Arbetskläder för skogen

Sievi GT Timber XL 52813

20 inlägg 7647 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sievi GT Timber XL 52813

Camaro1969  
#779212 funderar på ett till par huggarkängor, för att testa en annan modell (har stihl dynamic s3 sen innan)

har fått för mig att dessa är vattentäta med..

såg dyr ut på nätet, typ 4500:-
men såg ahlsell säljer dem med lrf rabatt för typ 3600:-

hittar inte mycket om dessa på forumet då det verkar vara husqvarna och stihl som gäller..

nån som har dessa?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sievi GT Timber XL 52813

Fredi  
#779293 Har använt dessa flere år och hittills de absolut bekvämaste och bästa kängorna jag haft, har även Stihl Dynamic samt Husqvarnas Technical men drar nog först Sievis på fötterna. Mjuka och böjliga så inga problem att köra traktor eller bil med Sievis vilket är svårare med de andra jag har .

Användarvisningsbild

Re: Sievi GT Timber XL 52813

Sumsar  
#779296 Jag har ett par, men har bara använt dem i ett par månader så jag vet inte så mycket om kängornas hållbarhet/tålighet.

Jag köpte dem begagnade över internet och köpte dem ganska billigt, men de var inte använda enligt säljaren utan hade bara stått ett tag.
Om jag istället hade köpt nya kängor så hade jag sållat bort dem enbart på grund av det höga priset.

Jag tycker att de sitter bra och skönt, men jag behöver öppna upp kängornas snören mycket innan jag försöker ta på dem, annars så lyckas jag knappt med det då hälen fastnar. Det är ganska svårt att få av sig dem utan att öppna upp mycket innan också.

Klacken är ganska tjock och jag hade nog föredragit en tunnare klack, men det är ju lite av en smaksak. Man märker direkt att man blir "längre" i dem och det känns lite konstigt.

De är tillverkade i gore-tex tror jag och håller ute vatten bra, även när jag har trampat ner ganska djupt i myrmark osv så har de inte läckt in, vilket uppskattas.
Om de är gjorda med flourkarboner/PFAS som verkar vara rätt dåligt för miljön eller inte vet jag inte, har för mig att gore-tex skulle sluta tillverka produkter med hjälp av sådant.

På det stora hela ger jag dem ett bra betyg (med ganska kort användning än så länge då), funkar bra för heldagar och har hållit fötterna torra hittills. Största minus borde nog vara priset.

Användarvisningsbild

Re: Sievi GT Timber XL 52813

JensSkoog  
#779298 Ja, Sievi kostar skjortan, men sköna arbetsskor ock kängor gör dom. När mina Stihl kängor har gjort jobbet, blir det Sievi. Har redan ett par skyddsskor därifrån och ett par kängor för röjning och vinter, och mina fötter har aldrig mådd bättre. Men, vi er ju alla olika, så jag rekommenderar att du provar i affären innan du handlar.
Fick väl 50% när det var kampanjdagar på TOOLS.

Användarvisningsbild

Re: Sievi GT Timber XL 52813

Camaro1969  
#779303
Fredi skrev:Har använt dessa flere år och hittills de absolut bekvämaste och bästa kängorna jag haft, har även Stihl Dynamic samt Husqvarnas Technical men drar nog först Sievis på fötterna. Mjuka och böjliga så inga problem att köra traktor eller bil med Sievis vilket är svårare med de andra jag har .


har du samma storlek på stihl dynamic som sievin? det vore intressant att veta :)

hos mig finns inga som har dessa i butik, utan man får nog chansbeställa hem, vet inte hur det fungerar hos ahlsell dock, där kanske man får lämna igen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sievi GT Timber XL 52813

JohannesG  
#779304 Kolla noga med din säljare på Ahlsell hur det ligger till först. Vissa saker går att returnera, andra inte. Kläder går inte, vad som gäller skor m.m vet jag inte. Nämnda kängor ser jag inte är lagerhållna och då blir det ofta besvärligare med returer.

Avatar Fallback

Re: Sievi GT Timber XL 52813

Piraboin  
#779305 jag använder bara Sevi och Jalas kängor i både skogen all annan stans kostar då från 100€ och uppåt och håller då 3-5 år samt då använder jag dom dagligen

Användarvisningsbild

Re: Sievi GT Timber XL 52813

Fredi  
#779465
Camaro1969 skrev:
Fredi skrev:Har använt dessa flere år och hittills de absolut bekvämaste och bästa kängorna jag haft, har även Stihl Dynamic samt Husqvarnas Technical men drar nog först Sievis på fötterna. Mjuka och böjliga så inga problem att köra traktor eller bil med Sievis vilket är svårare med de andra jag har .


har du samma storlek på stihl dynamic som sievin?

Har två nummer större på Stihl pga att jag får tjocka yllestrumpor att rymmas på vintern. Husqvarna kängorna däremot är i storlek mellan Stihl och Sievi. Samma storlek har jag på Sievis som de flesta andra skor samt kängor jag äger i varje fall så skulle säga att storleken stämmer överens med andra skor

Användarvisningsbild

Re: Sievi GT Timber XL 52813

Järnoxen  
#779488 Även jag har dessa, jag skaffade dem när jag tillslut tvingades inse att Husqvarna technical inte blev bättre av att gå in dem.
Hittills är jag mycket nöjd med kängorna, de är breda nog för mina pråmar till fötter och håller vätan ute. Extra plus är att de är mycket smidigare än Husqvarnakängorna, jag kan ju säga att flera av mina kamrater är avundsjuka på dem.

Hittills har jag hittat två minus, sulan är lite väl hård om man tillbringar för mycket tid på hårdgjord yta (men det gäller de flesta kängor) och eftersom de inte finns som lagervara på många ställen så hade jag inte riktigt möjlighet att prova ut dem i den utsträckning som annars hade varit att föredra och därav har jag senare kunnat konstatera att jag kanske hade kunnat ha en storlek mindre men nu får jag i alla fall plats med tjocka strumpor.

Användarvisningsbild

Re: Sievi GT Timber XL 52813

Camaro1969  
#780644 jag beställde dem nu hos liljeqvists. 3696:- inkl frakt

något dyrare än hos ahlsell, men jag litar inte på att de har fraktfritt trots att de påstår det

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sievi GT Timber XL 52813

Volvo bm 2254  
#780668 Ska du köra på Sievi så rekommenderar jag ett par med BOA rattar på. Guld värt att slippa snöra kängorna och så sitter dom bättre på foten för det är lättare att spänna åt och så kan man släppa på dom så fort man tar sig kafferast. Har kört på Sievi skor och kängor i flera års tid(dock inte några hyggarkängor) och tycker att de passar väldigt bra och sköna att gå en hel dag i. 😀

Användarvisningsbild

Re: Sievi GT Timber XL 52813

Järnoxen  
#780672
Volvo bm 2254 skrev:Ska du köra på Sievi så rekommenderar jag ett par med BOA rattar på. Guld värt att slippa snöra kängorna och så sitter dom bättre på foten för det är lättare att spänna åt och så kan man släppa på dom så fort man tar sig kafferast. Har kört på Sievi skor och kängor i flera års tid(dock inte några hyggarkängor) och tycker att de passar väldigt bra och sköna att gå en hel dag i. 😀

Huggarkängorna finns dock inte med BOA.

Användarvisningsbild

Re: Sievi GT Timber XL 52813

prodigys  
#780678
Volvo bm 2254 skrev:Ska du köra på Sievi så rekommenderar jag ett par med BOA rattar på. Guld värt att slippa snöra kängorna och så sitter dom bättre på foten för det är lättare att spänna åt och så kan man släppa på dom så fort man tar sig kafferast. Har kört på Sievi skor och kängor i flera års tid(dock inte några hyggarkängor) och tycker att de passar väldigt bra och sköna att gå en hel dag i. 😀

Tycker det beror lite på vilken modell man har, själv kör jag halvkänga till vardags och där är boa en självklarhet men har både ett par lågskor och ett par höga vinterkängor där jag inte tycker att det passar.
Lågskorna kan eventuellt vara gör stt jag har xl-lästen så det går inte att spänna ihop mer.

På dom höga kängorna tycker jag att det spänner dåligt över foten och mycket över benet så foten kan kasa lite vilket resulterar i skavsår.
Har sett att jalas har ett par höga kängor med två rattar, en för foten och en för benet, det kan säkert vara en vettig lösning.

Användarvisningsbild

Re: Sievi GT Timber XL 52813

Fredi  
#780680
Volvo bm 2254 skrev:Ska du köra på Sievi så rekommenderar jag ett par med BOA rattar på. Guld värt att slippa snöra kängorna och så sitter dom bättre på foten för det är lättare att spänna åt och så kan man släppa på dom så fort man tar sig kafferast. Har kört på Sievi skor och kängor i flera års tid(dock inte några hyggarkängor) och tycker att de passar väldigt bra och sköna att gå en hel dag i. 😀


Jag tycker inte alls om boa pga att vajern brister och till ett par låga arbetsskor jag har så väntade jag på nya vajrar i ett halvt år, Sievi fick tydligen inte nya från Kina eller var de kommer ifrån?? Efter detta föredrar jag skor med snören, såna hittar man alltid nånstans.

Avatar Fallback

Re: Sievi GT Timber XL 52813

Amatörhuggare 62  
#780686 Sitter å läser en katalog, som kom idag, å Skogsforum samtidigt.
Här va en sort m boa.
Men skogen, är ju skogen.
Snöre bara å byta, lite snabbt. Men d är smidigt annars. På byggen å dylikt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).