Arbetskläder för skogen

Rejäla och hållbara handskar sökes.

178 inlägg 89451 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829298
Mangan skrev:Jag får väl återigen rekommendera dessa handskar. tillsammans med tunna innerhandskar håller de tätt och varmt för röjning i tät granungskog med upplega. Har inte testat de i huggning/körning, men tänkte det imorgon.

https://www.jula.se/catalog/klader-och- ... kar-016520


De verkar slitstarka nog för att köra med vajerkran, i alla fall jämfört med andra handskar. Och de fryser inte fast när man tar i metall med fuktiga handskar i minusgrader. Byter till dessa när jag lastar, tillsammans med en tunn innerhandske.

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Lindveden  
#829314
1706279791_screenshot_20240126-153451.png
Dom här handskarna har ja kört röj/motorsåg nu både i vinter o när det regnar ute,dom har hållt jättebra

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

anersimyra  
#829323
JensSkoog skrev:
1701111007_img_20231127_194019_3.jpg

Då är fem par handskor i hus. Ser fram emot att testa dom i morn 😀

Ett par av mina har spruckit i en söm trots att de inte är använda särskilt många timmar..😡 De fodrade vinterhandskarna har däremot ännu inga skavanker trots dagligt bruk sedan inköp..🙂

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Ent  
#829337
Lindveden skrev:
1706279791_screenshot_20240126-153451.png
Dom här handskarna har ja kört röj/motorsåg nu både i vinter o när det regnar ute,dom har hållt jättebra

Också köpt såna där, perfekt vid måttlig kyla, tex när man smörjer upp baklastaren. Tiden får utvisa hur de håller.

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Nyborg  
#829339
Lindveden skrev:
1706279791_screenshot_20240126-153451.png
Dom här handskarna har ja kört röj/motorsåg nu både i vinter o när det regnar ute,dom har hållt jättebra

🤣 "grovarbetarhandskar" 🤣

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Ent  
#829355
Nyborg skrev:
Lindveden skrev:
1706279791_screenshot_20240126-153451.png
Dom här handskarna har ja kört röj/motorsåg nu både i vinter o när det regnar ute,dom har hållt jättebra

🤣 "grovarbetarhandskar" 🤣

Grov och grov, men man kan i vart fall kalla dem gryll-arbetshandskar 😎 (Grylla=grisa, slabba, smutsa, spilla osv här i sydöstra Norrbotten). Och köra röjsåg sliter ju inte så fasligt på arbetshandskar, bara man håller sig torr. Jag kan dock tänka mig att det är som med andra gummihandskar när man jobbar igång, dvs att man blir fuktig inifrån i stället för utifrån. Det är bara välja det man tycker är minst dåligt och ta med ombyte.

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Lindveden  
#829359 Dom brukar vara väldigt goa o ha iallafall när det kommer blötsnö o regn exempelvis. Köpt några liknande på Swedol för ett tag sen oxå men dom va nog lila till färgen. Annars tycker ja man köper dom här andra handskarna typ "vanliga"modellen fast dom klassas som både vinterhandske o vattentät,men vattentät e ja tveksam att man kan klassa dom som. Efter 30-45 min i ösregn så e dom plaskevåta ändå

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Nyborg  
#829376
Ent skrev:
Nyborg skrev:
Lindveden skrev:
1706279791_screenshot_20240126-153451.png
Dom här handskarna har ja kört röj/motorsåg nu både i vinter o när det regnar ute,dom har hållt jättebra

🤣 "grovarbetarhandskar" 🤣

Grov och grov, men man kan i vart fall kalla dem gryll-arbetshandskar 😎 (Grylla=grisa, slabba, smutsa, spilla osv här i sydöstra Norrbotten). Och köra röjsåg sliter ju inte så fasligt på arbetshandskar, bara man håller sig torr. Jag kan dock tänka mig att det är som med andra gummihandskar när man jobbar igång, dvs att man blir fuktig inifrån i stället för utifrån. Det är bara välja det man tycker är minst dåligt och ta med ombyte.

Syftade på texten i annonsen..

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829511 Min favorit, varken varma eller billiga dock: https://www.ejendals.com/sv/produkter/h ... skar/9125/

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829512
nisse skrev:Min favorit, varken varma eller billiga dock: https://www.ejendals.com/sv/produkter/h ... skar/9125/

Men finns upp till storlek 13! 👍 Dock inte vattentäta.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Lindveden  
#829513 Här kommer ett par goa vinterfodrade/vattentäta handskar ja använt mig utav ute till skogs. Hållt bra dom me.
Goa o ha när det regnar oxå faktiskt
1706394596_screenshot_20240127-232922.png

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

JohannesG  
#829522
Lindveden skrev:Här kommer ett par goa vinterfodrade/vattentäta handskar ja använt mig utav ute till skogs. Hållt bra dom me.
Goa o ha när det regnar oxå faktiskt
1706394596_screenshot_20240127-232922.png

Kan kanske krävas lite förtydligande ifall någon skulle beställa över nätet. Maxidry är en handskserie med olika egenskaper beroende på modell. Den vinterfodrade heldoppade varianten heter "Maxidry Zero". De finns ett gäng olika ofodrade modeller med olika grad av doppning också.

I övrigt instämmer jag. Trevliga handskar, särskilt när det är blött. De är täta på riktigt. Vilket förvisso har nackdelen att man blir fuktig inifrån. Men det är bara att vränga handskarna och lägga dem på ett element så torkar de.

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Rossignol  
#829539 Nu har de extrapris på Arbetshandskar 8 och 10 på Jula:

https://www.jula.se/catalog/klader-och- ... ar-016510/

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).