Arbetskläder för skogen

Hur mycket kostar ett söndersågat knät?

20 inlägg 6541 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur mycket kostar ett söndersågat knät?

Badger  
#812711 Fick idag höra från bekant att en skogsägare hans jaktlag sågat sig väldigt illa i knät. Efter utredning hade det fastslagits att sågskyddsbyxan inte fungerat på grund av att de saknats säkerhetstoppning just där sågkedjan träffat. Oklart om det berodde på att det var ett konstruktionsfel och att den modellen inte har stoppning mellan två sömmar eller om det var ett fabrikationsfel på just det exemplaret. Tillverkaren vill tysta ner det och det pågår nu förhandlingar om ekonomisk ersättning för att den drabbade inte ska skriva på ett tystnadsavtal.

Undrar hur mycket betalt skogsägaren erbjuds för tystnaden. Vad tror ni?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kostar ett söndersågat knät?

Elis76  
#812716 Vad är trovärdigheten i detta??

Är man skogsägare sköts detta normalt genom ens försäkringsbolag. Jag har aldrig hört talas om tysta överenskommelser där man försöker runda lagstiftningen på egen hand.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kostar ett söndersågat knät?

Badger  
#812718 Mycket hög. Jag är spänd på att se om utfallet blir en uppgörelse eller om de inte kommer överens och det blir massmedialt istället. Har bekanta som varit med i liknande uppgörelser när det gäller privat sjukvård. Låter inte så konstigt att ett stort varumärke gärna slipper uppmärksamhet för osäkra säkerhetsbyxor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket kostar ett söndersågat knät?

maltex  
#812720 Beror väl på vilken sågskyddsklass man har på brallorna. Har man A så går det nog utmärkt att såga sej i knäet ,B blir det lite svårare och med C kan det nog bli lite kämpigt. Sen är det väl ingen tillverkare som garanterar 100% skydd på sina produkter.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kostar ett söndersågat knät?

Williamm  
#812722
maltex skrev:Beror väl på vilken sågskyddsklass man har på brallorna. Har man A så går det nog utmärkt att såga sej i knäet ,B blir det lite svårare och med C kan det nog bli lite kämpigt. Sen är det väl ingen tillverkare som garanterar 100% skydd på sina produkter.

Hva:s brallor duger för halvgas i alla fall. Tog inte ens i sågskyddsmaterialet.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kostar ett söndersågat knät?

Badger  
#812723 Om de inte kommer överrens kommer detaljerna ut, men i nuläget visste ingen exakt vad skogsägaren använde för märke och modell. Men eftersom det gått till en tvist och konstaterats att det saknats fiberstoppning i just den delen av byxan tolkar jag det som att skadan måste varit på framsidan och att det varit försäkringsbolagets granskning som upptäckt det och kanske vägrat att betala ut normal försäkring…

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kostar ett söndersågat knät?

toker72  
#812724 Får man inte ut ersättning om man sågat helt utan skyddsbyxor ?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kostar ett söndersågat knät?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#812730 Handlar de snarare inte om att försäkringsbolaget vill ha tillbaka pengar av byxtillverkaren som de behöver lägga ut pga kasst skydd

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kostar ett söndersågat knät?

anersimyra  
#812735 ”Sågat sig i knät” kan även betyda att man sågat sig i knävecket och då troligen i vänster knäveck. Det kan även betyda att kedjan tagit i kanten på sågskyddet vilket gör att byxan roterar på benet och en sågskada blir följden..😮

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kostar ett söndersågat knät?

HannuRöj  
#812737
Badger skrev:Om de inte kommer överrens kommer detaljerna ut, men i nuläget visste ingen exakt vad skogsägaren använde för märke och modell. Men eftersom det gått till en tvist och konstaterats att det saknats fiberstoppning i just den delen av byxan tolkar jag det som att skadan måste varit på framsidan och att det varit försäkringsbolagets granskning som upptäckt det och kanske vägrat att betala ut normal försäkring…

Jag skulle skylda på för bredda byxor. Skyddet har inte suttit fast på benen när knät har träffats av kedjan. 😥

Det är jag på biden, och så bredda byxor som många har och är van vid. 👎
Lyfter rakt framåt, och knät nås helt utanför skydd.
Kvistarna kan också vrida byxben helt obegränsat.

Edit. 😀 Anersimyra hann först 👍

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kostar ett söndersågat knät?

Badger  
#812742 Vet inga mer detaljer, men om tillverkaren vill göra upp i godo ekonomiskt så måste det vara något fel och inte något fall av otur då hade de garanterat inte erbjudit något.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kostar ett söndersågat knät?

toker72  
#812744 Tycker det låter som en skröna varför betala nånting det verkar ju redan vara ute i och med att vi läser det här och nått större skadestånd lär det väl inte handla om i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kostar ett söndersågat knät?

Badger  
#812762 Det spelar inget roll för tillverkaren om det hänt så länge det inte gjorts något stort reportage om vilket företag, vilken byxa och vad som var fel. Men låt oss säga att det skulle komma ut att de producerat någon byxa där de glömt att lägga i stoppning skulle iaf jag välja bort det märket och ta något annat. Så än så länge har det inte läckt ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket kostar ett söndersågat knät?

maltex  
#812763 Dom flesta bör märka om det fattas stoppning, annars kanske man inte ska använda motorsåg. Förmodligen skulle jag nog kunna såga mej i knät med dom huggarbyxor jag har utan större problem (klass 1 typ A),och det finns nog stoppning i samtliga vad jag vet.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kostar ett söndersågat knät?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#812764 Det har diskuterats om det skulle krävas heltäckande skyddsbyxor med skydd runt om. Slutsatsen blev att de skulle bli så klumpiga så ingen skulle använda dem.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).