Arbetskläder för skogen

Pfanner skogsjacka - bra eller piss?

11 inlägg 3673 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pfanner skogsjacka - bra eller piss?

Badger  
#813776 Har huggt i vanlig träningsoverallsjacka tills nu. Den är söndersliten så tänkte skaffa mig en riktig jacka till vintern. Tänker att det är bäst att ta en tunn och sen har olika tröjor under efter temperatur.

Vad säger ni på forumet om Pfanners jackor. Är de bra? Värda sitt pris eller ska man titta på något annat?

Den här verkar lagom på pappret.
https://skogma.se/p/pfanner-forest-ligh ... 2244751011



   TS
Avatar Fallback

Re: Pfanner skogsjacka - bra eller piss?

alias  
#813816
Badger skrev:Har huggt i vanlig träningsoverallsjacka tills nu. Den är söndersliten så tänkte skaffa mig en riktig jacka till vintern. Tänker att det är bäst att ta en tunn och sen har olika tröjor under efter temperatur.

Vad säger ni på forumet om Pfanners jackor. Är de bra? Värda sitt pris eller ska man titta på något annat?

Den här verkar lagom på pappret.
https://skogma.se/p/pfanner-forest-ligh ... 2244751011


Om du kollar på bilden längst ner i inlägget som jag länkar till nedan så kan du se hur plaggen åldras:

Tips på huggarbyxor

Tror att den äldsta jackan är inköpt på Elmia någon gång runt 2007-2008 och är mycket välanvänd. Nyttjar den fortfarande vid röjning och plantbehandling m.m. där det inte gör så mycket att färgen bleknat, medan den nyare används primärt vid motorsågsarbete.

Jag skulle idagsläget inte tveka på att min nästa uppsättning huggarkläder också blir av märket Pfanner - sålänge det inte kommer indikationer på försämrad kvalitet.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Pfanner skogsjacka - bra eller piss?

Badger  
#813825 Tack. Vilken av deras modeller har du? Forest Light är väldigt billig i förhållande till de andra modellerna, antagligen för att den är i Nylon och de andra i Cordura.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pfanner skogsjacka - bra eller piss?

alias  
#813830
Badger skrev:Tack. Vilken av deras modeller har du? Forest Light är väldigt billig i förhållande till de andra modellerna, antagligen för att den är i Nylon och de andra i Cordura.


De som jag har är nog mest lika "KilmaAir Forest arbetsjacka".

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Pfanner skogsjacka - bra eller piss?

Badger  
#813842 Den lite dyrare modellen då. Står det Cordura i tvättlappen på din? För egen del vet jag inte om jag vill betala mer än 1500 nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pfanner skogsjacka - bra eller piss?

alias  
#813843
Badger skrev:Den lite dyrare modellen då. Står det Cordura i tvättlappen på din? För egen del vet jag inte om jag vill betala mer än 1500 nu.


Jag och jackan är tyvärr inte på samma plats för tillfället. Ska försöka komma ihåg att kolla på tvättlappen i helgen.

Visst är det trevligt om man kommer undan billigt, men är plaggen bekväma och håller i 10+ år så tar jag gärna merkostnaden i inköp - men det är upp till var och en, och med lite tur så är den modellen du kollar på lika bekväm och hållbar som den dyrare.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Pfanner skogsjacka - bra eller piss?

anersimyra  
#813857 Den numera lite väl dyra timbermen allround är annars en riktigt bra jacka vilket även gäller brallorna. Hållbarheten var åtminstone innan Skogma bytte leverantör bland de hållbaraste kläder som jag ägt. Jackan har bra fickor på rätt ställen och att armarna är lätt på och avtagbara är ett stort plus då man får två plagg i ett.

Användarvisningsbild

Re: Pfanner skogsjacka - bra eller piss?

Badger  
#813863 Jo, min filosofi rent allmänt är att det är bättre att betala mer för något som funkar är att betala lite för något som är skit och aldrig används. Hur är värmen i de jackorna som ni har? Vill inte ha en för tjock jacka så den blir omöjligt varm att ha när det är typ 15 plusgrader.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pfanner skogsjacka - bra eller piss?

anersimyra  
#813865 Timbermen allround är åt det ”semivarma” hållet. Vid +15 får det inte gärna vara soligt och vindstilla, men vid mer ruggiga förhållanden så funkar det bra. Blir det för varmt så går det som sagt snabbt och enkelt att ta av armarna..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Pfanner skogsjacka - bra eller piss?

Oddski  
#815356 Pfanner forrest light er en tynn softshell-jakke. Har denne selv, men den er best egnet til fritidsbruk enn skogbruk. God kvalitet, men tror ikke den tåler mye kvist før den er ødelagt. Klimaair Forest derimot skal ha veldig god slitestyrke, så vurderer en selv, men den er alt for dyr egentlig:)

Avatar Fallback

Re: Pfanner skogsjacka - bra eller piss?

alias  
#816009
Badger skrev:Den lite dyrare modellen då. Står det Cordura i tvättlappen på din? För egen del vet jag inte om jag vill betala mer än 1500 nu.


Får be om ursäkt för sen återkoppling.

Kollade på tvättlappen, men där var det tyvärr inte mycket läsbar text kvar alls.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).