:

Senn blev det tre femlitrar med Stihl Motomix och några extra muttrar till röjsågar och motorsågar.



Dom frågade om jag inte skulle ha kedjeolja ochså, och blev lite förvånad när jag berättade
att den köper jag på Coop'en där den kostar 11.90 för litern :lol: (rapsolja)

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

husqvarna_med_sthil  
#397023 Ett stycke Makita vinkelslip som Bauhaus har kört extrapris på 499:-. Fanns en maskin kvar på hyllan idag i Birsta utanför Sundsvall efter jag burit min till kassan. Har längtat efter något mera lättarbetat sedan Metabon la av och jag bara haft en Meec. Hoppas detta fungerar bättre.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

JensSkoog  
#397025
husqvarna_med_sthil skrev:Ett stycke Makita vinkelslip som Bauhaus har kört extrapris på 499:-. Fanns en maskin kvar på hyllan idag i Birsta utanför Sundsvall efter jag burit min till kassan. Har längtat efter något mera lättarbetat sedan Metabon la av och jag bara haft en Meec. Hoppas detta fungerar bättre.

Den kommer du inte till att bli missnöjd med. Makita holler kvalite, så du har gjort ett bra köp :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).