Arbetskläder för skogen

Mobil med ut i skogen?

15 inlägg 2998 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mobil med ut i skogen?

lundqvist.r  
#819211 Under de senaste dagarnas pyssel i skogen har jag irriterat mig på att mobilen hela tiden varit hyfsat svårtillgänglig. Den passar bäst i byxornas bakficka, men då hamnar den under huggarbältet. Jobbigt att få fram. Och benficka på framsidan eller sida är ofta rätt utsatt för närkontakt med hårda saker. Är det någon som har hittat någon annan lösning?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Mobil med ut i skogen?

Järnoxen  
#819213 Benficka eller bröstficka brukar vara det bästa. Bröstficka är väl allra bäst och lättillgänglig om något skulle hända. Stryktålig mobil är att föredra men inte ett krav.

Användarvisningsbild

Re: Mobil med ut i skogen?

JörgenO  
#819214 Jag försöker alltid ha min i höger bröstficka (och första förband i vänster) på huggarjackan/blusen

Avatar Fallback

Re: Mobil med ut i skogen?

lundqvist.r  
#819216
JörgenO skrev:Jag försöker alltid ha min i höger bröstficka (och första förband i vänster) på huggarjackan/blusen


Håller med, det vore bäst. Och det gick rätt bra så länge jag hade en liten Nokia. Men nu är ju mobilerna så stora, min Xiaomi är som en liten padda.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mobil med ut i skogen?

toker72  
#819288 Brukar hänga mobilen i en liten tygväska runt halsen använder den inte i skogen men den är med som säkerhet och då är den ur vägen.

Användarvisningsbild

Re: Mobil med ut i skogen?

Sjögård 4  
#819319 Har också en Iphone i bröstfickan men har något år köpt en billig telefon enbart för skogsarbete. Dvs ett enkelt alternativ (telefon, sms) för säkerhet och detjävlassåjagblirsenhemtillmaten-samtal.

Någon som har erfarenhet av Nokia 800 Tough?

Avatar Fallback

Re: Mobil med ut i skogen?

ulfber  
#819360 Hej
Har också min i höger bröstficka på huggarjackan ,på min så är fickan högt upp mot axel nästan,fällde en stor björk över vä smalben,tur att man hade den där då

Användarvisningsbild

Re: Mobil med ut i skogen?

Raggarö  
#819373 Vad man än tar ut i skogen så se till att batteriladdningsporten skyddas, använder numer kirurgtejp för att inte få in en massa bös där det inte hör hemma. Har haft fullt med jord, gamla stubbspån, barr och annat i både sidoficka och bröstficka - Är det tillräckligt eländigt så letar sig skiten in.

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: Mobil med ut i skogen?

toker72  
#819428 Brukar få ta en nål och rengöra ladd uttaget när inte laddaren går i riktigt.

Avatar Fallback

Re: Mobil med ut i skogen?

jsn  
#819462 Annars har ju Ulefone dammskyddade kontakter så jag slipper numera rengöra mobilkontakterna med nål!

Avatar Fallback

Re: Mobil med ut i skogen?

Torleif  
#821105 Jag har konstaterat att den moderna telefontekniken är utvecklad för folk som inte arbetar.

Jag har en enkel CAT telefon som man kan ringa och skicka textmeddelanden med. Det är vad jag rimligt kan bära med mig och riskera att fördärva när jag arbetar. Den går att ringa hem med när någonting har gått galet och kunderna kan ringa till mig gällande arbetet. Mer än så behövs inte.

Användarvisningsbild

Re: Mobil med ut i skogen?

Sjögård 4  
#821112 @Torleif; någon speciell modell av CAT du kan rekommendera?

Avatar Fallback

Re: Mobil med ut i skogen?

Torleif  
#821446 Modellbeteckningen är bortnött så jag vet inte vad den heter men den lär vara antingen enklaste eller nästenklaste modellen de har.

Avatar Fallback

Re: Mobil med ut i skogen?

fura  
#821451
Sjögård 4 skrev:Har också en Iphone i bröstfickan men har något år köpt en billig telefon enbart för skogsarbete. Dvs ett enkelt alternativ (telefon, sms) för säkerhet och detjävlassåjagblirsenhemtillmaten-samtal.

Någon som har erfarenhet av Nokia 800 Tough?



Det är den bästa telefonen jag haft .
Mvh Fura.

Avatar Fallback

Re: Mobil med ut i skogen?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821452 Har "alltid" i vä skjortficka. MEN det gäller leta på skjortor med tryckknappar för min del, samt att minsta iphone får plats då jag behöver sköta annat jobb samt ha jaktappen mm. Det blit tyvärr en del skjortletande.
Nu senast hade pinewood rätt skjortmodell så då blev det 3 st köpta. Skjortor med för liten ficka funkar också om de har lock . Då blir det senilsnöresvarning på mig för då sätter jag en gummisnodd mellan knapphålet och knappen.
Men det är kasst att klädesbranschen tom ska snåla på skjortfickornas storlek. Har man inte fattat att man kan ha mobilen där men behöver lock. Det är väl bara tik-tokar som har mobil i näven hela tiden?
Sen är telefonen varm när man är på vinternöje. MEN tyvärr blir den också svettfuktig, så det är väl kompromisser som med allt annat. Är det huggarblushobby så blir det i bröstfickan, då är den ur vägen.
Så gör jag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).