Socialt (mer om oss)

9% av svenskarna har en miljon på banken

214 inlägg 64575 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Emanuel90  
#720804 Mitt favoritcitat från stinsen: Börsen rasar ibland, det är för att stockholmarna ska sälja sina aktier så att smålänningarna kan köpa dom billigt

Elmia
Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JörgenO  
#741153 Nu lägger vi ytterligare ett bra sparandeår bakom oss.

Är det några som gått o blivit en av de nio procenten? Bra avkastning o inga semestrar att göra av med pengar på de senaste två åren 😁👍 har kanske hjälpt.

Banksparande är väl lite begränsande och/eller dumt men fonder o aktier medräknat så är det nog tryggt om man lyckas ha en miljon i likvida medel.

Mina favoritaktier i spelbolag har gått dåligt i höst och fastighetsbolag som jag alltid är skeptisk till har gått jättebra på börsen i år.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Stampep  
#741163 Ska börja spara på min andra miljon nu, den första gick åt helvete 😉
Inte har jag lyckats spara nå mer än vanligt, snarare åt andra hållet. Småbarn och husrenovering ger inte precis mycket över. Men kul är det och bra blir det. Kanske inte lämnar en massa pengar åt barnen, men dom kommer ha haft föräldrar som varit mycket med dom och förhoppningsvis lärt sig att det faktiskt är skönt att ha gjort något själv snarare än att jobba till sig pengar och köpt grejer och tjänster.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Grålle52  
#741166 Problemet är väl att så fort det blir pengar över så vips står det nåt nytt i garaget...

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JörgenO  
#741169 Om jag iddes så skulle jag försynt påpeka att vi som ”jobbar till oss pengar” även ibland kan råka oss till att ”göra något själv”. Några av oss (talar bara för mig själv men…) har även lärt oss namnen på några av barnen och även kommit ihåg en eller annan födelsedag o skänkt lite lycka till deras annars så fattiga barndom.
Så… till den det berör eller den som känner sig träffad, fortsätt gärna att godhetsmarkera hur inihelvete mycket bättre du är för barnen än vi som är intresserade av sparande…
…men starta en annan tråd för det, den här tråden kan väl få fortsätta hålla en icketjafsig ton om det är OK för dig?

Vänligen
//Jörgen

PS din inledning har redan dragits två gånger i den här tråden… hade du kanske sett om du varit seriöst intresserad🤪

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

svampbob  
#741225
Grålle52 skrev:Problemet är väl att så fort det blir pengar över så vips står det nåt nytt i garaget...


Det blev en X5a igår så även jag föll dit på det men miljonen finns fortfarande kvar på sitt konto.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

nilsszzon  
#741256 Jörgen0 är det embracer månne som varit sänke i höst?

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741263 Står litt innteresangt her, er på norsk då : https://www.nrk.no/norge/husholdningene ... 1.15779993 Merk særlig dette om prisnivå på aksjer.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Stampep  
#741266
JörgenO skrev:Om jag iddes så skulle jag försynt påpeka att vi som ”jobbar till oss pengar” även ibland kan råka oss till att ”göra något själv”. Några av oss (talar bara för mig själv men…) har även lärt oss namnen på några av barnen och även kommit ihåg en eller annan födelsedag o skänkt lite lycka till deras annars så fattiga barndom.
Så… till den det berör eller den som känner sig träffad, fortsätt gärna att godhetsmarkera hur inihelvete mycket bättre du är för barnen än vi som är intresserade av sparande…
…men starta en annan tråd för det, den här tråden kan väl få fortsätta hålla en icketjafsig ton om det är OK för dig?

Vänligen
//Jörgen

PS din inledning har redan dragits två gånger i den här tråden… hade du kanske sett om du varit seriöst intresserad🤪


Tror du missförstod lite, absolut ska man jobba till sig pengar och köpa till sig tjänster i den mån man själv vill det.
Ville bara lägga in en liten påminnelse att det finns andra sätt att "spara" än rena pengar.
Personligen tar jag hellre en dags snickarhjälp än 5000:- i näven ex vis. Självklart vill nog dom flesta sina barns bästa, men verkar tyvärr som det går mer och mer åt att det är viktigare att ha ett nytt kök eller åka på semester än att faktiskt umgås med både familj och vänner.

Ursäkta om jag trampade på några tår eller gick OT.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

jannee  
#741268 Teknikbolagen har överlag gått dåligt i år, men de som spritt sitt ägande bör ändå gått +
Hösten har varit miserabel, men det är bara till att ta nya tag.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741316 Klart att man har en miljon sparat, vem har mindre?? :grin: :lol: :D =))

Skojar bara med er lite :wink: Men en liten slant har man ju sparat i fonder och aktier.

Jag blir nu lite nyfiken, hur har era fonder / aktier utvecklats i år??
Så här ser det ut för mig...

Efter 6 månader låg jag + 14%
Efter Augusti månad var jag + 19,08%
September var en mörk månad då var jag tillbaka på +14,94%
Månaden efter hade nästan allt återhämtat sig, + 18,64%
Och nu efter December så hamnar jag på +23,21%

Kanske inte toppresultat, men med tanke på att jag inte är kunnig eller så aktiv i mitt sparande så är jag nöjd.
Har man den utvecklingen varje år så räcker det ju med 1,5 - 2 miljoner för att man skulle kunna lägga ner att jobba och bara gå hemma i skogen och mysa....

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

jannee  
#741321 Knappt 6 % i värdeökning i år, däremot var 2020 avsevärt bättre, onödigt att lämna de uppgifter p.g.a. den svenska avundsjukan.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

nilsszzon  
#741323 -5,6% i år

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JörgenO  
#741332
nilsszzon skrev:Jörgen0 är det embracer månne som varit sänke i höst?

Jo, ett av sänkena… Stillfront o Paradox har inte heller haft nån vidare utveckling. O ljuset från väst, TakeTwo, har fört en blygsam tillvaro runt 170 USD hela året.
Nåväl, de kanske kommer igen 😁

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

WarPeter  
#741333 +28.1 i år med hjälp av enbart fondmix. Höll uppe vinsten tack vare att jag sålde av allt innan sista dippen. Nu vill det bara till att inse att det var tur och inte skicklighet så att man inte får hybris och tror att man kan tajma att stiga ur och gå in igen. Det har historiskt inte varit någon framgång för mig iaf.

Min känsla är att jag gör bäst i att hålla mig utanför börsen tills slutet av januari iaf, vad tror ni?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).