Traktorn i skogen

Vätskefyllda däck 50km/h

21 inlägg 3979 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vätskefyllda däck 50km/h

Bert1  
#807104 Tycker det är ett vanligt fenomen när man lägger i en slang i ett slanglöst att ded gnaver sönder allrahelst om du kör med lite lägre lufttryck

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vätskefyllda däck 50km/h

volvo_per  
#807111 Äntligen får man ett bra svar :) stort tack, det är nokian tractor king på nu så det är slanglösa radialer som är förstärkta i sidan mot stickskador.
Funderar på att fylla framhjulen och bara pumpa bakdäcken hårt till en början. På däcket står det Max 2,5 bar men på nokians hemsida står det Max 4bar. Även 75 procent vätskefyllning som du skriver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vätskefyllda däck 50km/h

Bert1  
#807115 Kör du mycket väg blir den inte så rolig och sitta i med så höga tryck även om du har fjädring i fram å hytt

Avatar Fallback

Re: Vätskefyllda däck 50km/h

volvo_per  
#807133 Man kanske kan ha lite lägre tryck om man har vätska i? Kanske till och med blir bättre på vägen då. Nu kör jag typ 3kg ibak för att inte däcket ska svikta allt för mycket vid krankörningen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vätskefyllda däck 50km/h

Bert1  
#807134 Svikten i däcken lär inte bli mindre med vätska

Avatar Fallback

Re: Vätskefyllda däck 50km/h

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807139 Det går inte få allt här i världen. Ska man har däck som är säkra mot skador i skogen så behöver de antingen vara ståldiagonaler eller hårt pumpade radialer, ingen av dem är trevliga på väg längre sträckor i högre hastighet.
Jag kör med mjuka jordbruksradialer som är mycket trevliga på vägen men på vintern när traktorn är i skogen så är det ovillkorligen maxtryck som gäller och då försvinner komforten, det är det som gäller eller punktering. Lärdomar som kostat oss tiotusentals kronor i punkteringar.

Texten på däcksidan är maxtryck vid montering tills klinchen tryckts an mot fälgen, efter montering gäller tabellen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).