Arbetskläder för skogen

Vilka skyddskläder har ni för motorsåg?

225 inlägg 150959 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Nonkan  
#207903 Inte het ovanligt med bortsågat gummi längst fram på sågskyddstövlarna, troligen för att man haft foten under stocken när man kvistat och kommit emot från andra sidan..

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Fredrik N  
#207947 Om inte annat så kan ju en stålhätta skydda foten om man skulle få något tungt på tårna.
vilket inte är så dumt, tro mig jag har provat.

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207961 Rekommenderar starkt att dubba skyddsstövlarna, finns ju speciella dubb att bara trycka dit.
Mindre halkrisk...
:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207980 Om man inte vil dubba finnes dom her, jag har provat. :smile:

http://www.xxl.se/Root/Skor/Skotillbeh% ... 98_2_Style

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208043 Har stihl x fit byxor och x fit blusen och stihls huggarkängor. Husqvarna hjälm med radio :)

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Fredrik N  
#208177 Jag har ett par Husqvarna Technical, och kan ni tänka förra helgen när jag gick och kvistade med motorsågen så kände jag hur det small till och sprack i baken. (fantastiskt vad känslig jag var där då) :shock:
När jag kom hem såg jag att den yttre sömmen hade gått av på två ställen i baken ca 1cm långa.
På onsdan åkte jag till ÅF och visade byxorna och på fredan hade jag ett par nya.
På den servicen kan inte jag klaga i alla fall, det var skönt.

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208307
Rank skrev:Om man inte vil dubba finnes dom her, jag har provat. :smile:

http://www.xxl.se/Root/Skor/Skotillbeh% ... 98_2_Style


Där snackar vi snökedjor. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

maltex  
#210506 Det har blivit Oregonfiordland mest beroende på att Granngården ligger närmast, och tillgängligheten är ju viktig när det gäller var man handlar.Va man inte så lat skulle resultatet kanske blivit annorlunda , men kläderna fungerar OK för mina behov.

Användarvisningsbild

Blåkläder skyddsbyxor, skyddsstövlar...

traktorz  
#211685 Blåkläder huggarbyxor med sågskydd. Riktigt bra passform, funkar bra att jobba i vintertid. Vaddering framtill, men dock tunna baktill. Varmt underställ rekommenderas därför, så man inte blir kall om rumpan. Snölås så att man klarar att pulsa i knähögt snödjup, fixas enkelt med ett par Spännremmar från Clas Ohlson, (18mm x 0.5m), art.nr. 30-7067. Därunder Lundhags läderkängor med hyfsat höga skaft. Tyvärr ingen stålhätta i dessa stövlar, men varma är de i alla fall. Kör med såg MS192 som har ett kort svärd (30cm) och ser till att hålla fötterna på betryggande avstånd vid hyggesrensningen.
P2056393v1024.jpg

Avatar Fallback

Re: Blåkläder skyddsbyxor, skyddsstövlar...

Goagubbar  
#211804
traktorz skrev:Blåkläder huggarbyxor med sågskydd. Riktigt bra passform, funkar bra att jobba i vintertid. Vaddering framtill, men dock tunna baktill. Varmt underställ rekommenderas därför, så man inte blir kall om rumpan. Snölås så att man klarar att pulsa i knähögt snödjup, fixas enkelt med ett par Spännremmar från Clas Ohlson, (18mm x 0.5m), art.nr. 30-7067. Därunder Lundhags läderkängor med hyfsat höga skaft. Tyvärr ingen stålhätta i dessa stövlar, men varma är de i alla fall. Kör med såg MS192 som har ett kort svärd (30cm) och ser till att hålla fötterna på betryggande avstånd vid hyggesrensningen.
P2056393v1024.jpg

Ska köpa in samma :)

Användarvisningsbild

Re: Blåkläder skyddsbyxor, skyddsstövlar...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211932
Goagubbar skrev:
traktorz skrev:Blåkläder huggarbyxor med sågskydd. Riktigt bra passform, funkar bra att jobba i vintertid. Vaddering framtill, men dock tunna baktill. Varmt underställ rekommenderas därför, så man inte blir kall om rumpan. Snölås så att man klarar att pulsa i knähögt snödjup, fixas enkelt med ett par Spännremmar från Clas Ohlson, (18mm x 0.5m), art.nr. 30-7067. Därunder Lundhags läderkängor med hyfsat höga skaft. Tyvärr ingen stålhätta i dessa stövlar, men varma är de i alla fall. Kör med såg MS192 som har ett kort svärd (30cm) och ser till att hålla fötterna på betryggande avstånd vid hyggesrensningen.
P2056393v1024.jpg

Ska köpa in samma :)


Inget sågskydd heller i Lundhags kängor [-x
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

peo528  
#211942 Måste bara säga at efter läst hela denna tråden att jag tycker att det är lite skrämmande.
Trodde inte att det fanns så många(framför allt inte här) som tummar så mycket på säkerheten..

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

machonisti  
#213173 Ni som använder skor!
Hur är de skyddade?

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Tosca  
#213179
machonisti skrev:Ni som använder skor!
Hur är de skyddade?

Tåhätta och sågskydd, inget spiktramp tyvärr - de brukar hålla sig stabilare längre om det finns.

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

machonisti  
#213192 Bra att veta, för stövlar är besvärliga. De är för trånga över vaden att jag måste klippa dem strax ovanför sågskyddet.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).