Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 515823 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

axwell  
#387879
isteskog skrev: Sådant här gnag är inte kul! Massaved av första stock :(


Det här skulle jag inte ha gett rådjuren skulden för, i skamvrån skulle jag ställt älgen. :geek:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

JensSkoog  
#387888 Tackar! Då har jag fått lära lite svensk i dag ochså :grin:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

tallen100  
#387890
JensSkoog skrev:Tackar! Då har jag fått lära lite svensk i dag ochså :grin:

Jag också :grin: Det finns en massa olika uttryck för saker och ting och avståndet behöver inte vara långt heller mellan ställena :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

axwell  
#387892 Tror att det är vanligare med "Förna" i Sverige. :geek:

"Fönn" resp. "Fönna" i Överkalixmålet.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

halvproffs  
#387897 Där ser man! Underbart att ni är på hugget och förklarar. Trodde i min enfald att det var ett vanligt ord. Tråkigt med alla skador på träden. Planterade igen en inäga och vintern efter blev det mycket snö. På våren såg man att sorken hade trivts under snön och stammarna lyste vita. Många hundra plant gick åt men som tur är har det bara hänt en gång. Snytbaggar har väl också ätit upp några hundra plant. Snökaoset -98 tryckte ihop stammarna på 1-2 meterhöga träd så stammarna blev alldeles krokiga. Vi hade en varm vår och granplanten som var ca3år gick över till sommardräkt. Det var 1 tunnland, alla plantorna dog när det blev 10 minus i Maj. Älg och rådjurskador. Förmodligen mm mm. Konstigt att man inte ger upp. Usch, nu kände jag mig negativ direkt på morron men det är verkligheten :shock: .
Nu ska jag iväg och röja 4ha som har kommit otroligt fin :grin: t.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#387902 Axwell! Gnagskadan är av älg :smile: Den sitter alldeles för högt för rådjuren, sen har jag inte barkgnagskador från rådjuren, utan det är plantskog upp till ca halvmetern som de ger sig på.
Det jag visade på bilderna är bara vanliga bestånd som har olika slags skador. De verkligt angripna finns på fastigheten, men har tack och lov minskat i omfattning :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#388441 Har i ett par dagar hållit på att barka virke till årets kolmila. Vi har varit 4 st som barkat ungefär 2 traktorlass. Vi fick flytta till en ny plats i år. I fjol var det några som nästan stoppade slutdelen av milningen. Så i år letade vi upp en plats: Tittkojan några km från Stora Dalsjön. Nu ska det nog gå bra .... det är ca 2 km till närmaste stuga :wink:
Nästa steg är att ta upp en grävare som tar bort stubbar och krafsar fram gammal kolstybb. Det har kolats tidigare på platsen. :smile:
Där ska milan stå!
Arbetsplats!
Barkargänget+ en annan som fotade ;)
Bra med traktor till hjälp när man ska flytta på virke.
Fiffigt hjälpmedel för att hålla kvar bitarna när man barkar.
Kommande plats för kolmilan.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Carlfritidshuggare  
#388443
isteskog skrev:Har i ett par dagar hållit på att barka virke till årets kolmila. Vi har varit 4 st som barkat ungefär 2 traktorlass. Vi fick flytta till en ny plats i år. I fjol var det några som nästan stoppade slutdelen av milningen. Så i år letade vi upp en plats: Tittkojan några km från Stora Dalsjön. Nu ska det nog gå bra .... det är ca 2 km till närmaste stuga :wink:
Nästa steg är att ta upp en grävare som tar bort stubbar och krafsar fram gammal kolstybb. Det har kolats tidigare på platsen. :smile:


Vilket jobb att barka. Hur mycket kol tror du ni får om allt går bra?

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Göt  
#388445 Skönt att höra att ni inte gav upp med kolningen :-BD

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#388449 Ingen aning Carl fritidshuggare! Vi måste nog kola några milor innan vi har på fötterna i denna fråga ..... men kul ska vi ha i år igen :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Göt  
#388451 Men va är det för traktor ?

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

alias  
#388454
Göt skrev:Men va är det för traktor ?


Leyland (tidigare kallad Nuffield och senare Marshall om jag minns rätt) troligen någon av följande modeller: 604/704/804

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#388455 Rätt svar någon? Traktorns ägare är Skogsforummedlem och har varit på bild i någon äldre blogg. Svaret finns där om man nu inte ser det ändå! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#388457 Alias var snabb som katten! :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

halvproffs  
#388460 varför barkar ni virket? Har inte sett någon göra det här.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).