Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 515848 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#388461 Vi randbarkar virket och lägger det i kors så att det torkar på bättre. Ifjol hade vi rått virke och då fick vi ingen fart i milan i början .... nu är vi bara glada amatörer och provar oss fram :smile:

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Volundsmed  
#388475 Vi gjorde en kolmila i början av 3an på gymnasiet. Vi högg virket på vårkanten med hjälp av skolans hypro, på så vis blev det rätt barkat. Vi la upp virket med hjälp av 1 skotare och 1 mowi vagn på samma sätt som ni har gjort, allt detta på våren. Sen började vi bygga andra veckan på terminen och tände milsn efter 2 eller 3 veckor. Nackdelen med att göra en kolmila på gymnasiet var att vi inte tog det på så stort allvar. Vi eldade milan i bara 5 dagar så vi hade kunnat elda den lite längre tycker jag. Sen packade vi kolen och sålde på öppet hus och för dels dom pengarna åkte vi på klassresa till danmark i 5 dagar :D

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

alias  
#388480
isteskog skrev:Alias var snabb som katten! :-BD


@isteskog:

Hade nog inte lagt det på minnet om inte de som arrenderade grannfastigheten till föräldragården på 90-talet körde Leyland 804 och Marshall 702 eller något sånt.

Vet jag frågade i Villman klapp & kråta (reservation för stavningen) lite om detta traktormärkes popularitet i Finland då det känns som lite av en udda fågel på svenska lantbruk.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#388508 Här uppe i mina trakter såldes det en hel del Marshall under 80-90-talet. Bertil Jonssons i Bollnäs (nu Kilafors) konkurrerade med lantmännen om maskinförsäljningen. En i grannbyn har en 704 vet jag. Bra frigångshöjd på dessa traktorer! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#389061 Tycker att torrträden har ökat de senaste åren! :???:
Det blir grupper på ca 10-15 granar som torkar bara på en månad ibland ...... :shock:
Hygget bortom högarna tillkom under 2011 års storm.
Vindfällskant som det har börjat torka i. Kusarna har haft kalas :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389123 Skjut mera barkborre så slipper du skadorna!

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#389627 Idag när jag satte upp skylten Avlyst bäverjakt (fick faktiskt VVO:et med på detta), så var fiskevårdsföreningen där och började med spången över Dalån. Det tjorvade lite i och med att den ena stolpen fastnade i en sten. Roligt att det finns ideellt folk som ställer upp fortfarande! :smile:
Fiskevårdsföreningen jobbar.
Telefonstolpen fastnade!
Hoppas andemeningen förstås!

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Vilsten  
#389631 I mitt VVO röstades nyligen igenom skottpeng på bäver.... Olika syn på saken i olika delar av landskapet.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#389640 Det är skottpengar även i vårt VVO på bäver :smile:
Jag begärde en avlysning på jakt av bäver på en del av min mark där jag har en bäverdamm med hydda. Nu är det en frivillig avlysning men stämman godtog det och skulle även skriva in det på hemsidan.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Palakangas  
#389653 Dalån, den har jag läst om i en bok av Birger Lundberg. Kapitlet heter Timmer mot Ljusnan.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#389687 Stämmer det Palakangas! Birger Lundberg bodde på somrarna i grannbyn Mörtsjö. Han skrev flera bygdeskildringar, bland annat : Byarna Utom Skogen och Kojan i skogen. Faktiskt väldigt bra böcker om en brytningstid på landet vid 50-60 talet.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#389833 Missbildningar på björk!
Har en björk mot en sommarstuga som inte ser ut som vanliga björkar. Den är nästan svart! Grenar och löv visar att det är en vårtbjörk .... men hur kan den se ut som den gör? Någon med liknande exemplar?
Nu håller den tyvärr på att torka i toppen :(
Någon som sett en liknande björk förr. Nästan helsvart! Om någon undrar så står den mellan tallen och den vita björken ;)
Rejäl knosa!

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Blivande snickare  
#389839 Intressant. Fäll den å se om det är masur vetja, man kan ju ha tur ibland :)

Fin vril åxå!

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#389850 Det ska jag göra Blivande snickare! Den håller ju ändå på att torka!

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

JensSkoog  
#389851 Har sett det några gånger, och tänkt att det är tecken på sjukdom. Dom lever inte länge när
dom blitt så, så jag tar dom ner. Sker gärna när dom står i mellan stora granar.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).